Hyppää pääsisältöön

"Suomalaisessa televisiossa voi olla vain yksi kuningas" – Lapsille suunnattu Posse oli riski, mutta siitä tuli yksi Suomen suosituimmista perinteisistä viihdeohjelmista

Kolme ihmistä kävelee Olympiastadionin kentällä.
Elina Gustafsson, Jaakko Saariluoma ja Duudsonien Jarno "Jarppi" Leppälä televisiosarja Possen kuvauksissa. Kolme ihmistä kävelee Olympiastadionin kentällä. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Kulttuuricocktail seurasi viikon ajan Suomen ainoan perinteisen viihdeohjelman kuvauksia. Ohjelma lainaa monet ideansa Yhdysvalloista ja viraalivideoista, showrunnerin mukaan kyse on inspiraation hakemisesta.

Korkealla Olympiastadionin katolla nyrkkeilijä Elina Gustafsson näyttää villieläimeltä, joka on kahlittu köydellä.

Turvavaljaisiin kiinnitetty Gustafsson tempoo, pelleilee ja kähisee naurua aivan katsomon katon reunalla. Koko katto vähän heijaa tömistelyn alla. On myöhäinen lokakuinen ilta, viereiseltä Töölönlahdelta kuuluu hiljaista lintujen kaakatusta.

Gustafsson kurottaa reunan ylitse, kohti maata ja häikäisevästi valaistua nurmikenttää.

– Mä olen valmis, tulkaa tänne näin nyt jo!

Tässä valmistellaan Possen, eli yhden Suomen suurimman viihdeohjelman finaalilähetyksen kuvauksia. Kuvaajat ovat vielä kipuamassa katolle, Gustafsson on jo kärsimätön.

Mies pitää päätään käsissään Olympiastadionilla seisovan koripallokorin vieressä.
Ilta alkoi melkein katastrofilla. Jaakko Saariluoma (vas.) on juuri kuullut, ettei Olympiastadionin nurmikolla saa kuvata. Yksi nurmikon ruopaisu jalalla tarkoittaisi viikkojen kunnostustöitä, stadionilta sanottiin. Lopulta asiasta selvittiin neuvottelemalla. Mies pitää päätään käsissään Olympiastadionilla seisovan koripallokorin vieressä. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Maantasolla toimitusta seuraavat Possen juontajat Jaakko Saariluoma ja Jarno "Jarppi" Leppälä.

Katolla Elina Gustafsson varjonyrkkeilee pitääkseen itsensä lämpimänä. Välillä hän avaa kätensä ja seisoo silmät kiinni aivan katon reunalla. Gustafsson selvästi nauttii tilanteesta.

Tarkoituksena on heittää koripallo katolta juoksuradalla odottavaan koriin. Onnistuminen vaikuttaa yläilmoista katsottuna mahdottomalta – kori on kymmenien metrien päässä.

Kuvaajat saapuvat paikalle. Gustafsson saa tempun näyttämään uskomattoman helpolta: pallo lentää viidennellä yrityksellä sukkana sisään.

Lapset katsovat yhä vähemmän televisiota, mutta ne jotka katsovat, katsovat mitä luultavimmin Possea. Osasyynä ovat juuri tämän kaltaiset temput, joita ohjelmassa tehdään.

Noin 10-vuotiaat lapset ovat MTV:lle arvokasta yleisöä. Lapset vetävät television pariin koko perheen, mikä houkuttaa mainostajia puoleensa.

Posse kiinnostaa sitä sukupolvea, joka meinaa jo unohtaa television, MTV:n vastaava tuottaja Sari Valtanen sanoo. Kanavalla Putous Allstars ja Masked Singer Suomi ovat tänä syksynä saaneet enemmän lapsikatsojia.

Nopeasti silmäiltynä Posse vaikuttaa perinteiseltä, vähän vanhahtavaltakin televisio-ohjelmalta. Sellaiselta, jonka kaltaisia on katsottu saunanraikkaina perheen kanssa kymmeniä vuosia.

