Hyppää pääsisältöön

Ray Charlesin klassikkobiisi teki Erja Lyytisestä blues-kitaristin – Diandran hieno tulkinta auttaa ymmärtämään miksi

Diandra laulaa Elämäni Biisi -lavalla Georgia on my Mindia.
Diandra laulaa Elämäni Biisi -lavalla Georgia on my Mindia. Kuva: Atte Mäläskä Diandra,Elämäni Biisi

Minkä kappaleen ansiosta länsiberliiniläinen Roman Schatz päätyi 80-luvulla Suomeen? Miten Tom Jonesin Sexbomb liittyy Outi Mäenpään äitiyteen? Elämäni Biisissä viisi tuttua suomalaista kertoo tarinan elämänsä tärkeimmän kappaleen taustalla.

Suomen parhaan seurapelin syksyn viimeisessä suorassa lähetyksessä juhlitaan tuttuun tapaan elävää musiikkia ja mielenkiintoisia tarinoita kappaleiden takaa.

Jaksossa kilvoittelevat kirjailija Roman Schatz, näyttelijä Outi Mäenpää, laulaja-lauluntekijä Elias Kaskinen, laulaja Pete Parkkonen sekä blues-kitaristi Erja Lyytinen. Kalle Torniaisen johtama Elämäni Biisi -livebändi soittaa jokaisen vieraan valitseman kappaleen, minkä jälkeen kilpailijat sekä kotiyleisö voivat arvuutella, mikä biisi kuuluu kellekin. Biisit tulkitsevat tuttuun tapaan ohjelman tähtiartistit Diandra, Kasmir ja Pepe Willberg, joiden lisäksi lavan ottaa soolona haltuun myös kitaristi Marzi Nyman.

Erja Lyytinen, Pete Parkkonen, Katja Ståhl, Roman Schatz, Outi Mäenpää ja Elias Kaskinen Elämäni Biisi -lavalla.
Elämäni Biisin toisen kauden viimeisessä jaksossa Katja Ståhlin johdolla kilpailevat Erja Lyytinen, Pete Parkkonen, Roman Schatz, Outi Mäenpää ja Elias Kaskinen. Erja Lyytinen, Pete Parkkonen, Katja Ståhl, Roman Schatz, Outi Mäenpää ja Elias Kaskinen Elämäni Biisi -lavalla. Kuva: Atte Mäläskä Elämäni Biisi,Erja Lyytinen,Pete Parkkonen,Katja Ståhl,Roman Schatz,Outi Mäenpää,Elias Kaskinen

Erja Lyytisen 25-vuotisen blues-uran takana on taipumus melankoliaan

Kun Elämäni Biisi -kilpakatras kuulee Diandran järisyttävän tulkinnan Ray Charles -klassikko Georgia on My Mindista, lähes koko joukolle on selvää, että biisin on oltava kitaravirtuoosi Erja Lyytisen valinta.

– Sori kaverit, tää oli tosi helppo teille, Lyytinen naureskelee.

Tarina kappaleen takaa ei kerro sen vähempää kuin syyn, miksi maailman toiseksi parhaaksi kitaristiksi äänestetty Lyytinen valitsi omaksi genrekseen nimenomaan bluesin.

1990-luvun puolivälissä musiikkilukiosta ylioppilaaksi valmistunut Lyytinen päätti, että haluaa alkaa soittaa musiikkia ammatikseen ja hakea opiskelemaan alalle. Kitaraa hän oli soittanut jo vuosia, mutta nyt oli aika harjoitella tosissaan. Aika oli Lyytiselle tärkeä myös hänen itsenäistymisensä kannalta, sillä 18-vuotiaana hän oli juuri muuttanut pois lapsuudenkodistaan ja halusi todistaa vanhemmilleen ja itselleen, että pärjää omillaan. Samalla hän oli kuitenkin hyvin herkkä ja vastaanottavainen kaikelle uudelle.

Lyytinen nautti musiikkiopinnoistaan konservatoriolla uusien ystävien seurassa, mutta moni heistä keskittyi erityisesti tekniseen soittamiseen ja jazziin. Lyytinen itse kaipasi musiikissaan erityisesti tulkintaa ja tunnetta, jopa melankolisuutta, mikä sopii hänen iloiseen, mutta pohjimmiltaan hyvin melankoliseen luonteeseensakin.

