Hyppää pääsisältöön

Kodály ja se mainettaan parempi teos

Unkarilaissäveltäjät Zoltan Kodály ja György Ligeti toimivat 1940- ja 1950-lukujen taitteissa aikalaissäveltäjinä, joilla oli yhtenäiset musiikilliset kiinnostuksen kohteet. Sitten tiet erkanivat. Kodály jatkoi oman tyylinsä kehittämistä kulkien eri suuntaan nykymusiikin keksijänä ja ajattelijana. Tuore kamarimusiikkijulkaisu ottaa lähtökohdakseen ajanjakson, jolloin Kodály ja Ligeti vielä jakoivat musiikillisesti samanlaiset kiinnostuksen kohteet.

kodaly ääniteen kansi
kodaly ääniteen kansi Zoltán Kodály

Äänite koostuu Kodályn ja Ligetin sellosonaateista sekä Kodályn vähemmän tunnettua kamarimusiikkia edustavasta teoksesta Duo viululle ja sellolle. Sellosonaatti edustaa Ligetin pirteää Bartók ja Kodály -henkistä varhaistuotantoa. Sellisti Gabriel Schwabe tulkitsee Ligetin äänistöä musikanttisella ja energisellä otteella.

Duo viululle ja sellolle osoittaa, että laadukkaatkaan teokset eivät aina ohjelmistoon orgaanisesti vakiinnu. Viulisti Hellen Weiß ja sellisti Gabriel Schwabe olevaistavat kansanperinteen pohjalta kumpuavan sävelistön varmasti, vaikka hieman verevämpää otetta jäin paikoin kaipaamaan. Yksi Kodályn hiteistä, soolosello-ohjelmiston perusteoksiin kuuluva Sonaatti sellolle ja pianolle valmistui heti viululle ja sello kirjoitetun Duon jälkeen. Schwabe möyristelee alaspäin viritetyn sellon tummuuksissa, hiljentyy, hivelee näppäillen ja hyppyyttää tanssimaisuuksiin. Schwaben innostunut esitys onkin julkaisun huippuhetkiä.

Zoltan Kodály: Duo viululle ja sellolle; Sellosonaatti. György Ligeti: Sellosonaatti. Hellen Weiß, viulu, Gabriel Schwabe, sello. (Naxos, 8.574202)

Kuuntele Uudet levyt 27.10.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.