Hyppää pääsisältöön

Näin suomalaiseen elokuvaan saatiin maailmantähti Shahab Hosseini – Kuvausten käynnistyttyä ohjaaja luuli, että Ensilumi-elokuvan näyttelijä lähtee kävelemään

Mustahiuksinen mies elehtii kädellään kuulokkeet kaulallaan.
Hamy Ramezan Ensilumi-elokuvan kuvauksissa. Mustahiuksinen mies elehtii kädellään kuulokkeet kaulallaan. Kuva: Elokuvayhtiö Aamu KulttuuriCocktail

Suomalaisessa Ensilumi-elokuvassa näyttelee Iranin suurin elokuvatähti Shahab Hosseini. Tätä voi verrata siihen, kun Samuel L. Jackson näytteli Big Game -elokuvassa 2014. Tämä artikkeli kertoo, miten herttoniemeläinen tuotantoyhtiö sai maailmantähden haaviinsa. Matka ei ollut helppo.

Hamy Ramezanin tuoreen Ensilumi-elokuvan alussa on kolme hellyydenosoitusta, mutta ne ovat kovin erilaisia keskenään.

Ensilumi kertoo iranilaisesta Mehdipourin perheestä Suomessa. Aamulla äiti Mahtab (Shabnam Ghorbani) herättää perheenjäsenet. Tytärtä hän suutelee kasvoille, poikaa kädelle ja isälle hän ojentaa vesilasin.

Isä ja äiti eivät kosketa elokuvan aikana kertaakaan toisiaan. Shahab Hosseinin näyttelemä Bahman-isä kääntää uneliaana kätensä Mahtabin paidanhihaa vasten, mutta ei hipaise ihoa.

Shahab Hosseini on Iranin suurin elokuvatähti. Kuten iranilaisilla näyttelijöillä on tapana, hänen sopimuksessaan luki, että näyttelijä ei esiinny elokuvassa tavalla, joka voisi olla Iranin islamilaisen tasavallan sääntöjen tai tapojen vastaista.

Se tarkoittaa, että elokuvassa ei ole avioparin välillä yhtäkään sellaista kosketusta, jonka voisi tulkita eroottiseksi. Hamy Ramezan sanoo, että rajoituksista tuli käsikirjoittajalle mielenkiintoinen haaste. Jos elokuvassa näyttelevät iranilaiset, koskemattomuus on itsestäänselvyys.

– Vesilasin ojennus on heidän aamupusunsa.

Familjen Mehdipour står i en klunga och väntar på bussen.
Shahab Hosseini, Kimiya Eskandari, Shabnam Ghorbani ja Aran-Sina Keshvari Ensilumi-elokuvassa. Familjen Mehdipour står i en klunga och väntar på bussen. Kuva: Elokuvayhtiö Aamu Ensilumi,Shahab Hosseini

Muun muassa tällaisia asioita joutuu miettimään, kun elokuvan pääosassa on iraninilainen elokuvatähti. Lähin vertailukohta Shahab Hosseinin buukkaukselle on suomalainen Big Game -elokuva (2014), jossa näytteli Samuel L. Jackson.

Hosseinilla on yhteisöpalvelu Instagramissa yli viisi miljoonaa seuraajaa ja hän itse seuraa siellä vain muutamia, kuten supertähdillä on tapana. Näyttelijän elokuvia on palkittu Cannesissa ja Oscar-kisassa.

Suomalais-iranilainen Ramezan oli kirjoittanut Mehdipourin perheen isän roolin Hosseinille, vaikka hän ei uskonutkaan saavansa häntä elokuvaan.

– Ei meille tullut edes puheeksi, että Shahab voisi näytellä elokuvassa, sanoo elokuvan tuottaja ja elokuvayhtiö Aamun toimitusjohtaja Jussi Rantamäki.

Ramezan sanoo nähneensä itsensä kaikissa rooleissa, joita Hosseini on näytellyt.

– Olen kokenut erittäin syvää yhteyttä häneen, vaikkemme koskaan olleet tavanneet. Ajattelin vain, että haluan Shahabin.

Hosseinista liikkui tarinoita. Iranissa sanottiin, että hän on vaikea tapaus, liian iso tähti, hankala tyyppi. Tuotantoryhmä etsi näyttelijää Euroopasta tuloksetta, esimerkiksi Saksan iranilaisten näyttelijöiden joukosta.

Yhtenä aamuna kaksi vuotta sitten Ramezan heräsi ja Instagramissa odotti viesti näyttelijä Payman Maadilta. Jos Hosseini on Iranin tunnetuin näyttelijä, Maadi on toiseksi tunnetuin.

– Maadi sanoi, että oli kuullut elokuvastani ja että hän oli kiinnostunut isän roolista. Hän seuraa iranilaisia elokuvantekijöitä Euroopassa.