On studioyleisö, monikamerakuvaa, vieraita ja inserttejä. Lopussa esiintyy aina bändi. Konsepti on monilta osin sama kuin vaikkapa 2000-luvun alun hittiohjelma Huumassa.

Toisin kuin 2000-luvun alussa, yleisöllä on loputtomasti katsottavaa verkossa. Miten Posse saa houkuteltua lapset television ääreen näin perinteiseltä vaikuttavalla formaatilla?

Kaksi kuvaajaa, yksi äänittäjä ja yksi käsikirjoittaja seisoo maantasalla Olympiastadionilla.
Kuvaajat Tuomo Knaapila ja Antti Hautala, äänittäjä Tomi Rajala ja käsikirjoittaja Jani Uotila. Uotila käsikirjoittaa Possea kahden avustajan kanssa. Kaksi kuvaajaa, yksi äänittäjä ja yksi käsikirjoittaja seisoo maantasalla Olympiastadionilla. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Harva suomalainen tuotantoyhtiö on omaksunut uuden ajan videokulutuksen säännöt yhtä taiten kuin Possen tehnyt Rabbit Films.

Kun teknologiajätti Google aloitti maksullisen Youtube Red -palvelun, sen lippulaivasarjana oli Rabbit Filmsin tuottama Ultimate Expedition, jossa Duudsonien Jukka Hildén ja yhdysvaltalaiset julkkikset kapuavat Perun Tocllaraju-vuorelle. Duudsonit ovat paitsi suomalaisia tv-tähtiä, myös Suomen kansainvälisesti tunnetuimpia tubettajia.

Rabbitissa tiedetään, että he kilpailevat juuri Youtuben kaltaisten videojättien kanssa yleisönsä ajasta. Siksi Olympiastadionilla kuvataan inserttiä, jonka esikuvana ovat viraalivideot.

Jos paikkana olisi kylmän Helsingin sijaan lämmin Yhdysvaltojen Texas, voisi luulla, että olemme maailmankuulun Dude Perfectin kuvauksissa.

Tyhjät katsomot Olympiastadionilla.
Näkymä Olympiastadion katolta. Tyhjät katsomot Olympiastadionilla. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse,olympiastadion

Dude Perfect on yksi maailman suosituimmista Youtube-kanavista – kanavalla on 54 miljoonaa tilaajaa – ja sen videoissa tehdään juuri tällaisia stuntteja.

Perusajatus on Suomessa ja Texasissa sama: esiintyjä tekee mahdottomalta vaikuttavan tempun, jonka jälkeen hän esittää, että se olisi aivan arkipäiväistä puuhastelua. Taustalla soi samankaltainen nostattava musiikki.

Possen Ykkösellä sisään -videot ja Dude Perfect eroavat monella tavalla toisistaan: Possen inserteissä tehdään muutama temppu, jokaisessa Dude Perfect -videossa niitä tehdään kymmeniä. Possen videoissa kisataan sillä, kuka saa tempun tehtyä nopeiten, Dude Perfectissa näin ei toimita.

Henkilö putsaa koripallokoria rätillä ja pesuaineella Olympiastadionilla.
Rekvisiittori Jesse Pirttimaa on työskennellyt Rabbit Filmsille vuosia. Hän aloitti tuotantoharjoittelijana Kingi-ohjelmassa. Henkilö putsaa koripallokoria rätillä ja pesuaineella Olympiastadionilla. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Monet muutkin Possen ideat perustuvat internetistä tuttuun kuvastoon.

Tämän tuotantokauden vakiosketseistä Normisetti perustuu jenkkikoomikko Ernie Kovacsin 1950-luvulla kehittelemään ideaan, jossa koomikko kaatoi ruokaa ja juomaa huoneessa, joka oli rakennettu sivuttain. Sketsiä on varioitu televisiossa vuosikymmenien ajan, nyt se nähdään Possessa.

