Olemme koonneet 4.-6. luokille, 8.-9. luokille ja lukioille mediataitopaketit, joista saa 1-2 oppitunnin mittaisen kokonaisuuden. Niiden palasia voi käyttää myös yksittäin eli valikoiden.
Mediataitopaketit koostuvat kolmesta osasta:
- Opettajan käyttöön suunnitellut lämmittelyharjoitukset, joilla luokka tai ryhmät voivat orientoitua erilaisiin mediataitoaiheisiin. Valitse yksi tai useampi.
- Trollibunkkeri-pakohuonepeli, jossa pulmia ratkaistaan mediataidoilla. Peliä pelataan itsenäisesti.
- Suulliset mediataitotehtävät Lahjoitapuhetta.fi-sivustolla. Oppilaat lahjoittavat puhetta itsenäisesti hauskojen tehtävien avulla.
Kokonaisuudet on rakennettu 4.-6. luokille, 8.-9. luokille ja lukioon. Rajat ovat kuitenkin joustavia. Esimerkiksi 7.-luokkalaiset voivat hyvin tehdä alempien tai ylempien luokkien tehtäviä.
1. Lämmittelyharjoitukset
4.-6. luokan harjoituksia
Ennen puheen lahjoittamista ja Trollibunkkeria voitte lämmitellä seuraavilla harjoituksilla. Niihin voi palata myös puheen lahjoittamisen jälkeen:
1. Vertaillaan eri tapoja ilmaista sama asia.
Mitä sanoja käytät, kun kerrot, että joku
- kävelee hitaasti
- kävelee/juoksee lujaa
- nauraa kovaa
- nauraa hiljaa
- syö nopeasti
- jokin asia kestää liian kauan?
Huomaatte, että erilaisia oikeita tapoja on monia. Käytämme eri sanoja tai sanontoja ilmaisemaan samaa asiaa.
2. Kerrotaan kuvaillen
- Valitse ryhmästäsi yksi henkilö. Kuvaile parillesi tai ryhmässä mahdollisimman tarkasti, tämä henkilö. Anna muiden arvata, kenestä on kyse. Muista huomaavaisuus kertoessasi toisesta.
- Valitse jokin esine luokasta, joka kuitenkin näkyy kaikille selvästi. Kuvaile parillesi tai ryhmässä mahdollisimman tarkasti tämä esine. Anna muiden arvata, mistä esineestä on kyse.
8.-9. luokan harjoituksia
Ennen Trollibunkkeri-pelin pelaamista ja puheen lahjoittamista:
Keskustelkaa luokassa siitä, mitä ajatuksia oppilailla on harhaanjohtamisesta.
Apuna voi käyttää esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Missä medioissa olette törmänneet väärään tietoon tai harhaanjohtamiseen?Mistä tiedät, että lukemasi uutinen on totta? (Katso tästä vinkkejä pohdintaan: Tunnista luotettava uutinen - kysy nämä 7 kysymystä)
- Miten kuvia ja videoita manipuloidaan?
- Minkälaiseen kuvien tai videoiden muokkaamiseen olet törmännyt?
- Oletko muokannut itse videoita tai kuvia? Miten ja miksi?
- Miten kuvien tai videoiden aitoutta voi arvioida? (Katso tästä vinkkejä pohdintaan: Näin tunnistat kuvahuijauksen ja jäljität valokuvia verkossa)
- Oletteko törmänneet feikkiprofiileihin? Mistä sellaisen voi tunnistaa?
- Mikä on trolli?
- Miksi ihmisiä halutaan johtaa harhaan?
- Mitä hyötyä siitä on, että tunnistaa harhaanjohtamisen?
Kysymyksiin voi myös palata pelin ja puheenlahjoitustehtävien jälkeen ja miettiä, ovatko ajatukset muuttuneet.
Lukion harjoituksia
Ennen puheen lahjoittamista ja pakopeliä voitte lämmitellä seuraavilla tehtävillä:
Keskustelutehtävät
Linkeistä löydät aineistoja, joita voit hyödyntää tehtävän tekemisessä.
1. Mitkä aiheet trendaavat eri somekanavillasi juuri nyt? Millä tavalla samat aiheet ovat esillä ns. valtamediassa Suomessa? Entä muualla? Kenen näkökulmasta aiheita kuvataan?
