Hyppää pääsisältöön

Latvian radiokuoro laittaa Brucknerin pikkumotetitkin hohtamaan

Viime vuosina olen kyllästynyt Latvian radiokuoron poikkeukselliseen kuoro-osaamiseen. Henkilökohtaisena projektinaan kuoronjohtaja Sigvards Klava on levytyttänyt ortodoksista kirkkomusiikkia ja muuta hempeän henkistynyttä niin paljon, että olen alkanut epäillä, osaako kuoro muuta laulaakaan. Uusin levyllinen Anton Brucknerin motetteja palauttaa kunnioitukseni kuoroa kohtaan. Keskieurooppalaiseen kirkkokuoro-ohjelmistoon tulee uskomatonta kiiltoa ja syvyyttä latvialaisten tulkintana.

Bruckner: Latin Motets / Latvian radiokuoro
Bruckner: Latin Motets / Latvian radiokuoro Uudet levyt

Bruckner sävelsi runsaasti pienimuotoisia, latinankielisiä kuoromotetteja ja tarkoitti ne käyttöön. Niinpä kappaleiden harmonia kulkee turvallisia, hyvin soivia polkuja eikä äänialakaan aseta suuria haasteita. Brucknerin sinfonioiden kiiretön ilmaisu on kuitenkin läsnä - maukkaista soinnuista tai mehukkaista jännitteistä ei ole kiire pois.

Pienimuotoisen musiikin laajakaarisuuteen Latvian radiokuoro tarttuu taidolla, joka nostaa musiikin kokoaan suuremmaksi. Täyteläisellä mutta valoisalla äänenmuodotuksellaan kuoro rakentaa kappaleen mittaisia holvikaaria, jotka kertovat ettei nyt ollakaan maaseutukirkossa vaan katedraalissa. Etenkin Brucknerin innoittuneimmat motetit soivat samaa ajatonta pyhyyttä kuin ortodoksisen kirkkomusiikin mestariteokset. Se suitsukkeentuoksu, jota kuoron aiemmilla levyillä olen haistellut liikaa, antaa Brucknerin moteteille syvyyttä ja omaperäisyyttä.

Myös King's Collegen huippukuoro on vastikään julkaissut Bruckner-levyn, mutta latvialaisten rinnalla sen sointi kuulostaa lapselliselta ja tulkinta nyhertämiseltä. Niinpä en uskallakaan suositella tätä pienimuotoista, kirkkokuorokelpoista musiikkia sellaisenaan, vaan ainoastaan Latvian radiokuoron ja Sigvards Klavan tulkintana.

Anton Bruckner: Motetteja. - Latvian radiokuoro/Sigvards Klava. (Ondine, ODE 1362-2)

Kuuntele Uudet levyt 3.11.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Monteverdi-valikoima hurmaa kuin pienoisooppera

    Levyarvostelu

    Barokkiguru Rinaldo Alessandrinin johtama laulu- ja soitinyhtye Concerto Italiano on levyttänyt Monteverdia ennenkin. Parin vuoden takainen valikoima Night poimi madrigaalimestarin aarrearkusta musiikkia sotaan ja rakkauteen, kun taas uutuus Daylight keskittyy lauluun, tanssiin ja flirttailuun. Kun näistä aiheista kasataan vetävä, pienoisoopperan kaltainen kokonaisuus, joka vieläpä esitetään kertakaikkisen makoisasti, on kevätkauden voimasoittolevy selvillä.

  • Belle époquen loistavaa laulutaidetta patriarkaatin varjoista

    Levyarvostelu

    Sopraano Laetitia Grimaldi ja pianisti Ammiel Bushakevitz ovat laatineet BIS-yhtiön uutuuslevylle ohjelmiston, joka erottuu edukseen taidemusiikin tasa-arvoistumisen tuottamassa levyvirrassa. Ombres-otsikon alla kokonaisuus esittelee Ranskan Belle époque -aikakauden naissäveltäjien laulutuotantoa, joka on jäänyt varjoihin taidemusiikkikulttuurin keskittyessä suurmiesten suurteoksiin. Joskus tällaisten levyjen parasta antia on moniarvoistumisen ilo, mutta nyt iloa tuo myös herkullisen suoraviivainen musiikki.

  • Mezzo Melis Jaatisen profiililevyllä Skandinavia kohtaa Pariisin

    Levyarvostelu

    Norjassa ja Suomessa opiskellut, Oslossa asuva mezzosopraano Melis Jaatinen on vakiinnuttanut paikkansa etenkin pohjoismaiden oopperalavoilla, mutta omaa levyä on jouduttu odottamaan - tähän asti. Alban julkaisema uutuus "Impressions du nord" esittelee paitsi pätevän laulajan myös kiinnostavan ohjelmistonurkkauksen: Skandinaavisen kansallisromantiikan ranskalaiset vaikutteet ovat tuottaneet intensiivistä, tumman sävykästä musiikkia, joka sopii Jaatisen äänelle.

  • Kotimaiset Vasks-tulkinnat kestävät vertailun

    Levyarvostelu

    Latvialainen säveltäjä Peteris Vasks on noussut mystisen minimalismin kansainväliseksi kärkinimeksi immersiivisellä tunnemusiikillaan. Alban uutuuslevyllä Vasks-tarjontaa lisää säveltäjän ystävä, kapellimestari Juha Kangas, joka Tallinnan kamariorkesterin kanssa on taltioinut kaksi Vasksin suosittua konserttoa. Solisteina sellisti Marko Ylönen ja alttoviulisti Lilli Maijala joutuvat kovaan kansainväliseen vertailuun - mutta pärjäävät hyvin, päätellen siitä että oma sieluni liikahtaa, ja vieläpä Vasksin tarkoittamaan suuntaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua