Hyppää pääsisältöön

Tuomari Nurmion vaiherikas ura äänin ja kuvin – Radio säikähti bluesvirttä, tv:ssä Eino Grön lauloi Valoa yössä

Tuomari Nurmio on vaeltanut tuhannen kapakan kautta, keikaillut karaokekuninkaana, penseillyt haastattelijoille, pahoittanut virsifanien mielen, rusikoinut tangoa, pelotellut lapsia mustalla enkelillä, kuiskinut lemmenloruja, noussut soppajonosta hotelli Voodoon estradille ja hakenut lain Siinain vuorelta. Elävän arkiston suurpakettiin on koottu hänen esiintymisiään ja haastatteluitaan Ylen ohjelmissa alusta pitäen ja sitäkin kaukaisemmalta ajalta. Osa materiaalista julkaistaan nyt ensi kertaa netissä.

Juuret roots-musassa

Ennen Tuomariksi tuloaan lakitieteen ylioppilas Hannu Nurmio (s. 1950) tunnettiin esiintyjänä lähinnä opiskelijapiireissä ja vasemmistolaisen laululiikkeen estradeilta. Hänen tärkeimmät vaikutteensa olivat peräisin amerikkalaisesta folk- ja oldtime-musiikista, joiden parissa Nurmio puuhaili silloinkin, kun televisio tallensi hänet ensi kertaa Helsingin laulufestivaalilla vuonna 1977.

Ideoimallaan ja kokoamallaan Bob Dylan -kiertueella samana vuonna hän esitti mm. Wicked Messengerin, josta tv:n katsojat saivat vuonna 1983 nähdä uusiotulkinnan. Asu ja soittajat ovat otoksissa miltei samat. Harvinaisia audiotallenteita Nurmion läpimurtoa edeltävistä live-esiintymisistä löytyy täältä.

Vielä varhaisempi idoli oli Elvis Presley, jonka status oli vahva Nurmion asuinsijoilla Helsingin Kalliossa. Kun Tuomari vieraili Niko Ahvosen kanssa Groovymeisseli-ohjelmassa vuonna 1996, hän innostui jammailemaan isäntien kanssa All Shook Upia, jota kertoi hoilanneensa jo pikkupoikana 1960-luvun alussa.

Nurmio, Sirkesalo ja Saari jammailevat Groovymeisseli-ohjelmassa.
Elvistelyä Groovymeisselissä. Nurmio, Sirkesalo ja Saari jammailevat Groovymeisseli-ohjelmassa. Kuva: Yle kuvapalvelu Aki Sirkesalo,Tuomari Nurmio,Sami Saari

Elviksen jälkeen ihailun kohteeksi tulivat The Animalsin kaltaiset rajut brittibändit. Levyjä hänellä oli varaa hankkia vain vohkimalla. Kun pantiin pystyyn omia kellaribändejä, monet väsäsivät sähkölankkuja koulun veistotunnilla. Teini-ikäinen Nurmio aloitti halvalla akustisella kitaralla, joka vaihtui pian edulliseen sähköbassoon, hän kuvaili varhaista urakehitystään Ali Jahangirille vuonna 2017.

Jossain vaiheessa mä rupesin pohtimaan, että tässä ois ehkä syytä tehdä myös omia biisejä.― Nurmio Axa Sorjasen haastattelussa

Seitsemänkymmentäluvun poliittinen laululiike tutustutti tulevan Tuomarin monenlaiseen maailmanmusiikkiin ja tarjosi väylän kehittyä esiintyjänä. Vuosikymmenen lopun uusi rockaalto osoitti vapauttavasti, että kuka tahansa, hänkin, saattoi tehdä levyjä. Nurmio palasi läpimurtoaan edeltäviin aikoihin Axa Sorjasen haastattelussa vuonna 1995.

Odottamaton läpimurto

Nurmio herätti Love Recordsin kiinnostuksen, ja maaliskuussa 1979 julkaistun ensisinglen b-puoli Valo yössä singahti kevään lopussa Suomen listaykköseksi. Siitä oli paljolti kiittäminen Ylen radiotoimittajia, jotka soittivat svengaavaa numeroa todella ahkerasti. 28-vuotiaasta Tuomari Nurmiosta tuli ilmiö.

Suomen kansan lempilapsihan on aina ollut haitarijazz.― Miten minusta tuli minä (1991)

Kukaan ei arvannut, että omituinen kappale olisi noussut hitiksi. "Jos me oltais tehty se meidän omalla bändillä, siitä ei ois tullut tommosta isoa hittiä", Nurmio arvioi vuonna 1991 ohjelmassa Miten minusta tuli minä.

Ratkaisevaa oli mollissa kulkeva haitarijatsi, johon kuitenkin yhdistyi paljon poikkeuksellista: tekstin tumma kuvasto, normi-iskelmästä erottuva runollisuus ja vapaamuotoisuus sekä 1930-luvun levytyksistä juontuva, läheisesti Hiski Salomaan ilmaisua muistuttava nasaali laulutapa.

"Aarnion Pekkahan siellä levytysstudiossa sanoi, että mikset sä vedä normaalisti tota juttua, toi laulusaundi on aika erikoinen", Nurmio selosti Loven tuottajan kommenttia radiohaastattelussa 40 vuotta myöhemmin.

Huumoriohjelma Hepskukkuu teettikin tangokuningas Eino Grönillä hittibiisistä "korkeatasoisemman" tulkinnan. Myös tekijä itse versioi kappaleen heti alkuun vaihtoehtoisella tyylillä ja on vuosien varrella muokannut sitä milloin minkäkinmoiseksi.

Skandaali Sävelradiossa

Uuden Suomen otsikko ja yleisökirjoituksia Tuomari Nurmion Kurja matkamies maan -levyn radiosoitosta vuonna 1979.
Uusi Suomi 26.4.1979 ja yleisökommentteja Kurjan matkamiehen radiosoitosta. Uuden Suomen otsikko ja yleisökirjoituksia Tuomari Nurmion Kurja matkamies maan -levyn radiosoitosta vuonna 1979. Tuomari Nurmio,Yle,1979,sensuuri

Ensisinglen kääntöpuolen laulusta tuli siis suurhitti, ja toisesta, alun perin a-puoleksi aiotusta virsimukaelmasta Kurja matkamies maan, nousi skandaali.

Maalliseksi bluesiksi muunnettu hengellinen sävelmä katsottiin sopimattomaksi juontamattomiin äänilevyohjelmiin, ja kun ohjeesta tietämättömät tai piittaamattomat toimittajat pari kertaa uhmasivat rajoitusta, asiasta kiivailtiin ohjelmaneuvostossa asti.

Toukokuussa 1979 lähetetyn haastattelun tekijätkään eivät tohtineet esittää kappaleesta kuin osan, kertomansa mukaan jumalanpilkkasyytteen pelossa.


Tähti vastoin tahtoaan

Kesän 1979 lopulla ilmestynyt esikoisalbumi Kohdusta hautaan nousi sekin listaykköseksi. Pelkistetyllä rautalanka- ja rockabillytyylillä soitettujen tarinoiden tylyyttä kevensi omalaatuinen huumori.

Kantrihenkinen Aavaa preeriaa sulautti siirtotyömaiden rankan realismin Villin lännen mytologiaan. Onnen kerjäläiset, päähänpotkitut, elämän sivulliset, yksinäiset vaeltajat ja laitapuolen hampparit jäivät pysyväksi osaksi Nurmion laulujen henkilögalleriaa.

Mä suhtaudun erittäin penseästi tähän.― Nuotit hukassa -ohjelman haastattelu 1979

"Äkkisuosio yllätti kaikki asiantuntijatkin", Nurmio muisteli ohjelmassa 40 vuotta valoa yössä vuonna 2019. Hänet haluttiin joka mediaan ja joka tanssilavalle.

"Yhtäkkiä joutui repäistyksi toisenlaiseen maailmaan ja jengi osoitteli sormella kadulla." Allergisuus äkillistä tähteyttä kohtaan näkyi haastatteluissa. "Ne on täynnä muiden keksimää asiaa", Tuomari jupisi Nuotit hukassa -ohjelman toimittajaparalle joulukuussa 1979.

Kakkossingle Hän on täällä tänään oli parodiaa instant-kuuluisuudesta. Vuoden vaihtuessa Nurmio lauloi sen ohjelmassa, joka oli nimetty hänen läpimurtohittinsä mukaan.

Heti syksyllä 1979 Nurmio hajotti huippusuositun Köyhien ystävät -kokoonpanon ja hylkäsi sen menestyksekkään reseptin. Häneltä opittiin pian suorastaan odottamaan samanlaisia radikaaleja urasaneerauksia.

Uusi bändi oli jo pystyssä, kun vuoden menestyksekkäin tulokas esiintyi Ylen Rockradion Härmärock-konsertissa yksin pienen patterivahvistimen kera "syvää itsehalveksuntaa osoittaen".


Neljän suora

Noin kolmen ja puolen vuoden aikana Nurmiolta ilmestyi neljä albumia, joista jokainen on jäänyt suomirockin klassikoksi. Ne ovat täynnä ankaria kielikuvia ja merkityksellä ladattuja, miltei profeetallisia säkeitä, ja hän saikin niistä näkijän, neron ja Suuren Tuntemattoman nimen.

Jokainen levy oli täysin erilainen. Syksyllä 1979 lopetetuista Köyhien Ystävistä on säilynyt vain yksi tv-katkelma Love Recordsia käsittelevässä dokumentissa. Bändin Kohdusta hautaan -levyn traditionaalisuus vaihtui Viidennen Kolonnan Maailmanpyörä palaa -lp:llä rankempaan sointiin ja illuusiottomampiin teksteihin, ja myyntiluvut tipahtivat heti puoleen aikaisemmasta.

Koko ajan kun joku levy oli loppusuoralla, mulla oli joku seuraava juttu mielessä.40 vuotta valoa yössä (2019)

Lasten mehuhetkeä ja Punaista planeettaa leimasivat oudot ja mielikuvitukselliset aiheet ja musiikilliset kokeilut. Mehuhetkellä kuultiin kulmikasta rytmiikkaa, geometristä kitaransoittoa ja leluinstrumentteja.

Punaisen planeetan melodinen ja keinuva musiikki oli rakennettu yksityiskohtaisesti ja paikoin monista eri osista melkeinpä progressiivisen rockin malliin. Pitkäaikainen yhteistyökumppani Ahti Marja-aho osallistui sävellystyöhön, ja koko bändi ideoi kilvan kikkoja studiossa. Maestro itse tuntui välillä olevan hieman hämmentynyt aikaansaannoksista.

Punaisen planeetan lauluissa matkusteltiin tähtitarhoihin ja unien puutarhoihin. Jylhästi vellova On aika soittaa sinfonia edusti mielivaltaisesti valittuine sointuineen ja monotonisine laulumelodioineen suorastaan taidemusiikkia. Vuonna 2019 radioidussa pitkässä haastattelussa Nurmio käy läpi alkuvaiheen kaistanvaihdoksiaan.


Lusikka kauniiseen käteen

Neljän ensimmäisen albumin jälkeen Suuri Tuntematon tunsi takkinsa tyhjänpuoleiseksi. Vuonna 1986 ilmestynyt Käytettyä rakkautta oli yritys saada tehdyksi edes jotain, olipa se sitten vaikka iskelmiä toivelauluvihkojen malliin. Hän ryhtyi tehtailemaan helposti ymmärrettäviä biisejä, joissa viljeltiin loppusointujakin kuuliaisemmin kuin vapaamuotoisemmissa varhaisteksteissä.

Resepti toimi, vaikka Nurmiota välillä arvelutti, tuliko koukatuksi jo liiankin matalalta. Hän kuitenkin sai todistettua itselleen, että pärjäisi biisinikkarina joka tapauksessa. "Oikeaan duuniin" ei tarvinnut mennä.

Mä sanoin tätä Junnu Vainio -projektiksi.― Nurmio Käytetystä rakkaudesta ohjelmassa 40 vuotta valoa yössä (2019)

Myyttiset ja mystiset kuvat, fantasiat ja näyt saivat Käytetyllä rakkaudella antaa tilaa rakkaustarinoille ja arkirealismille. Yksi levyn suosituimmista kappaleista oli menevä Ramona, joka Hittimittari-ohjelmassa kahmaisi kärkipisteet kolmasti peräkkäin. Epäonnistujat ja drop-outit saivat äänensä kuuluville mm. Kulman kuppilassa.

Lemmenloruja suurelle kansalle

Iskelmällisyys, viihteellisyys ja yleisöystävällisyys nousivat uuteen potenssiin vuonna 1995 Karaokekuningas-levyllä. Kapakoiden uudesta lauluvillityksestä innostunut Nurmio tulkitsi sillä coverbiisejä ison orkesterin säestyksellä.

Albumi oli suunnattu "suurelle kansalle", Nurmio hehkutti. Suosituimmaksi sen kappaleista osoittautui Frank ja Nancy Sinatran muinaisen megahitin käännösversio Lemmenloruja.

Tuomari Nurmio baaritiskin ääressä musiikkivideolla Lemmnloruja. Baarimikkona Jope Ruonansuu.
Jope seuraa lemmenloruilua (Lista Top 40). Tuomari Nurmio baaritiskin ääressä musiikkivideolla Lemmnloruja. Baarimikkona Jope Ruonansuu. Kuva: Yle kuvanauha Tuomari Nurmio,Jope Ruonansuu,Näyttökuva
Tässä on nyt levy, joka on täynnä hittejä!― Nurmio Karaokekuninkaasta Lista-ohjelmassa

Markku Salon kanssa suomennettu Rahamies (Lista Top 40 25.5.1995) oli railakas calypso ja samalla pureva yhteiskunnallinen kommentaari. Niitä hän on viljellyt pitkin matkaa kaiken muun lomassa. Satiiri oli kuin kotonaan aikana, jolloin kasinotalous ja sitä seurannut lama olivat tuoreessa muistissa.

Tanssittavan viihdemusan linjalla jatkoi seuravana vuonna Tanssipalatsi. Sen menestynein veto oli Nurmion oma Kultaa ja kunniaa. (Lista Top 40 9.5.1996)

Kierrätystä kahdella kielellä

Nurmio oli heti uransa alkajaisiksi soitattanut useammistakin singlebiiseistään uudet versiot albumia varten, mutta 1990-luvulla materiaalinkierrätys pääsi toden teolla valloilleen. Hän taltioi ensin Radiomafialle vanhoja kappaleitaan nyrjähtäneen Hugry Tribal Marching Band -torvisoittokunnan säestyksellä.

Sitten olivat vuorossa Barnhill Boys -nimellä levytetyt englanninkieliset kitarabändiversiot, ja suurin osa Tanssipalatsinkin raidoista oli uusiokäytettyä. Vanhoihin tekeleisiin etsittiin uusia näkökulmia. Se into tai pakkomielle ei laantunut uudella vuosituhannellakaan.

Tuomari Nurmio laulaa ohjelmassa Soundcheck.
Judge Barnhill Soundcheckissä 1994. Tuomari Nurmio laulaa ohjelmassa Soundcheck. Kuva: Yle kuvanauha Tuomari Nurmio,Näyttökuva,Soundcheck - musiikkia ilman rajoja
Sitäkin mä oon harrastanut, että mä oon joskus tehnyt uusiksi jotain biisejä. Mä pidän sitä ihan luonnollisena, vaikka monet ei pidä sitä hyvänä ideana.40 vuotta valoa yössä (2019)

Joistakin kappaleista on levytetty parhaimmillaan puolenkymmentä versiota eri tyyleillä ja kielillä. Hugry Tribal Marching Bandin Huda huda ikuistettiin Janne Kuusen Ylelle ohjaamaan tv-elokuvaan Hotelli Voodoo (1997), ja Barnhill Boysin Hoodang nähtiin Soundcheck-ohjelmassa vuonna 1994. Spuget-kokoonpanon tulkinta tallentui kuvanauhalle vuonna 2018.

Rujoa kansanmusaa

Vuonna 1997 julkaistulla Luuta ja nahkaa -soololevyllä ja sitä seuranneelle 1999:lla Tuomari innostui kokeilemaan kansanmusiikin mahdollisuuksia. Luuta ja nahkaa -albumilla sovellettiin vapaasti erinäisiä muinaisrunojen tyylikeinoja ja uppouduttiin kalevalaishenkiseen myyttimaailmaan.

Uhoavat pohjalaistyyppiset rekilaulut vastasivat oivasti kokoelman työnimeä Väkivaltaista kansanmusiikkia. Niistä kuuluisimmaksi nousi Helsingin Sörkkaan paikantuva vankilaviisu Rannanjärvi elää. Nurmion häjylaulujen jatkumoon kuuluivat myös Lahjoita luoja lohtusi ja myöhemmin levytetty Hurja poika.


Mä sanoin Juhalle, että koko paska pitäis kirjoiitaa uudelleen.― Nurmio Kalevalasta ohjelmassa Suuren laulun jäljillä

Nurmion suhde kalevalaisuuteen aktualisoitui uudella vuosituhannella, kun hän toivoi julkisesti, että Lönnrotin "pitkäpiimäisestä" teoksesta saataisiin pyyhittyä pölyt. Hän itse ehdotti railakkaasti sen kansainvälistä hyödyntämistä mm. tietokonepelien ja Helsinkiin perustettavan Kalevala Villagen avulla.

Yhdessä ohjaaja Juha Hurmeen kanssa Nurmio käynnisti projektin nimeltä "Kalevala elävänä tai kuolleena" kartoittamaan, mitä kansalliseepoksesta ja sen liepeiltä saisi irti. Hanke lähti näyttävästi liikkeelle kolmipäiväisellä festivaalilla ja kokoelmalevyllä vuonna 2019. Toimittaja Tuula Viitaniemi teki sen etenemisestä neliosaisen radiosarjan Suuren laulun jäljillä (osa 1: Kalevala elävänä tai kuolleena).


Talkookutsu tangoon

Ennen Kalevala-projektia Tuomari oli kokenut potkia suomalaiseen tangoon uutta henkeä Tangomanifesti-levyllään (2006). Siihen liittyvä julistus soimasi lajia nykymuodossaan tyhjäksi rituaaliksi, josta puuttuivat hiki, myrsky, sielu, intohimo, puukko ja vääntö.

Nurmio oli silloin tällöin suorittanut tangokokeiluja varhaisesta Sunnuntaina-satiirista alkaen. Siihen loppui satumaa viittasi aiheeseen niin nimellään, rytmiikallaan kuin Olavi Virrasta kertovalla säkeistöllään. Auringon lapsonen oli luonnonuskontoja sivuava tango vuodelta 1997.

Se on oikeestaan kansallisromanttinen velvollisuus.― Nurmio tangoprojektistaan K-rapussa (2006)

Vaikka tangoa nimitettiin Suomen kansallismusiikiksi, se ei Nurmion huomioiden mukaan pahemmin soinut juuri missään. Hänen manifestinsa olikin "kansallinen talkookutsu" kaikille maan soittajille, hän vihjasi K-rappua juontavalle Timo Rautiaiselle.

Tuomarismiehen oma tangotyyli oli kylläkin totuttua epäkansallisempi. K-rapussa kuultu Ankaran uusi versio sai "lisää vääntöä" bluesriffeistä ja itämaistyylisista skaaloista, joilla hän oli jo pitempään maustanut mielellään biisiä kuin biisiä.

Projektista projektiin

K-rapun edellä mainitussa haastattelussa Nurmio totesi mielenterveydelleen olevan eduksi, ettei "jauhanut samaa systeemiä pitempään". Tangon ja Kalevalan lisäksi hänellä onkin uudella vuosituhannella riittänyt tarmoa mitä erilaisimpiiin hankkeisiin.

Sähköisen Korkein Oikeus -trion hajottua Tuomari lyöttäytyi yksiin kletzmer- ja Balkan-vaikutteista "kebabjazzia" soittavan Alamaailman Vasarat -puhalllinyhtyeen kanssa. Tangolevyä seurasi englanninkielinen duojulkaisu luottorumpali Make Hillilän kanssa.

Vuonna 2008 Nurmio lähti 30-vuotisjuhlakiertueelle bluespariskunta Aija Puurtisen ja Esa Kuloniemen kera, ja vuonna 2010 hän tekaisi albumillisen tanssillisen keinuvia lemmenlauluja. Ensin mainittu yhteistyö dokumentoitui Jari Halosen Jerry Halloween -show'ssa, ja jälkimmäisestä projektista nähtiin näytteitä Mansikkapaikassa.

Mä oon sillä tavalla projekti-ihminen, että mä käännän tutkan aina johonkin suuntaan ja rupeen kuulemaan sitä kamaa mikä siihen ideaan liittyy. Toisaalta niistä tulee joskus pakkomielteitä. Silloin on hyvä että välillä pystyy vaihtamaan kaistaa, muuttamaan tyyliä ja asennetta. Tolla lailla pärjää pitemmässä juoksussa, ettei koko ajan jauha samaa.40 vuotta valoa yössä (2019)

2010-luvulla Nurmio palasi oldtime-juurilleen Hoedown-bändin kanssa tehdyn englanninkielisen albumin myötä. Vuonna 2014 syntyi elämänkumppanin ja ajoittaisen keikkapartnerin Liisa Eskolan kera levy, jolla Nurmion vähemmän kuullut rakkauslaulut soivat akustisena folkkina. Ylen Aamu-tv:n haastattelussa kaksikko esitteli myös työkalujaan.

Liisa Eskolan laatikkokitara lähikuvassa.
Kari Nieminen teki kitaran alun perin matkalaukun mittoihin. Liisa Eskolan laatikkokitara lähikuvassa. Kuva: Yle kuvanauha kuvakaappaus
Tuomari Nurmion laatikkokitara lähikuvassa.
Anders Liljeströmin Nurmiolle valmistama laatikkomalli. Tuomari Nurmion laatikkokitara lähikuvassa. Kuva: Yle kuvanauha Tuomari Nurmio,Kitarat,2016

Stadilaisuuden ikoniksi

Nurmio oli tyylien lisäksi vaihtanut kokoonpanoja kuin tavallinen ihminen ihokasta. 2010-luvulla hän kokosi ympärilleen harvinaisen pitkäikäiseksi osoittautuneen Spuget-bändin, jonka kanssa syntyi vuosikymmenen kuluessa peräti neljä albumia – joukossa kokonainen slangilevy.

Urbaanista imagostaan huolimatta Nurmio oli alkanut hyödyntää teksteissään Helsingin katukieltä ahkerammin vasta vuosituhannen taitteessa. Vuonna 2001 ilmestynyt Dumari-rap teki Tuomarista lopullisesti "Dumarin", ja tavaramerkkibiisi kuului itseoikeutetusti Spugejenkin ohjelmistoon.

Se on tällaisen maalaispojan korviin sellaista mongerrusta, että eihän siitä saa oikein mitään selvää.― Toimittaja Pekka Vahvanen Dumarillumareista ohjelmassa Muutetaan kaikki Helsinkiin

Kuusitoista vuotta myöhemmin syntyneessä Dumarillumareissa hän palasi uudelleen slangiräppiin ja sai mm. ohjelmassa Muutetaan kaikki Helsinkiin edustaa jonkinlaista stadilaisuuden henkilöitymää. Pittoreskin spurgu- ja narkkariaiheiston ohella samannimiselle albumille tarttui myös huomioita Suomen historiasta ja nykytilasta.

Avantgardesta populismiin ja takaisin

Tuomari Nurmio on loikkinut genrestä ja tunnemaisemasta toiseen niin musiikillisesti kuin tekstintekijänä. Hän on tarjonnut levyillään kulmikasta avantgardea, piinaavaa meteliä, helposti omaksuttavia ralleja ja keinuvaa bigband-iskelmää. Sanoitukset vuorottelevat eriskummallisista ja arvoituksellisista melkein populistisen yksinkertaisiin. Jänneväli on huima: kankkuskuvauksista keijujen elämään ja koko kosmoksen syntyyn.

Vaihtelu ja yllätyksellisyys on turvannut tekijän oman viitseliäisyyden mutta pitänyt hereillä myös hänen eri yleisöjensä mielenkiinnon. Suomessa harva ns. kevyen musiikin edustaja operoi tyylillisesti näin lavealla rintamalla.

Nurmio liikkuu jatkuvasti "taiteen" ja "viihteen" välillä, mitä kaikki ihailijatkaan eivät ole aina ymmärtäneet. Jos liika syvällisyys on uhannut, hän on ennakkoluulottomasti vaihtanut banaalimmalle kaistalle, ja jos näköpiirissä on ollut hienoinenkin kansansuosio, hän on torjunut vaaran karkottamalla hiljaisen enemmistön kovaäänisellä metelillä.

Tuomari Nurmio on onnistunut säilyttämään uskottavuutensa ja meidän-mies-asemansa niin intellektuellien kuin lähiöpubien kantapeikkojen keskuudessa. Uuden vuosituhannen edetessä hän on osoittanut merkkejä siitä, että osaisi itsekin jossain määrin arvostaa aikaansaannoksiaan.

Kun tehtiin se boksi jossa oli kuusi cd:tä, mä sain ekaa kertaa jonkun kokonaiskäsityksen omista tekemisistäni. Mä en ollut ihan äärettömän pettynyt.40 vuotta valoa yössä (2019)

Artikkelin lähteenä on radio- ja tv-ohjelmien lisäksi käytetty Raimo Pesosen ym. teosta Dumari – Vanha ja Uusi testamentti (Like 2020).