Säveltäjä Antti Auvinen aloitti sävellysopinnot aikuisena ja ulkomailla, joten Suomen musiikkielämään hän on tullut melko myöhään - mutta sitäkin suuremmalla ryminällä. Ondinen julkaisema profiililevy sisältää RSO:n levytyksinä Auvisen kolme teosta, joissa vimmainen energisyys yhdistyy kirkkaaseen kuvallisuuteen. Levyn jälkeen kuulija tietää, miksi Auvinen on Suomen puhutuin nykysäveltäjä: Lupia kyselemättä musiikki ottaa kuulijalta emotionaalista energiaa, mutta antaa vastineeksi katarsiksen.
Auvinen ei peittele teostensa ulkomusiikillisia lähtökohtia. Junker Twistin voi pelkistää kuvaukseksi äärioikeistolaisesta vihasta ja Himmel Punkin kuvaukseksi ahdasmielisestä oikeauskoisuudesta. Turbo Arian kysymyksenasettelu on moninaisempi mutta musiikillisesti selvä. Viittaus uusimpaan pakolaisaaltoon ja suomalaisten sopraanojen vanhojen savikiekkojen samplaaminen houkuttavat miettimään, miten menneisyys ja nykyisyys sekä me ja muut voivat yllättäen vaihtaa roolia.
Kun Auvinen sitten käynnistää paineisen orkesterikoneensa, jonka tummat hälyiskut hakkaavat kuulijaa suoraan palleaan, käsitteellinen ajattelu tilttaa välittömästi. Lähes säveltasoton ja lähes harmoniaton musiikki menee suoraan alitajuntaan, keinoinaan päälle kaatuvat rytmit ja paksujen, murrettujen sointivärien liukumat.
Vaikuttavinta Auvisen musiikissa ei kuitenkaan ole energiatiheys vaan piinaavan kirkkaat mutta selittämättömät musiikkikuvat, joita Auvinen avaa kuulijan eteen. Turbo Arian laulusamplet kiinnittyvät vahvoihin merkitysreseptoreihin, mutta niiden vääristyneisyys pöyhii mielen kerrostumia herkullisesti. Samalla tavalla toimivat Himmel Punkin taivasnäyt ja Junker Twistin karhea huohotus.
Kapellimestari Hannu Lintu lienee juuri oikea henkilö luotsaamaan RSO:ta Auvisen merkitystiheiköissä. Yrmeää energiaa ja tummaa orkesterimassaa ei tässä musiikissa voi olla liikaa, ainakaan näin täsmällisesti annosteltuna.
Antti Auvinen: Junker Twist; Himmel Punk; Turbo Aria. - Radion sinfoniaorkesteri/Hannu Lintu. (Ondine, ODE 1326-2)
Kuuntele Uudet levyt 3.11.2020, toimittajana Kare Eskola.