Erja Lyytinen, Pete Parkkonen ja Katja Ståhl kuuntelevat musiikkia Elämäni Biisi -sohvilla.
Erja Lyytisen elämän biisiä ei ole kovin vaikeaa arvata. Erja Lyytinen, Pete Parkkonen ja Katja Ståhl kuuntelevat musiikkia Elämäni Biisi -sohvilla. Kuva: Atte Mäläskä Erja Lyytinen,Pete Parkkonen,Elämäni Biisi,Katja Ståhl

Musiikinhistorian tunnilla opettaja laittoi luokan eteen pyörimään VHS-kasetin, jolla afroamerikkalainen mies soittaa pianoa niin voimakkaalla tunteella, että Lyytisestä tuntui kuin hän olisi pakahtunut siinä hetkessä.

– Siinä hetkessä tuli kristallinkirkkaana, että että hei, mun täytyy tehdä tuota samaa!

Lyytinen oli etsinyt sellaista elämyksellisyyttä, tunnetta ja kylmiä väreitä, joita Georgia on My Mindia soittava Ray Charles ja blues välittivät. Sen tunteminen johti paitsi Lyytisen ensimmäisen blues-bändin, Blue Goon, perustamiseen että nyt jo 25-vuotiseen uraan palkittuna blues-kitaristina.

Olisiko Roman Schatz päätynyt Suomeen ilman Konevitsan kirkonkelloja?

Roman Schatzin ystävä kävi 80-luvun alkupuolella interrail-reissullaan Helsingissä, ja toi matkamuistona takaisin Saksaan mukanaan kansanmusiikkia, jazzia ja progea yhdistelevän Piirpauke-yhtyeen levyn. Erikoinen suomalainen musiikki, erityisesti kappale Konevitsan kirkonkellot, teki Schatziin suuren vaikutuksen – samaan tapaan jaksossa vaikutuksen tekee Marzi Nymanin taidokas tulkinta instrumentaalikappaleesta.. Kun sama interrail-kaveri myöhemmin otti Scahtziin yhteyttä ja pyysi esittelemään Berliiniä suomalaiselle ystävälleen, Schatz teki työtä käskettyä ja näytti tälle espoolaiselle nuorelle naiselle Berliiniä.

– Jouduin vuotta myöhemmin muuttamaan Helsinkiin, Schatz kertoo.

Marzi Nyman soittaa kitaraa tunteella Elämäni Biisi -lavalla.
Marzi Nyman vakuuttaa Konevitsan kirkonkellot -versiollaan. Marzi Nyman soittaa kitaraa tunteella Elämäni Biisi -lavalla. Kuva: Atte Mäläskä Marzi Nyman,Elämäni Biisi

Esittelykierros johti siis parisuhteeseen ja muuttoon. Vaikka 80-luvulla Saksassa syntynyt parisuhde on nyt jo päättynyt, Schatz jäi sille tielleen Suomeen.

Eikä siinä vielä kaikki: kun hän ensimmäistä kertaa saapui Helsinkiin, silloinen naisystävä vei hänet mukanaan sairaalaan tapaamaan veljensä vastasyntynyttä poikalasta. Poikalapsesta kasvoi muusikko Joonas Kasurinen, joka soittaa koskettimia Elämäni Biisi -bändissä. Schatz on siis Kasurisen setä.

– Pienet on piirit, hän nauraa.

Kosketinsoittaja Joonas Kasurinen setänsä Roman Schatzin kanssa.
Roman Schatz paljastaa, että hän on Elämäni Biisi -orkesterin kosketinsoittaja Joonas Kasurisen setä. Kosketinsoittaja Joonas Kasurinen setänsä Roman Schatzin kanssa. Kuva: Atte Mäläskä Roman Schatz,Elämäni Biisi,Joonas Kasurinen

Pete Parkkoselle Juice Leskisen Marilyn, jonka tulkinnasta vastaa Pepe Willberg, on ensimmäisiä kappaleita, jotka ovat hänelle jääneet lapsuudesta mieleen: kun Parkkosta kuskattiin lapsena päivähoitoon, auton cd-soittimeen oli jumittunut Leskisen albumi, jota kuunneltiin uudelleen ja uudelleen.

Vaikka kappaleen sanoituksia ei lapsena tullut niin mietittyä, nykyään ne edustavat sellaista huolettomuuta ja oman maun mukaan tekemistä, jota Parkkonen itsekin musiikintekijänä haluaa edistää.