Valheenpaljastaja: Ihmiset uskovat somekupliin, mutta vain harva elää oikeasti sellaisessa
2. Miksi yksittäisen kokijan somepostaus vaikuttaa joskus vakuuttavammalta kuin perinteinen uutisjuttu? (perinteisen median roolin siirtyminen somevaikuttajille)
Valheenpaljastaja: Dunning-Kruger-efekti selittää netin amatööriepidemiologien itsevarmuutta
Valheenpaljastaja: Tulevaisuuden propagandabotti esittää kaveriasi – ja sinä uskot
3. Katso Ylen tuottamat videotarinat ja lue artikkelista somekommentoinnin vinkit.
Miten voisin omalla toiminnallani kannustaa somessakin muitakin rakentavaan ja kunnioittavaan vuorovaikutukseen?
Videot: 3 tarinaa nettikiusaamisesta (HUOM: valitse kausi 3)
Kirjoitustehtävä
Linkeistä löydät aineistoja, joita voit hyödyntää tehtävän tekemisessä.
Olipa kerran uutinen (tarinallisuus + valeuutisen keinot) —> laadi teksti, jonka tavoitteena on koukuttaa lukija, viihdyttää, kertoa jostakin tapahtumasta sekä erityisesti vaikuttaa lukijaan.
Valheenpaljastaja: Mitä valeuutiset ovat ja mitä ne eivät ole
2. Trollibunkkeri-pakohuonepeli
Yle Oppimisen Trollibunkkeri-peli vie mediataitojen opiskelun nuorille tuttuun pelimaailmaan.
3D-tekniikalla rakennetussa Trollibunkkeri-pakohuonepelissä käyttäjä on jäänyt vangiksi valeuutisia tehtailevan trollin asuntoon. Hänen on osattava ratkaista matkan varrelta löytyvät tehtävät päästäkseen eteenpäin – ja lopulta ulos talosta.
Katso pelin traileri:
Trollibunkkeri sopii 10-vuotiaille ja sitä vanhemmille. Pelin suorittaa noin 15-20 minuutissa.
Trollibunkkeri-peli toimii selaimessa, joten sitä varten ei tarvitse ladata erillistä sovellusta. Pelikokemus on parempi isolla ruudulla kuin puhelimen näytöllä, joten pelaamiseen suositellaan tietokonetta.
Lisätietoa pelistä saat Yle Oppimisen sivulta. Suoraan peliin pääset täältä.
3. Suulliset mediataitotehtävät
Mediataitojen eri alueita käsitellään suullisesti Lahjoitapuhetta.fi-sivustolla. Helppojen ja hauskojen tehtävien avulla oppilas saa sanallistaa näkemäänsä ja kertoa omia ajatuksiaan aiheesta.
Suulliset tehtävät liittyvät Lahjoita puhetta -hankkeeseen, jossa kerätään kaikenikäisten aitoa arkipuhetta suomenkielisen tekoälyn kehittämiseksi. Lisätietoa hankkeesta ja puheen lahjoittamisesta on alempana.
Puheen lahjoittamiseen kannattaa varata 10-15 minuuttia. Alaikäinen oppilas tarvitsee huoltajan luvan lahjoittaakseen puhetta.
Alaikäisen Wilma-lupa
Alaikäiseltä lahjoittajalta vaaditaan vanhempien lupa. Voit kopioida alla olevan tekstin Wilma-viestiin tai käyttää tulostettavaa lupapaperia.
Lupa lapselleni osallistua Lahjoita puhetta -hankkeeseen osana koulutehtäviä
Annan luvan lapselleni mennä koulutunnilla tai kotona verkkosivustolle Lahjoitapuhetta.fi ja vastata suullisesti sivustolla oleviin mediakasvatuksellisiin tehtäviin. Lapsen puhe tallennetaan osana Lahjoita puhetta -hanketta.
Lahjoita puhetta -hanke kerää luonnollista puhetta kaikkialta Suomesta erilaisilta ihmisiltä.
Puheen lahjoittaminen auttaa tutkijoita ja tekoälyä kehittäviä yrityksiä ymmärtämään ja mallintamaan suomenkielisen puheen kaikenlaisia piirteitä. Tavoitteena on kehittää esimerkiksi puheella ohjattavia sovelluksia ja palveluja, jotka toimivat sujuvasti suomeksi ja helpottavat ihmisten arkea.
Hankkeen toteuttavat Helsingin yliopisto, Valtion kehitysyhtiö Vake ja Yleisradio.
Hankkeessa ei kerätä henkilötietoja, joista puhujan voi tunnistaa. Puhetta pääsevät kuuntelemaan vain tekoälyn tutkijat ja kehittäjät.
Lisätietoa kampanjan tietosuojasta: https://lahjoitapuhetta.fi/tietosuoja.
