Hyppää pääsisältöön

Lawson lähestyy paikoin hissimusiikkia - mutta onnistuu silti liikuttamaan

Pianisti-säveltäjä Chad Lawson julkaisi ensimmäisen soololevynsä reilu kymmenen vuotta sitten. Vuosien varrella yhdysvaltalaispianisti on etsiskellyt omaa ilmaisuaan monin tavoin akustisen pianon soundimaailmaa elektronisesti laajentaen. Samalla hän on julkaissut tasaisen ahkerasti ja varmasti uutta musiikkia. Tällä kertaa ollaan taas perusasioiden äärellä, kun uusimman Lawsonin nimeä kantavan julkaisun keskiössä on tunnelmallinen akustinen soolopianomusiikki.

lawson äänitteen kansi
lawson äänitteen kansi Chad Lawson

Lawsonin äänistön nykyisessä olemuksesta kiteytyy varsin hyvin kaikki aiempi musiikillinen toiminta. Lawson on levyttänyt muun muassa omia Bach- ja Chopin -variaatioitaan ja tehnyt musiikkia podcasteihin. Musiikki soi rennosti ja mietiskelevään tapaan. Se on sekoitus Chopinin nocturnojen tunnelmia, pianobaarin kulmassa leppoisasti soivia iki-improvisaatiota, new age-henkistyneisyyttä, jatsin taipuisaa rytmisyyttä ja popin tarttuvuutta. Se on melodista ja tonaalista, mutta silti tuoreen kuuloista. Äänistö liihottelee täysin ristiriidattomassa äänimaailmassa olematta mielistelevää ja teennäistä. Kappaleet muistuttavat rakenteidensa ja tarttuvien melodioidensa puolesta popbiisejä.

Mikään uusi ilmiö ei popin kanssa flirttaileva klasari tietenkään ole. Oikeastaan kyse ei ole enää niinkään hetkellisestä ilmiöstä, vaan useiden tekijöiden yhtä aikaisista ja samansuuntaisista pyrkimyksistä hakea uusia suuntia taidemusiikkiiin. Lähtökohdiltaan ja päämääriltään se linkittyy näin etenkin jälkiminimalismiin. Lawsonin kanssa hieman samaan tapaan omaa ilmaisuaan etsivät vaikkapa pianisti-säveltäjät Tristan Eckerson ja Carlos Cipa. Musiikki on vilpitöntä, arkista, mutta juuri siitä syystä kohottavaa ja voimaannuttavaa. Se tuntuu olevan aito yritys saada kuulijoissa aikaan syviä vaikutelmia harkitun vähäeleisesti ja intiimisti. Hyvin jaksaa tämä uusinkin Lawsonin laatiman kahdentoista tasaisesti virtailevan instrumentaalikappaleen jatkumo pitää mielenkiintoa yllä. Tai no, piti ainakin minut. Kuuntele itse, niin se selviää.

Chad Lawson: You Finally Knew. Chad Lawson, piano. (Decca)

Kuuntele Uudet levyt 27.10.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.