Hyppää pääsisältöön

Uuno Klami etsi jo varhain tuotannossaan ranskalaisia sointivärejä

Uuno Klami (1900-1961) oli venäläis-ranskalaisen orkesterityylin taitaja, jolla oli hyvä vainu aikansa kansainvälisistä tyylisuuntauksista. Liian usein ei nykyisin kuitenkaan Klamin musiikkiin äänitemarkkinoilla törmää.

klami äänitteen kansi
klami äänitteen kansi Uuno Klami

Klamin tuotannon esittämiseen ja taltioimiseen keskittyvä Uuno Klami -ensemblen tuorein äänite ilmestyy sopivasti kunnioittamaan säveltäjän syntymän 120-vuotisjuhlaa. Vajaa viitisen vuotta sitten perustetun, vaihtuvin kokoonpanoin esiintyvän yhtyeen uusimmalla julkaisulla soi Klamin varhaistuotanto. Äänitteen neljä teosta, Sonaatti c-molli viululle ja pianolle, viululle ja pianolle sovitettu tunnelmakappale Berceuse, alttoviulu-piano-sonaatista poimittu Andantino sekä Pianokvartetto D-duuri, ovat Klamin nuoruuden tekosia. Parikymppisenä sävelletyt teokset hönkivät raikkaasti. Kirkkaasti soivan äänistön etualalla soivat viehkeät melodiat ja läpikuultavat ranskalaishenkiset harmoniat. Sonaatti c-molli viululle ja pianolle jäi Klamilta aikanaan kesken. Säveltäjä-muusikko Eero Kestin täydentämä teos soi nyt vakuuttavasti ja värikkäästi.

Kokonaisuudesta nousee edukseen etenkin aurinkoisesti pärskähtelevä Pianokvartetto D-duuri. Siinä Ravel-vaikutteet ovat ilmeiset, vaikka teos omilla jaloillaan seisookin. Uuno Klami -ensemblen tässä levytyksessä toimiva kokoonpano (pianisti Esa Ylönen, viulisti Essi Höglund, alttoviulisti Eero Kesti sekä sellisti Sirja Nironen) loihii etenkin hitaassa keskiosassa Molto andante tasapainoisesti soivia rauhallisia kauneuksia.

Uuno Klamin kamarimusiikkia. Sonaatti C-molli viululle ja pianolle; Andantino; Berceuse; Pianokvartetto D-duuri. Uuno Klami -ensemble: Esa Ylönen, piano, Essi Höglund, viulu, Eero Kesti, alttoviulu, Sirja Nironen, sello. (Alba, ABCD460)

Kuuntele Uudet levyt 27.10.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.