Tietoa kampanjasta: https://yle.fi/aihe/lahjoita-puhetta
Puhetta lahjoitetaan muun muassa seuraavista aiheista. Voitte palata niihin luokassa tai ryhmässä milloin vain:
Luokat 4-6
- Valokuvia voidaan käsitellä ja niihin liittää asioita, jotka eivät niihin aluksi kuuluneet. Kuinka tunnistat valekuvat oikeista?
- Mainoksissa näytetään usein unelmia: osta, niin sinunkin elämästäsi voi tulla tällaista. Millaisia unelmia mainokset haluavat sinulle välittää?
- Mistä tunnistat valeuutisen?
Lahjoita puhetta täällä: Mediataidot 4-6 lk.
Luokat 8-9
- Tiedätkö mikä on deepfake-video, oletko törmännyt sellaiseen? Mitä mieltä olet niistä?
- Valokuvia ja videoita voidaan käsitellä ja niihin liittää asioita, jotka eivät niihin aluksi kuuluneet. Niitä voidaan myös ottaa irti alkuperäisestä uutisesta ja uudella otsikoinnilla viesti voi kääntyä aivan päälaelleen. Valokuvia rajaamalla voidaan myös muuttaa kuvan viestiä. Oletko törmännyt tällaiseen joskus?
Lahjoita puhetta täällä: Mediataidot 8-9 lk.
Lukio
- Kasvoja ja kehoa voi eri filttereillä muokata helposti millaiseksi haluaa. Mitä mieltä olet ulkonäköä muokkaavista filttereistä?
- Somen kielioppi: sinä ehkä osaat emojeja, mutta entäs vanhempasi tai mummosi? Mitä ongelmia tästä voi johtua?
- Kerro kokemuksiasi somen tai verkon boteista tai tai bottiprofiileista. Osaatko tunnistaa bottitilin?
Lahjoita puhetta täällä: Mediataidot lukio

Miksi puhetta kerätään?
Lahjoita puhetta -hankkeen tavoitteena on kerätä kaikenlaista puhuttua suomea, jotta esimerkiksi erilaiset ääniohjatut laitteet ymmärtäisivät erilaisia murteita ja puhetapoja.
Lapset ja nuoret puhuvat hyvin eri tavalla kuin aikuiset. Heillä on myös omia sanoja monien asioiden ilmaisemiseen. Kieli muuttuu koko ajan. On tärkeää saada myös lapset ja nuoret lahjoittamaan puhetta, jotta ääniohjautuvat palvelut olisivat jatkossa kaikkien, eri-ikäisten suomalaisten ulottuvilla.
Hankkeen toteuttavat Helsingin yliopisto, Valtion kehitysyhtiö Vake ja Yleisradio.

Miten puhetta lahjoitetaan?
Puhetta voi lahjoittaa puhelimella, tabletilla tai tietokoneella.
Lahjoittaminen etenee näin vaihe vaiheelta. Kohdissa 2–6 saatetaan tarvita opettajan apua:
- Opettaja varmistaa, että alaikäisillä oppilailla on vanhempien lupa osallistua. Ks. Wilma-info ylempänä jutussa.
- Kukin oppilas hakee rauhallisen paikan ja menee omalla laitteellaan osoitteeseen lahjoitapuhetta.fi.
- Lahjoitussivu varmistaa, että oppilaan laitteen mikrofoni on päällä (mikrofonille on annettava lupa).
- Evästeet voi hyväksyä tai jättää hyväksymättä.
- Ensimmäisellä kerralla aukeaa perustietosivu, joka on hyvä lukea ja jonka lopussa oppilaan on painettava Hyväksyn-nappia.
- Oppilas valitsee oman kouluasteen.
- Lahjoitussivu ohjaa eteenpäin askel askeleelta.
Puheen lahjoittamiseen kannattaa varata 10-15 minuuttia.

Oivaltavia hetkiä mediataitojen parissa!
Lahjoita puhetta -mediataitotehtävien työryhmä:
Katariina Solastie, Suutarilan ala-aste (4.–6. luokka); Reetta Nyman, Tiirismaan peruskoulu (8.–9. luokka); Ulla Koivukangas, Mikkelin lukio; Jyri Loikkanen, Henna-Leena Kallio, Katja Solla, Annukka Palmén-Väisänen, Yle
Muokkaukset:
17.11.20: Lisätty tietoa laitteista, joilla pakopeliä ja puheen lahjoittamista tehdään.
18.11.2020: Selkeytetty artikkelin rakennetta mediataitopakettien osien mukaiseksi. Lisätty tieto arvioidusta oppituntimäärästä sekä hankkeen toteuttajista.