Suosittu Sätkyukko taas jakaa ideansa yhdysvaltalaisen The Ellen Shown kanssa, jossa koomikko Ellen Degeneres on kertonut julkkiksille korvanapin välityksellä kuinka käyttäytyä tavisten seurassa. Kuten muissakin mainituissa inserteissä lähtökohta on sama, mutta toteutus eri: Sätkyukossa julkkikset on naamioitu, The Ellen Showssa ei ole.

Viraalivideoitahan meidän yleisömme katsoo.― Tuomas Summanen

Possen ideoinut ja sen monien sketsien taustalla oleva Tuomas Summanen sanoo, että sarjan insertteihin otetaan vaikutteita viraalivideoista.

– Ei sitä käy kieltäminen. Niitähän meidän yleisö katsoo. On hedelmällistä tuoda sitä maailmaa televisioon, tietysti alkuperäistä lähdettä kunnioittaen.

Kopioinnista ei ole Summasen mukaan kyse, sen sijaan Youtubesta haetaan "fiilistä ja inspiraatiota".

Koska siellä yleisökin on.

Joukko talvitakkeihin pukeutuneita ihmisiä katsoo kuvauksia sisätiloista käsin.
Työryhmä odottaa sisätiloissa, kun kentällä kuvataan. Joukko talvitakkeihin pukeutuneita ihmisiä katsoo kuvauksia sisätiloista käsin. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Tuomas Summanen on yksi Suomen merkittävimmistä televisioalan vaikuttajista. Harva tunnistaisi häntä kadulla, mutta jokainen suomalainen on ainakin kuullut jostain hänen ohjelmastaan. Summanen on ollut tekemässä ohjelmia aina Jyrkistä Far Outiin ja Huumasta Kingiin.

Summanen oli luomassa Putousta, minkä lisäksi hänen ohjelmiaan ovat Hyvät ja huonot uutiset ja Pitääkö olla huolissaan? Nykyisin hän työskentelee Rabbit Filmsin luovana johtajana.

Summanen on Possen showrunner, eli hän on vastuussa sarjasta. Kun sometähti Veronica Verho tuli uutena juontajana sarjaan, hän sai soiton juuri Summaselta. Possen ohjaaja Teija Paajamaa sanoo, että hän lähti “Tompan” eli Summasen perässä tekemään Putousta. Nyt Paajamaa ohjaa Possea.

Olemme viimeisiä mohikaaneja. Kellään muulla ei ole mahdollisuutta tehdä vapain käsin kahden tunnin suoraa lähetystä isoimmalla kaupallisella kanavalla.― Tuomas Summanen

Summasen saaminen langan päähän ei ole helppoa.

Ensin tuotantoyhtiöstä kerrotaan, että hän vastaa vain sähköpostitse, mutta sähköposteihin ei tule vastauksia. Lopulta tiedottaja kertoo, että haastattelun antaa Rabbit Filmsin tuottaja. Sovittu puhelinhaastattelu muuttuu sähköpostihaastatteluksi, sitten soittaa toinen tuottaja, joka kertoo, että Summaselle sopii sittenkin haastattelu. Seuraavana aamuna Summaselta tulee viesti, että haastattelua pitääkin siirtää.

Televisiovaikuttaja Jorma Sairanen kutsuu toimittaja Kalle Kinnusen kanssa kirjoitetussa Daddy Cool -muistelmakirjassa (Teos 2017) Summasta shakespearilaiseksi juonittelijaksi, ja kovin shakespearelaiselta tämä alkaa tuntua.

Summanen sanoo lopulta puhelimessa, että kyse ei ole juonittelusta. Hän sanoo naureskellen, että Sairasen kirjasta hän voisi antaa oman haastattelunsa.

Valaistulla Olympiastadionilla seisoo koripallokori.
Valaistulla Olympiastadionilla seisoo koripallokori. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Tätä haastattelua ovat Summasen mukaan lykänneet kuvaukset ja muut työt. Televisiovaikuttaja on puhelimessa avoin. Aikaa haastattelulle on vartti, koska Summanen on toisen ohjelman kuvauksissa. Lopulta puhumme puoli tuntia.

