Hyppää pääsisältöön

François-Xavier Roth tekee tarkkoja ja eroteltuja Debussy-tulkintoja

Lontoon sinfoniaorkesteri jatkaa mainioiden konserttitaltiointiensa julkaisusarjaa. Tällä kertaa äänistön ikuistuksen kohteena ovat olleet ranskalaiset orkesteritaiturit Claude Debussy ja Maurice Ravel.

Roth äänitteen kansi
Roth äänitteen kansi François-Xavier Roth

Hyvin toteutetut konserttitaltoinnnit rinnastuvat helposti studiosessioissa tehtyihin äänityksiin. Oikeastaan erottelua tuntuu turhalta lähteä tekemäänkään, kun soittaminen on moitteetonta ja yleisön läsnäolo on häivytetty kuulumattomiin. Orkesterin yhtenä päävierailijana toimiva ranskalaiskapellimestari François-Xavier Roth johti kokoonpanoa ensin kerran vuosituhannen alussa ja on vuosien varrella rakentanut soittajiston kanssa selvän musiikillisen luottamuksen.

Tutut teosvalinnat Faunin iltapäivä, La Mer sekä Espanjalainen rapsodia soivat tarkasti huoliteltuina ja jäntevästi. Äänistö soi selkeästi, soitinsektiot piirtyvät eroteltuina ja pienet yksityiskohdat jatkuvasti vivahteikkaina. Etenkin puupuhallin- ja vaskisektiot soivat värikkäästi, tarkasti ja puhtaasta.

Niille, jotka haluavat kuulla etenkin Debussyn musiikkia leijailevana kestorubatona ja hämyisempänä sointimassana, voivat Rothin tulkinnat olla hieman liian jämptiydessään turhankin kuivakoita. Ne, jotka arvostavat tarkkuutta ja dynaamisuutta, arvostanevat myös tätä tuoreinta François-Xavier Rothin ja Lontoon sinfoniaorkesterin konserttipläjäystä.

Claude Debussy: Prélude à l'après-midi d'un faune; La mer. Maurice Ravel: Rapsodie espagnole. Lontoon sinfoniaorkesteri/François-Xavier Roth. (LSO Live, LSO0821-D)

Kuuntele Uudet levyt 10.11.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.