Mies ja nainen poseeraavat juhlatamineissa.
Kristen Stewart ja Payman Maadi kuvattuna 2014. Molemmat näyttelivät Camp X-Ray -elokuvassa. Mies ja nainen poseeraavat juhlatamineissa. Kuva: /All Over Press Kristen Stewart,Peyman Moaadi

Ramezan meni hetkellisesti viestistä sekaisin. Ramezanilla on Instagramissa joitakin satoja seuraajia, Maadilla kaksi miljoonaa.

– Ajattelin, että vittu Payman Maadi otti yhteyttä! Otan Paymanin näyttelemään isää, leffaan tulee stara-ainesta.

Nopeasti selvisi, mitä ison näyttelijän kanssa työskentely tarkoittaa. Westworld tv-sarjassa ja Nader ja Simin: Ero -elokuvassa näytellyt Maadi ei päästänyt Ramezania helpolla ja kommentoi suorasanaisesti käsikirjoitusta. Hän pakotti Ramezanin perustelemaan, miksi juuri hänelle kuuluu isän rooli.

– Se oli ehkä myös sitä, että iso näyttelijä näyttää kaapin paikan.

Ramezan ei lopulta ottanut Maadia elokuvaan, koska Hossein kummitteli vielä hänen mielessään. Maadi ei yksinkertaisesti sopinut rooliin, joka oli kirjoitettu Hosseinille.

Neuvottelut Maadin kanssa kuitenkin valoivat Ramezaniin ja Rantamäkeen uskoa, että ehkä Hosseini onkin napattavissa.

Elokuvaohjaaja Hamy Ramezan ohjaustyössään. Kyykistelee kivellä joessa ja suunnittelee kuvakulmaa.
Hamy Ramezan ohjasi ja käsikirjoitti elokuvan. Ensilumen toinen käsikirjoittaja on Antti Rautava. Elokuvaohjaaja Hamy Ramezan ohjaustyössään. Kyykistelee kivellä joessa ja suunnittelee kuvakulmaa. Kuva: Elokuvayhtiö Aamu Hamy Ramezan,Ensilumi

Keväällä 2019 se onnistui. Iranilainen kontakti oli saanut Shahab Hosseinin kiinni, ja Hamy Ramezan sekä tuottaja Jussi Rantamäki saivat järjestettyä videopuhelun tähden kanssa. Hosseini istui videokuvassa iranilaisessa toimistohuoneessa.

Selvisi, että hän on karismaattinen kaveri, kuten elokuvissaan.

"If I love the story and you love the story, we’ll make love together", Ramezan kertoo Hosseinin sanoneen. Jos me molemmat rakastamme tarinaa, rakastellaan.

Mikäs siinä, mahtava tyyppi, ohjaaja kertoo ajatelleensa.

– Koitimme nolosti Jussin kanssa ilmaista kerta toisensa jälkeen, mikä budjettimme on. Mutta Hosseini sanoi, että häntä ei kiinnosta raha, häntä kiinnostaa tarina.

Jussi Rantamäen mukaan Hosseini esitteli heille neuvotteluvaiheessa sähköpostia Ranskasta, jossa tarjottiin 200 000 euroa roolista. Hosseini sanoi, ettei aio ottaa työtarjousta vastaan, koska se ei puhuttele.

Roolin Ensilumessa näyttelijä otti. Tuotantoyhtiö maksoi näyttelijälle 30 000 euroa noin kahden viikon työstä. Tunnettu suomalainen näyttelijä saa elokuvan pääroolista noin tuhat euroa per päivä, suomalaisista tuotantoyhtiöistä kerrotaan. Hosseinin palkka oli siis noin tuplat sivuosasta.

Tarina iranilaisesta perheestä Suomessa mitä ilmeisimmin vetosi näyttelijään.

Ensilumi on Ramezanin ensimmäinen pitkä elokuva. Hän sanoo, että puhelu Hosseinin kanssa ei jännittänyt, vaikka se oli vuosia muhineiden haaveiden täyttymys. Ramezan ei osaa jäädä nautiskelemaan.

– Aloin heti ajatella, että mitä jos hän ei ymmärrä hevon helvettiä tarinasta.

Mehdipourin perhe elokuvassa Ensilumi. Kuvassa näyttelijät Shabnam Ghorbani, Kimiya Escandari, Aran-Sina Keshvari, Shahab Hosseini.
Mehdipourin perhe Ensilumi-elokuvassa. Oikealla Shahab Hosseini. Mehdipourin perhe elokuvassa Ensilumi. Kuvassa näyttelijät Shabnam Ghorbani, Kimiya Escandari, Aran-Sina Keshvari, Shahab Hosseini. Kuva: Elokuvayhtiö Aamu Ensilumi,Hamy Ramezan

Ensilumi kuvattiin vuosi sitten syksyllä. Kuvausten käynnistyttyä Ramezan käveli puvustamon ulkopuolella käsi puhelimella. Hän valmistautui soittamaan tuottaja Rantamäelle, että isä häivytettäisiin pois elokuvasta.

Ramezan suunnitteli jo, että hän itse voisi näytellä Bahman-isän roolin, tai sitten joku työryhmän jäsenistä tekisi sen.

Viikonlopun aikana Ramezan oli käynyt pitkiä keskusteluja Suomeen tulleen Hosseinin kanssa. Lasten kohtauksia oli jo kuvattu, ei vanhempien.

Näyttelijä kyseenalaisti elokuvan tyylilajin: hän sanoi Ramezanin mukaan, että elokuvassa ikään kuin tanssitaan steppiä rakkaan sukulaisen haudalla. Miksi näin vakavassa aihe käsiteltiin ilon kautta?

Ramezanin piti yhdessä viikonlopussa vakuuttaa Hosseini tarinasta ja elokuvan tyylistä. Muiden työryhmän jäsenten kanssa luottamusta oli rakennettu kuukausia.

Roolivaatteita kokeillessa Hosseini sanoi managerilleen haluavansa pois täältä.

Ramezan otti sen todesta. Ennen kuin hän ehti soittaa tuottajalle, äitiä näyttelevä Shabnam Ghorbani tarttui Ramezanin käteen. Iranissa äidin roolia olivat hakeneet kymmenet näyttelijät. Roolin sai käytännössä tuntematon Ghorbani.

Tämä on aivan normaalia Shahabia, kaikki muuttuu pian, Ghorbani sanoi.

Näin olikin. Ramezan palasi kuvauspaikalle, ja Hosseini oli jo tyytyväisenä kokeilemassa uusia vaatteita.

Ramezan sanoo, että elokuvan valmistelu oli hänelle välillä helvettiä, mutta lopputulos oli unelma. Hosseini pisti ensikertalaisena työskentelevän ohjaajan koville, mutta kuunteli tarkkaan jokaisen Ramezanin kommentin ja perustelun valinnoilleen. Se näkyy lopputuloksessa.

Kameran edessä oli se Bahmani, jonka Ramezan oli kirjoittanut. Perheenisä, joka oli vaikean paikan edessä, mutta kannatteli lapsiaan siitä huolimatta.

– Hosseini tunsi jopa minuakin paremmin hahmon. Hän on runoilija näyttelijän vaatteissa.

Näyttelijä Aran Sina-Keshvari Raminin roolissa Ensilumi-elokuvassa, pikkupojan ympärillä valtavasti punaisia pelargonioita.
Aran-Sina Keshvari näyttelee perheen poikaa Raminia. Näyttelijä Aran Sina-Keshvari Raminin roolissa Ensilumi-elokuvassa, pikkupojan ympärillä valtavasti punaisia pelargonioita. Kuva: Elokuvayhtiö Aamu Ensilumi,Hamy Ramezan,Aran Sina-Keshvari

Ensilumi kertoo iranilaisen perheen tarinan Suomessa lasten näkökulmasta. Isän rooli on elokuvan tärkeimpiä, mutta pääosassa on lapsinäyttelijä Aran-Sina Keshvari.

Iranilaisessa elokuvassa on pitkä perinne elokuville, jotka kertovat lapsista. Ramezan sanoo, että lapsinäyttelijöiden avulla elokuvissa on käsitelty vaikeita aiheita. Ensilumi onkin mielenkiintoinen elokuva, koska sitä väistämättä ajattelee paitsi suomalaisen, myös iranilaisten elokuvien kaanonissa. Ja kilpailijat ovat Iranissa kovia: elokuvataiteen mestari Abbas Kiarostami ohjasi lukuisia elokuvia lasten näkökulmasta.

Ensilumi alkaa kohtauksella kukkakaupasta, jossa esiteini-ikäinen Ramin haistelee kukkia. "Ne ovat surukukkia", joku sanoo. Se ei haittaa Raminia, kukat tuoksuvat joka tapauksessa hyvältä.

Ramezan sanoo, että hän halusi tehdä elokuvan lapsista, koska hän ei halua olla aikuinen. Lapsena Ramezan pakeni sotaa, joten aikaa leikeille ei hänen mukaansa ollut.

– Inhoan tätä aikuisten maailmaa. En tykkää siitä, että ihmiset ovat niin vitun tyhmiä, en tykkää rahasta, vallasta tai valheesta. Haluan vain leikkiä. Siksi teen elokuvia lapsista, ohjaaja Ramezan sanoo.

Kommentit