– Sanon aina työryhmälle, että nautitaan nyt tästä. Olemme viimeisiä mohikaaneja, kenelläkään muulla ei ole mahdollisuutta tehdä vapain käsin kahden tunnin suoraa lähetystä isoimmalla kaupallisella kanavalla.

Se on totta. Suomessa ei tällä hetkellä ole muita suosittuja varietée-henkisiä keskusteluohjelmia, jotka yhdistävät sketsejä, inserttejä, haastatteluja ja musiikkia.

Mistä tämä johtuu?

Olisi typeryyttä lähteä haastamaan Possea, koska siinä saisi turpiinsa.― Tuomas Summanen

Summanen on hetken hiljaa.

– Tässä pitää olla tarkkana, mitä sanoo. Suomessa on kaksi kaupallista kanavaa, jotka voivat tämän kokoluokan ohjelmia tehdä.

Sitten hän antaa vastauksen, joka voisi olla Shakespearen kynästä, jos bardi eläisi nyt ja kirjoittaisi suomalaisesta televisioviihteestä.

– Aina vain yksi voi olla kuningas. Olisi ehkä typeryyttä lähteä haastamaan Possea samaa yleisöä kosiskelevalla ohjelmalla, koska siinä saisi turpiinsa.

Summanen puhuu kokemuksesta. Hän lähti 2014 Putouksesta ja aloitti seuraavana vuonna Kingi-ohjelman, jota tähdittivät Putouksesta tutut näyttelijät. Useampaa kuningasta ei mahdu yhteen kuningaskuntaan: Kingi loppui kahden kauden jälkeen, Putous porskuttaa yhä.

Toppatakkiin pukeutunut mies ottaa koripallon ilmasta Olympiastadionin katolla.
Jaakko Saariluoma (toinen vas.) on Possen juontaja ja henkilöohjaaja. Hän saa pallon koriin yli 60 yrityksellä. Toppatakkiin pukeutunut mies ottaa koripallon ilmasta Olympiastadionin katolla. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Koripalloja heitellään hyisenä lokakuisena tiistaina Olympiastadionilla useamman tunnin ajan. Gustafssonin lisäksi palloja viskelevät vuoroillaan Possen juontajat Jarno Leppälä ja Jaakko Saariluoma.

Saariluoma ei meinaa millään saada palloa koriin.

– Eikö se nyt voi mennä sinne, Saariluoma puhisee, kun kymmeniä palloja on mennyt ohi.

Yksi ihminen noukkii kymmeniä maahan levittäytyneitä palloja Olympiastadionilla.
Palloja kerätään kentällä. Yksi ihminen noukkii kymmeniä maahan levittäytyneitä palloja Olympiastadionilla. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Televisiokasvo Saariluoma esiintyy Possessa, mutta sen lisäksi hän ohjaa tämän insertin kuvauksia. Saariluoma on Possen henkilöohjaaja, eli hän vastaa esiintyjien ja vieraiden ohjauksesta.

Lopulta on jo kylmä. Kun viimeiset pallot pomppivat katolta maahan, ne piirtävät pakkasen huurtamalle juoksuradalle pallon muotoisia ympyröitä. Viimein Saariluomakin saa pallon koriin.

Henkilö tuulettaa olympiastadionilla samalla, kun kuvaajat kuvaavat.
Elina Gustafsson on kisan voittaja. Ennen palkintopallille asettumista Jarno “Jarppi” Leppälä on varoittanut, että se on liukas ja jäinen. Henkilö tuulettaa olympiastadionilla samalla, kun kuvaajat kuvaavat. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Rekvisiittori Jesse Pirttimaa sanoo maan tasalla, että inserttiä on suunniteltu pitkään.

– Alun perin idea oli, että heitetään pallo tornista.

Olympiastadion oli juuri saatu kunnostettua, joten pelkona oli, että tornista tipahtava pallo rikkoisi jotain. Siksi heittokorkeutta madallettiin.

