Hyppää pääsisältöön

Grimaud heijastelee Mozartia ja Silvestrovia keskenään onnistuneesti

Pianisti Hélène Grimaud julkaisi ensimmäisen soololevynsä jo yli kolmekymmentä vuotta sitten. Itsenäisistä tulkinnallisista ratkaisuista ja heittäytymisestään tunnetun ranskalaispianistin tuoreimmalla julkaisulla rinnastuu Wolfgang Amadeus Mozartin ja Valentin Silvestrovin äänistö.

grimaud äänitteen kansi
grimaud äänitteen kansi Hélène Grimaud

Grimaud on vuosikymmenten varrella klassikkoteoksia esittäessään muun muassa nautiskellut runsaista rubato-vapauksista ja etsinyt uusia fraseeraustapoja. Grimaud ei myöskään ole kainostellut voimasoittoa, eikä tee niin tälläkään kertaa. Äänitteen Mozart-osion keskiössä on iskevän musikaalisen tulkinnan saava Pianokonsertto nro 20 KV 466. Sitä kehystävät niin ikään mollissa käyskentelevät Fantasiat nro 3 ja nro 4. Camerata Salzburg vastaa hyvin Grimaudin terävään otteeseen ja lopputuloksena on nautinnollisen säkenöivää musisointia.

Silvestrovin The Messenger lipuu kokonaisuuteen yllättävän saumatta Mozartin c-molli-fantasian jälkeen. Teos soi julkaisulla kahtena versiona, ensin soolopianolla ja jousilla ja lopuksi soolopiano-versiona. Tämä "Tupla-Messenger" sekä niiden väliin sijoittuva Kaksi dialogia soivat resonanssiharmoniota ja äänipintoja makustellen sekä musiikin eri aikakausia heijastellen. Mozartin sävelistö vilahtelee Silvestrovin soivuuksissa, saaden näin samalla uuden ympäristön ja uusia vastaehdotuksia tehden. Grimaudin runsas pedaalin käyttö sopii Silvestrovin musiikkiin. Näin harmoniaan muodostuu limittymiä ja kerrostumia, kun edellisten äänten vielä hiipuessa mukaan tulee uusia.

Mozartin ja Silvetstrovin musiikin peräkkäin asettelu on perusteltua ja toimivaa. Hélène Grimaud'n tyylitaju on pettämätön ja lopputuloksena syntyy merkityksellinen, tyylikäs ja hyvin toteutettu kokonaisuus.

Hélène Grimaud. The Messenger. Wolfgang Amadeus Mozart: Fantasia nro 3 K. 397; Fantasia nro 4 K. 475; Pianokonsertto nro 20 K. 466. Valentin Silvestrov: The Messenger (versio jousille ja pianolle sekä soolopianolle); Two Dialogues with Postscript. Hélène Grimaud, piano, Camerata Salzburg. (Deutsche Grammophon, 00028948378531)

Kuuntele Uudet levyt 27.10.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.