Pete Parkkonen, Erja Lyytinen, Katja Ståhl, Roman Schatz ja Outi Mäenpää Elämäni Biisi -sohvilla.
Elämäni Biisi -sohvilla jännitetään. Pete Parkkonen, Erja Lyytinen, Katja Ståhl, Roman Schatz ja Outi Mäenpää Elämäni Biisi -sohvilla. Kuva: Atte Mäläskä Elämäni Biisi,Pete Parkkonen,Katja Ståhl,Erja Lyytinen,Roman Schatz,Outi Mäenpää

Pepe Willberg jatkaa ällistyttämistä vetämällä myös Tom Jonesin Sexbomb-hitin. Outi Mäenpäälle kappale liittyy aikaan, jolloin hänen ensimmäinen lapsensa syntyi. Sitä ennen hän oli opiskellut näyttelijäksi Jouko Turkan väkivaltaisen fyysisessä opetuksessa ja omaksui myös synnyttäessään opinnoistaan tuttuja metodeja.

Synnytyksen jälkeen Mäenpää rauhoittui ja laskeutui “äitiysuntuvamössöön”, jossa hän ei tehnyt fyysisesti mitään muuta kuin hoivannut lastaan. Parin kuukauden jälkeen hänen silloinen miehensä toi hänelle Tom Jonesin levyn, jonka Sexbomb-biisi sai hänet takaisin jaloilleen, tai tarkemmin sanottuna nappamaan vauvan kainaloon ja tanssimaan villisti alakertaan.

John Mayerin Gravity, jonka hienosta tulkinnasta vastaa Kasmir, oli 16-vuotiaana Lohjalta Helsinkiin muuttaneelle Elias Kaskiselle biisi, joka sai hänet tavoittelemaan muusikonuraa ja kehittämään itseään artistina – jopa niin voimakkaasti, että hän opetteli Mayerin maneerit ja laulutavan.

Katja Ståhl, Roman Schatz, Outi Mäenpää ja Elias Kaskinen fiilistelevät Elämäni Biisi -sohvilla.
Elias Kaskinen fiilistelee yhdessä Katja Ståhlin, Roman Schatzin ja Outi Mäenpään kanssa. Katja Ståhl, Roman Schatz, Outi Mäenpää ja Elias Kaskinen fiilistelevät Elämäni Biisi -sohvilla. Kuva: Atte Mäläskä Katja Ståhl,Roman Schatz,Outi Mäenpää,Elias Kaskinen

Hän kuitenkin ymmärsi pian, että englanninkielinen musiikki ja Mayerin “apinoiminen” ei kuitenkaan ollut hänen kohdallaan se oikea ratkaisu, vaan hänen piti tehdä musiikkia suomeksi ja olla Elias eikä John.

Lauantaina Vexi Salmi -erikoisjakso, myös kolmas Elämäni Biisi -kausi luvassa!

Elämäni Biisin toisen kauden viimeisen jakson päättää tuttuun tapaan suomalaisten elämän biiseistä hashtagilla #elämänibiisi kerätty potpuri, jossa tällä kertaa tanssitaan Bruno Marsin Treasuren, Kirkan Hengaillaan ja J. Karjalaisen Oi mikä ihana ilta -kappaleiden tahtiin.

Vaikka kauden suorat lähetykset on nyt nähty, luvassa on vielä kaksi spesiaalijaksoa tälle syksylle.

Pepe Willberg, Diandra ja Kasmir laulavat Elämäni Biisi -lavalla
Pepe Willberg, Diandra ja Kasmir revittelevät Bruno Marsin tahtiin. Pepe Willberg, Diandra ja Kasmir laulavat Elämäni Biisi -lavalla Kuva: Atte Mäläskä Pepe Willberg,Diandra,Kasmir
Elämäni Biisi -kotipelivoittajat Joose ja Aino sekä juontaja Katja Ståhl.
Kauden parhaat kotipelaajat Aino ja Joose pääsevät tällä kertaa lavalle antamaan omat arvauksensa kappaleista. Elämäni Biisi -kotipelivoittajat Joose ja Aino sekä juontaja Katja Ståhl. Kuva: Atte Mäläskä Katja Ståhl,Elämäni Biisi

Lauantaina 31.10. nähdään sanoittajamestari Vexi Salmen pitkää uraa kunnioittava erikoisjakso, jossa mukana on hänen ystäviään ja kollegoitaan paljastamassa elämänsä merkittävimmät Vexi-biisit. Joulun aikaan luvassa on myös Elämäni Biisi -joulujakso.

Elämäni Biisi on tänä syksynä löytänyt paikkansa katsojien sydämissä ja lauantai-illoissa, ja sen kunniaksi ohjelmasta tulee myös kolmas kausi. Mielenkiintoisia tarinoita ja vaikuttavia biisitulkintoja on siis tiedossa myös syksyllä 2021.

Vexi Salmi -erikoisjakso lauantaina 31.10. klo 21.05, uusinta sunnuntaina. Kauden kaikki jaksot katsottavissa myös Yle Areenassa.