Tuotantopäällikkö Pauliina Kuikka on silminnähden onnellinen.

– Saatiin tehdä loppuun asti! Kuikka sanoo Olympiastadionin puisen palkintokorokkeen päällä.

Tuotantoryhmässä on syksyn mittaan jännitetty, onnistuuko livelähetysten teko korona-aikana. Kausi saatiin pakettiin, eikä yhtään jaksoa jätetty tekemättä pandemian takia. Sarjan jatkosta ei ole tietoa.

Syksyinen maisema, jonka keskellä näkyvät isot teollisuushallin ovet.
Possea kuvataan MTV:n studiolla Helsingin Ilmalassa. Syksyinen maisema, jonka keskellä näkyvät isot teollisuushallin ovet. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Ohjaaja Teija Paajamaan työjälki näkyy isossa osassa suomalaista televisioviihdettä. Hän ohjaa muun muassa Possea ja Vain elämää -sarjan musiikkiesityksiä.

Paajamaa on ollut polkaisemassa käyntiin lukuisia suomalaisia televisio-ohjelmia, kuten Uutisvuotoa, Kokkisotaa ja Tanssii tähtien kanssa -ohjelmaa. Possessa hän on ollut ohjaajana kaikki kahdeksan kautta.

Perjantaiaamuna monikameraohjaaja Paajamaa seisoo MTV:n studiossa Possen lavasteiden keskellä käsissään iso paperinivaska. Hän näyttää vähän huolestuneelta.

Illalla täällä kuvataan ohjelman viimeinen jakso. Yleisössä istuu kaksikymmentä työntekijää.

Nainen osoittaa lavalle, kaksi miestä katsoo studiolavasteissa.
Ohjaaja Teija Paajamaa käy läpi illan kulkua Jarno Anttilalle ja Niko Ahlgrenille, jotka ovat Possen kuvaajia. Nainen osoittaa lavalle, kaksi miestä katsoo studiolavasteissa. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Paajamaa aloittaa hyvillä uutisilla. Ensinnäkin hän kiittää työntekijöitä kaudesta. Se on onnistunut hyvin, katsojia on riittänyt.

Sitten tulevat huonot uutiset.

– Puolisen tuntia sitten kuulimme, että Apulanta on joutunut perumaan esiintymisensä, joten meiltä puuttuu loppubiisi.

Kaksikymmentä työntekijää kahistelee yleisössä papereita. Suunnitelmat menevät käytännössä uusiksi.

Iso määrä pahvilaatikoita pukuhuoneessa.
Pukuhuoneessa on kymmeniä peruukkeja. Iso määrä pahvilaatikoita pukuhuoneessa. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Paajamaa sanoo aamukokouksen jälkeen, että häntä vähän ärsyttää, vaikka tilanteelle ei mahda mitään.

– Tein eilen 94 kuvan kuvalistan kappaletta varten, Paajamaa sanoo näyttäen paperinivaskaa, jossa Apulannan esiintymisen jokainen kuvakulma on suunniteltu.

Joskus suoran lähetyksen tekeminen on tällaista. Paajamaa on työskennellyt 45 vuotta televisiossa, joista 30 vuotta hän on toiminut ohjaajana.

Mies istuu suurten lavasterappujen päällä studiossa.
Vesa Kess on studio-ohjaaja muun muassa Possessa ja Putous Allstarsissa. Kess pitää esimerkiksi huolen siitä, että mainoskatkon jälkeen studioyleisö taputtaa ja hurraa. “Tämä on minun mökkini”, Kess sanoo. Mies istuu suurten lavasterappujen päällä studiossa. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail

Ohjelmaa ovat tekemässä muutoinkin pitkän linjan konkarit. Yleisössä istuva kuvaaja Jarmo Gustafsson kertoo, että hän on tehnyt televisio-ohjelmia vuodesta 1986.

– Kameraporukassa näemme enemmän toisiamme kuin vaimojamme.

Tämä syksy on ollut suomalaisille television tekijöille kiireinen, koska koronan myötä kuvauksia on siirretty vuoden loppuun.

Samat kuvaajat kiertävät suomalaisesta televisio-ohjelmasta toiseen. Keikka voi perjantaina olla Possessa, lauantaina Putouksessa ja sunnuntaina Big Brother Livessä.

Studio-ohjaaja Vesa Kess sanoo, että jos liveohjelmia olisi enemmän viikonloppuisin, tekijöitä ei ehkä riittäisi.

Posse on harvoin kenenkään ensimmäinen keikka, Kess sanoo.

Gustafssonin pitää oikein miettiä, milloin viimeinen uusi kuvaaja on tullut rinkiin. Kuulemma kymmenen vuotta sitten.

Kuva takahuoneesta, jossa iso putki johtaa portaiden päähän.
Vieraat tulevat ohjelmassa näitä portaita alas, mutta todellisuudessa ne eivät johda minnekään. Muoviputkesta studioon päästetään tehostesavua esimerkiksi musiikkiesitysten aikana. Kuva takahuoneesta, jossa iso putki johtaa portaiden päähän. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail

Keittiössä rekvisiittori Jesse Pirttimaa kaataa nesteitä muoviämpäristä toiseen.

Pirttimaan mukaan ohjelman teko on välillä aikamoista hulinaa. Livelähetyksen käsikirjoitus muotoutuu yhden viikon aikana, joten lähetyksen järjestelyissä pitää olla varpaillaan.

Possea käsikirjoittaa yksi ihminen, Jani Uotila, kahden avustajan kanssa. Käsikirjoittajien pienet määrät ovat suomalaisissa viihdeohjelmissa tavallisia, Summanen sanoo. Budjetit harvoin venyvät useisiin käsikirjoittajiin.

Illan lähetykseen on kirjoitettu peli, jossa vieraiden päälle kaadetaan limaa. Pirttimaa laittoi gelatiinin edellisiltana hyytymään, mutta se on edelleen aivan vetistä.

Eihän televisiota voisi tehdä, jos ei nauttisi riskeistä.― Tuomas Summanen

– Tämä on normaali katastrofi. Viikkoja sitten lavasteseinä kaatui selän päälle. Sen kaltaiset tilanteet vaativat ongelmanratkaisutaitoa.

Pirttimaan olkapää meni sijoiltaan ja kaksi kylkiluuta murtui. Olkapää luiskahti lopulta itsekseen paikalleen, edes ensiapua ei tarvittu.

– Jos tämä ei hyydy, ostetaan perunamuusijauhetta ja kaadetaan värjättyä muusia vieraiden niskaan, Pirttimaa sanoo katsoen limaämpäreitä.

Kaksi henkilöä seisoo keittiössä. Seinällä on lappu jossa lukee Posse vika live, kiitos.
Rekvisiittori Jesse Pirttimaa ja tuotantoharjoittelija Kia Pyhäranta. Kaksi henkilöä seisoo keittiössä. Seinällä on lappu jossa lukee Posse vika live, kiitos. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail

Kun Posse aloitettiin 2014, sitä pidettiin riskinä. Moni tunsi Duudsonit vielä tuossa vaiheessa rämäpäisinä temppuilijoina, ei perheystävällisinä televisiokasvoina.

– Eihän televisiota voisi tehdä, jos ei nauttisi riskeistä. Riskit ovat kiihokkeita, sanoo ohjelman idean kehittänyt Tuomas Summanen.

Hän oli juuri aloittanut Rabbit Filmsin luovana johtajana. Summanen huomasi, että televisiossa ei ollut viikonloppuiltaisin juurikaan katsottavaa lapsille. Possea alettiin tehdä heille.

– Posse lähti liikkeelle siitä tarpeesta, että kapinallinen nuorten televisioviihde puuttui viikonlopun prime timesta kokonaan.

Ohjelmaa kehiteltiin vuoden ajan ennen ensimmäisiä kuvauksia.

Luulimme, että suomalaiset lyövät valot pois ja menevät sängyn alle piiloon.― Tuomas Summanen

Tänä aikana keksittiin esimerkiksi, että ohjelmassa voisi kisata siitä, kuka juontajista pääsee useamman ihmisen kotiin suihkuun. Sitten idea piti toteuttaa.

– Seisoimme pimeänä syysiltana forssalaisen kerrostalon edessä. Ei meillä ollut mitään ajatusta siitä, mitä tuleman pitää. Luulimme että suomalaiset lyövät valot pois ja menevät sängyn alle piiloon.

Toisin kävi: Suihkurallista tuli yksi ohjelman suosituimmista osioista, jota kuvattiin vuosien ajan. Suomalaiset yllättäen ottavat mielellään alastomia julkkiksia luokseen saunomaan.

Jätesäkkeihin sullottuja vaaleita ilmapalloja.
Ilmapalloja MTV:n studiolla odottamassa illan lähetystä. Jätesäkkeihin sullottuja vaaleita ilmapalloja. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail,Posse

Ensimmäisten tuotantokausien aikana ohjelmassa vielä tehtiin Duudsoneille tyypillisiä vaarallisia stuntteja.

– Laitoimme niistä klippejä verkkoon ja koukutimme sitä kautta Youtube-sukupolvea ohjelmamme yleisöksi. Sellaista porukkaa, jotka olivat ehkä jo unohtaneet, että lineaaritelevisiolla on jotain tarjottavaa heille, Summanen sanoo.

Stunteista tuli lopulta aika suurellisia.

Kolmannen tuotantokauden kuvauksissa kaksi tavista hyppäsi liikkuvasta autosta räjähdysten saattelemina. Toiselta murtui kahdeksan kylkiluuta.

Stunttien määrää on sittemmin vähennetty.

Esiintyjille adrenaliinia synnyttää nyt pääasiassa se, että kyseessä on suora lähetys.

Suorassa lähetyksessä kiehtoo jatkuva mokaamisen mahdollisuus.― Hannu-Pekka "HP" Parviainen

– Siinä kiehtoo se jatkuva mokaamisen mahdollisuus, juontaja Hannu-Pekka "HP" Parviainen sanoo takahuoneessa.

Hän on Duudsoni, mutta myös Rabbit Filmsin osakas.

Posse on aika lempeä ohjelma. Vieraita jekutetaan kuten isoissa yhdysvaltalaisissa myöhäisillan ohjelmissa, mutta kysymykset ovat kilttejä ja haastatteluissa puffataan tuotteita.

Esimerkiksi kun ohjelmassa haastateltiin tällä kaudella Sunrise Avenue -yhtyeen Samu Haberia, häneltä kysyttiin, johtuuko hänen menestyksensä hänen "valtavan lahjakkuutensa" lisäksi hänen "järkyttävästä pokastaan".

Pehmeä linja on Parviaisen mukaan tietoinen valinta.

– Meillä ei ole tarvetta tylyttää ketään tai vetää mattoa jalkojen alta. Haluamme, että Posse on paikka, jossa vieraat saavat mahdollisuuden sanoa, mitä mielen päällä on.

Pipopäinen mies seisoo lavasteseinän edessä paperinippu kädessään.
Aku Hirviniemi harjoittelee ohjelman osuutta, jossa Riku Rantalan niskaan tullaan lähetyksessä kaatamaan ketsuppia. Pipopäinen mies seisoo lavasteseinän edessä paperinippu kädessään. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail

Parviaisen vieressä höpöttävä Aku Hirviniemi on samanlainen papupata kuin televisiolähetyksissä. Parviainen ja Hirviniemi molemmat kävelivät studiolle ilman paitaa: He käyvät ennen lähetystä viereisellä salilla, koska aamutreeni saa aivot oikeaan asentoon.

Harjoitusten alkaessa Hirviniemi ensin vitsailee työryhmän kanssa ja sanoo, että yleisössä tullaan illan aikana näkemään joukko tunnettuja ammattirikollisia. Sen jälkeen hän sanoo, että yksi hänen edellisistä viihdeohjelmista tehtiin käsikirjoituksella, jonka kyljessä luki Vodka.

– On sitä muitakin ohjelmia tehty kännissä kuin Dallasia. Tuliko nämä nauhalle?

Hirviniemi on työskennellyt Tuomas Summasen kanssa aina Putouksesta asti. Posse onkin sekoitus Putouksen improvisaatiota, Summasen ohjaaman Huuman varietée-formaattia ja Duudsonien stunttimenoa.

Kuva ohjaamosta, jossa kaksi naista katsoo televisioseinää.
Kuvaussihteeri Mirkka Moilanen ja monikameraohjaaja Teija Paajamaa seuraavat ohjaamossa kuvauksia. Kuva ohjaamosta, jossa kaksi naista katsoo televisioseinää. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail

Tänä vuonna uutena juontajana mukaan on tullut tubettaja Veronica Verho. Hän sanoo, että perinteisen televisio-ohjelman juontajaksi astuminen oli yllättävänkin haastavaa. Tubettajana Verho kuvaa ja leikkaa itse videonsa, joissa hän esiintyy yksin.

– Alussa oli vaikea päästää siitä ideasta irti, että hallitsen itse koko tuotantoa.

Televisiota tehdessä paljastui, että perinteisille kameroille esiintyminen jännittää Verhoa paljon. Hän sanoo saaneensa jännitystä kuriin tekemällä ääriurheilija Wim Hofin kehittämiä hengitysharjoituksia ennen lähetyksiä.

Alkujuontoa tehdessäni Jarppi tunki suuhuni sitruunamehua.― Veronica Verho

Verhon mukaan ohjelman tekijät suhtautuvat asioihin huumorilla, mikä auttaa jännitykseen. Itseään ei tässä seurassa pysty ottamaan turhan vakavasti.

– Kun tein alkujuontoa ensimmäisessä lähetyksessä, Jarppi tunki suuhuni sitruunamehua.

Verhon mukaan tällainen temppuilu auttoi häntä rentoutumaan. Hän luki alkujuonnon sitruunamehua suussa, eikä ehtinyt jännittää esiintymistä.

Viimein yleisö astelee sisälle. Paikalla on paljon lapsiperheitä, vanhemmat voivat ennen kuvauksia ottaa kylmäkaapeista mietoja alkoholijuomia. Tunnelma on odottava, mutta jännittynyt.

Pian alkavan ohjelman, tai ainakin osan siitä, tulee näkemään yli miljoona suomalaista. Takahuoneessa odottaa saavillinen limaa, joka on ehtinyt hyytyä. Veronica Verho on saanut tehtyä hengitysharjoituksensa ja on valmis astumaan lavalle.

Ohjaaja Teija Paajamaakin voi ohjaamossa hengittää helpottuneesti. Apulannan tilalle on saatu Anssi Kela, kaikki on hyvin. Possessa pidetään kunnia-asiana sitä, että jokainen jakso loppuu musiikkiesitykseen. Konfetit ovat Kelaa varten valmiina, samoin tuuletin, jotta hänen hiuksensa varmasti hulmuavat.

Suomen ainoa varitetée-ohjelma alkaa. Ensi viikolla nämä lavasteet puretaan, uudet laitetaan tilalle ja työryhmä alkaa kuvata uusia ohjelmia.

Kamerat kuvaavat Anssi Kelaa, joka esiintyy Possessa konfettisateessa.
Kauden viimeinen Posse päättyy Anssi Kelan Levoton tyttö -kappaleeseen. Kamerat kuvaavat Anssi Kelaa, joka esiintyy Possessa konfettisateessa. Kuva: Akseli Valmunen KulttuuriCocktail
Keskustelu sulkeutuu 5.12.2020.
Keskustele