Hyppää pääsisältöön

Prisma: Ratin takana robotti – itseohjautuvien autojen kehitys lupausten ja vaarojen maastossa

Robottiautojen yleistyminen vaatii vielä useiden teknisten ja eettisten kysymysten ratkaisemista.
Robottiautojen yleistyminen vaatii vielä useiden teknisten ja eettisten kysymysten ratkaisemista. Kuva: Kikim Media/WGBH Yle TV1,Prisma: Ratin takan robotti

TV1 keskiviikkona 28.10.2020 klo 19.00 - 19.55, uusinta lauantaina 31.10. klo 7.05 ja maanantaina 2.11. klo 23.00, Areenassa

Yhdysvalloissa ajetaan joka päivä sata kuolonkolaria. Arizonan osavaltiossa maaliskuussa 2018 tapahtunut kolari herätti maailmanlaajuista huomiota, sillä kuljettaja ei itse ajanut autoa.

Kyse oli kyytipalvelu Uberin testiauton ja jalankulkijan välinen kohtalokas onnettomuus. Kuolonkolari nosti keskusteluun uuden tekniikan – itseohjautuvat autot.

Merkittävä syy jalankulkijan onnettomuuteen oli Uberin testiautoon asentama ohjelmisto, jota ei ollut suunniteltu tunnistamaan jalankulkijoita suojateiden ulkopuolella. Autossa ollut turvakuljettajakin seurasi törmäyshetkellä puhelimestaan viihdeohjelmaa.

Pyöräänsä tien yli taluttaneesta naisesta tuli historian ensimmäinen itseohjautuvan auton surmaama ihminen.

Kohtalokkaita päätöksiä liikenteessä

Itseohjautuvat autot alkavat olla todellisuutta, ja niitä testataan jo yleisillä teillä ympäri maailmaa. Ennen teknologista läpimurtoa ratkottavana on kuitenkin vielä useita ongelmia.

Liikenteessä tapahtuvat kolarit johtuvat ihmisen tekemistä valinnoista ja virheistä. Käytämme puhelinta ajaessamme, ajamme päihtyneenä tai väsyneenä. Katsomme eri suuntaan kuin pitäisi. Pystyisivätkö tietokoneet parempaan?

Yhdysvaltalainen tiededokumentti Ratin takana robotti sukeltaa autoteollisuuden salaisuuksiin ja selvittää, pystyykö robotti tekemään liikenteessä elämän ja kuoleman päätöksiä ihmiskuljettajan veroisesti.

Helpottavatko vai pahenevatko ruuhkat?

Itseohjautuvien autojen puolestapuhujat uskovat, että robottiautot voisivat helpottaa liikenneruuhkia. Toisenlainen tulevaisuus on myös mahdollista.

Dokumentissa haastateltava Stanfordin yliopiston tutkija Chris Gerdes sanoo, että robottiautojen yleistyminen voi johtaa painajaiseen, jossa edullinen liikkumismuoto lisää liikennettä huomattavasti. Valtatiet ruuhkautuvat ja kasvava energiankulutus voi kiihdyttää ilmastonmuutosta entisestään.

Kuinka kaukana turvallisesta ja virheettömästä ajoneuvosta autonomiset järjestelmät vielä ovat? Miksi itseohjautuvia autoja edes kehitellään?

Look Who's Driving. Ohjaus: Michael Schwarz. Tuotanto: Kikim Media/WGBH, Yhdysvallat, 2019. Lukijana on Petri Hanttu.