Hyppää pääsisältöön

Lakoninen kirkkaus siivittää Keninš-levyä

Säveltäjä Talivaldis Keninšin nimi on niin täynnä latvialaisia tarkkeita, että nykyään harva riskeeraa painamalla sen konserttiohjelmaan. Onneksi levy-yhtiö Ondine on tarttunut haasteeseen ja antaa mahdollisuuden tälle vuonna 2008 kuolleelle uusromantikolle, joka muistetaan lähinnä Latviassa Kanadaan muuttaneena ja Kanadasssa latvialaisena. Tyyli jolla Keninš yhdisti ranskalaisen uusklassismin keinot lakoniseen Baltia-modernismiin on nimittäin huomion arvoinen - ajaton ja kiinnostava.

Talivaldis Kenins / Symphony No. 1
Talivaldis Kenins / Symphony No. 1 Uudet levyt

Profiililevyn ohjelma painottuu Keninšin kypsään Kanadan-kauteen. Ensimmäinen kamarisinfonia vuodelta 1981 yhdistää modaalista harmoniaa uusklassismin pelkistettyyn draiviin, samoin pianokonsertto vuodelta 1990, joka on paikoin surrealistisempi ja moniulotteisen ahdistunut. Levyn päättävä ensimmäinen sinfonia vuodelta 1959 tuo mieleen Shostakovitshin, mutta vain keinoiltaan, ei tunneilmaisultaan, joka on kauttaaltaan lakonisen kirkasta.

Etenkin teosten hitaissa osissa Keninšin koskettavat melodiat, varovaisen konservatiivinen suhde modernismiin ja harmaasävyiseksi pelkistetty tunnelma tuovat mieleen Peteris Vasksin mystisen minimalismin, mutta musiikillisesti rikkaampana ja ilman paatosta. Keninš ei etsi kaikupohjaa yleiskoskettavuudesta vaan luottaa kontrapunktin, harmonian, melodian ja klassisten muotorakenteiden kantavuuteen. Siksi levy tarjoaa musiikkivetoisen näkökulman 1900-luvun lopun baltialaiseen musiikki-ilmaisuun, jota usein leimaa paatos ja musiikillisten keinojen suppeus.

Latvian kansallinen sinfoniaorkesteri solisteineen soittaa teokset ilmavalla, pidättyväisellä kirkkaudella ja äänitys tekee kunniaa Ondinen parhaille perinteille. Kokonaisuutena levy sopii loppusyksyn mietteliäisiin iltoihin täydellisesti, mutta lämmön ja huumorin joutuu hankkimaan sieluunsa muista lähteistä.

Talivaldis Keninš: Kamarikonsertto nro 1 pianolle ja yhtyeelle; Pianokonsertto; Sinfonia nro 1. - Agnese Eglina, piano, ja Latvian kansallinen SO/Guntis Kuzma ja Andris Poga. (Ondine, ODE 1350-2)

Kuuntele Uudet levyt 20.10.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Lupaus levollisesta kirkkaudesta

    Levyarvostelu

    Kauan sitten kun taidemusiikkia vielä myytiin levykaupassa, siellä soi tunnelmallinen, yksinkertainen ja kaikuisa musiikki, joka antoi lupauksen levollisesta, kirkkaasta maailmasta, johon musiikin avulla pääsee. Asiakas kysyi mikä levy soi ja kauppias myi hänelle sen ja pari muuta. Sofia Lindroosin ja Marianne Maansin Valon säveliä on juuri tällainen levy.

  • Zinovjev ihastuttavan karheaa akustoelektroakustiikkaa

    Levyarvostelu

    Vuonna 1988 syntynyt säveltäjä Sauli Zinovjev on nosteessa. Lukuisten orkesteritilausten kantaesitykset ovat esitelleet sointuisan kaunista, linjakasta ja herkkää musiikkia, jonka tekstuureissa riittää mielenkiintoa, välillä särmääkin. Zinovjevin tuoreen debyytti-EP:n teos Sospirando 2 "Folio" on elektroakustista kamarimusiikkia ja sikäli säveltäjälle uusi avaus, mutta hyveet ovat ennallaan ja persoonallisuus vahvasti esillä.

  • Scheidtin ja Satien kulmikkuudet kohtaavat

    Levyarvostelu

    Saksalainen vanhan musiikin yhtye Lautten Compagney on yhdistellyt tyylejä ja aikakausia aiemminkin, mutta uusi levy Time Zones tarjoilee toistaiseksi herkullisimman tai ainakin kirpeimmän yhdistelmän. Avantgarde-naivisti Erik Satien ja varhaisbarokkisäveltäjä Samuel Scheidtin kulmikkaat musiikit laitetaan törmäämään tavalla, joka on mahdollinen vain periodisointien taikamaailmassa.

  • Alkaisitko fanittaa tanskalaista viuluromantiikkaa?

    Levyarvostelu

    Tanskalainen, arvostettu viulisti Christine Åstrand on soittanut Tanskan kansallisen sinfoniaorkesterin konserttimestarina iän kaiken ja tehnyt ohessa merkittävää soolouraa. Uudella Romance-levyllään Åstrand esittelee unohdettujen tanskalaissäveltäjien pieniä viulukappaleita, ja vaikka ne ovat mukavia kuunnella, levy on enemmän kulttuuriteko kuin musiikkiseikkailu.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua