Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Teeman elokuvafestivaali pääkuva

Gena Rowlands, nainen vailla vertaa

Gena Rowlands poseeraa savuke huulilla elokuvaroolissa Gloria.
Gena Rowlands on Gloria Swenson, gangsteriheila. Gena Rowlands poseeraa savuke huulilla elokuvaroolissa Gloria. Kuva: Columbia Pictures Gena Rowlands,Teeman elokuvafestivaali,Teeman elokuvafestivaali 2020

“Katsoessani Gena Rowlandsia olen hänen kanssaan matkalla jonnekin”, kirjoittaa suuri Rowlands-fani Taina West. Tie ei välttämättä ole turvallinen, mutta se vie perille.

Nähdessäni ensimmäisen kerran Gena Rowlandsin valkokankaalla elokuvassa Ensi-ilta (1977) ajattelin, että hänessä on jotain erittäin tuttua. Oli kuin olisin katsonut häntä aina ja ollut aina yhtä ihastunut, ei vaan rakastunut häneen. Olin varma, että olin nähnyt nuo kasvot, hymyn ja lähestulkoon lakonisen tavan puhua aikaisemminkin.

Kun minua pyydettiin kirjoittamaan Gena Rowlandsista palvova artikkeli, olin aivan täpinöissäni. Voi herran jestas minkälainen nainen ompi hän.

Kuluvan vuoden kesäkuussa Rowlands täytti 90 vuotta, eli uraa on takana 60 vuotta. Useasti palkittu ja nuorempien näyttelijöiden ylistämä. Youtubesta voi katsella näitä ei yhtään liioiteltuja kehuja näyttelijästä, jonka kasvot, liikkeet, ääni ja katse kertovat kaiken, mikä on tarpeen.

Mabel (Gena Rowlands) istuu jalat pöydällä ja tupakoi elokuvassa Naisen parhaat vuodet
Naisen parhaat vuodet: Gena Rowlands on kotiäiti Mabel. Mabel (Gena Rowlands) istuu jalat pöydällä ja tupakoi elokuvassa Naisen parhaat vuodet Teemalauantai,Gena Rowlands,Naisen parhaat vuodet,John Cassavetes,teeman elokuvat

Esimerkiksi elokuvassa Ensi-ilta on piinallisen pitkä kohtaus, jossa Gena Rowlandsin näyttelemä Myrtle Gordon tekee loputonta matkaansa ympäripäissään kohti teatterilavaa. Myrtle on lähestulkoon liikuntakyvytön, mutta pystyy kiipeämään seinistä tukea ottaen aina muutaman askeleen kaatuakseen taas. Kohtaus kestää ja kestää. Ei tekisi mieli katsoa, mutta on pakko. Katsojan koko kroppa ja sielu on mukana Myrtlen matkassa.

Ensi-illan aikaan en ollut kovin aktiivinen teatterissakävijä, mutta muistan ajatelleeni, että voi kunpa joskus näkisin Gena Rowlandsin lavalla. Hänessä on sellaista näyttelijänlaatua, joka pystyy loistamaan sekä lavalla että elokuvassa.

Kaikista näyttelijöistä ei ole tähän eikä tarvitsekaan olla, mutta on ilo katsoa näyttelijää, joka jollain lailla kokoaa molemmat taiteenlajit yhteen työssään. En tiedä, millä muulla sanalla kuin läsnäolo kuvaisin tätä yhdistelmää.

Mitään pahaa ei tapahdu, koska Gena vie katsojan perille.

Katsoessani Gena Rowlandsia olen hänen kanssaan matkalla jonnekin. Jonnekin muualle käsikirjoituksen ulkopuolelle, eikä se tie ole välttämättä turvallinen. Joskus kuljemme kuilunreunaa selkä vuorta vasten, joskus pysähdymme katsomaan kauniita maisemia, sytytämme tupakan ja otamme viskipaukun. Paljon ei puhuta, mutta aina välillä Gena katsoo minua silmiin hymyillen niin kuin hän vain voi.

Jatkamme matkaa eikä mitään pahaa tapahdu, koska Gena Rowlands vie katsojan perille, minne kanssakulkija ikinä onkaan matkalla.

Gloria (Gena Rowlands) ase kädessä kadulla elokuvassa Gloria - gangsteriheila
Gloria ja Phil. Gloria (Gena Rowlands) ase kädessä kadulla elokuvassa Gloria - gangsteriheila Teeman elokuvafestivaali,Gena Rowlands,John Cassavetes,Gloria (1980 film)

Rowlands sai Oscar-ehdokkuuden parhaasta naispääosasta elokuvassa Naisen parhaat vuodet (1974), samoin elokuvassa Gloria – gangsteriheila (1980). Molemmat on ohjannut aviomies John Cassavetes, niin kuin kaikki Rowlandsin parhaat elokuvat.

Gloria on ainoa Cassavetesin ison budjetin elokuva, muutoin hän pitäytyi pienissä tuotannoissa. Jo elokuvan alku, jossa kaksi palkkamurhaajaa keskustelee siitä, miksi toinen on myöhässä, on loistava. New Yorkin julkinen liikenne jumitti. Tai että niinkin arkinen asia kuin kahvin loppuminen toimii introna Glorian koko elämän mullistaviin asioihin.

Glorian lopussa jokainen itkee omat kyyneleensä.

Tässä kaksi Glorian unohtumattominta kohtausta.

Gloria yrittää päästä kadulla eroon kuusivuotiaasta Philistä (John Adames), jonka huoltajaksi hän on sattumalta joutunut. Poika roikkuu Gloriassa kiinni, Gloria perustelee miksi ei voi ottaa poikaa mukaansa. Pojan metsästäjät ovat Glorian ystäviä, jotka kaartavat paikalle ja vaativat poikaa itselleen. Gloria kamppailee oman mukavuutensa ja ankaran vastuun välillä, eikä hän moraalisen pohdinnan jälkeen anna Philiä gangstereille vaan ampuu näitä.

Gloria valitsee lopullisesti oman tulevaisuutensa. Kohtaus loppuu repliikkiin: “Taksi!”

Toinen on elokuvan loppukohtaus hautausmaalla. Phil seisoo hautakiven edessä, jättää jäähyväisiä Glorialle ja pyytää tätä kertomaan terveiset myös äidille, joka piti naapuristaan Gloriasta. Sitten hautausmaan tielle liukuu limousine. Bill Contin musiikki kuljettaa tarinaa alusta loppuun, ja hautausmaalla se saavuttaa huippunsa.

Ei tarvita enempiä selityksiä, koska jokainen itkee omat kyyneleensä.

Kirjoitin alussa tuttuudesta, jonka aistin, kun ensi kertaa näin Gena Rowlandsin valkokankaalla. Ei se ollut mitään mystistä höpöhöpöä vaan puhdasta faktaa. Olin katsellut häntä pienenä likkana lännensarjoissa Virginialainen ja Bonanza, kaikkien saippuasarjojen esiäidissä Peyton Placessa ja ainakin Alfred Hitchcock esittää -sarjassa.

Jutun kirjoittaja Taina West on paitsi Gena Rowlands -fani myös käsikirjoittaja ja kirjailija. Hän harrastaa muun muassa talviuimista ja haluaisi jakaa harrastuksensa Rowlandsin kanssa. Talviuimareissa on monia yli yhdeksänkymppisiä naisia.

Taina West talviuimarikamppeissa, Teeman elokuvafestivaalin maski kasvoilla ja pipo päässä.
Talviuimari Taina West Teeman elokuvafestivaalin maski kasvoillaan. Taina West talviuimarikamppeissa, Teeman elokuvafestivaalin maski kasvoilla ja pipo päässä. Kuva: Karin West Taina West,Teeman elokuvafestivaali,kasvomaskit,koronaviruspandemian aikana käyteyt kasvomaskit,Teeman elokuvafestivaali 2020

Teeman elokuvafestivaali 2020

Gloria – gangsteriheila
Toisenlainen mafiaelokuva, josta tuli kulttiklassikko. Kovanahkainen nainen joutuu vastentahtoisesti ottamaan suojiinsa palkkamurhaajien jahtaaman pikkupojan. Pääosassa loistaa Gena Rowlands, naapurin poikaa esittää John Adames. Ohjaus John Cassavetes. (Gloria, USA 1980)
Teeman elokuvafestivaalilla perjantaina 27.11. klo 22–24.
Areenassa 27.11. alkaen 14 vrk

Teemalauantai: Gena Rowlands

Ainutlaatuinen, itsenäinen Hollywood-tähti tuoreessa muotokuvassa sekä yhdessä suurimmista ja hurjimmista rooleistaan: nimiosassa ohjaaja-aviopuoliso John Cassavetesin elokuvassa Naisen parhaat vuodet. Tämä mestariteos saa vasta nyt ensiesityksensä Suomen televisiossa!
Teemalauantaissa 21.11. klo 20.00–23.20.
Molemmat Areenassa 21.11. alkaen 45 vrk.

Gena Rowlands, itsenäinen tähti
Tuore muotokuva näyttelijä Gena Rowlandsista, independent-elokuvien tähdestä, jonka unohtumattomimpiin töihin kuuluvat pääosat ohjaaja, aviopuoliso John Cassavetesin elokuvissa Gloria ja Naisen parhaat vuodet. Ohjaus Sabine Carbon. Ensiesitys. (Gena Rowlands: Unabhängig im Kino und im Leben, Saksa 2018)

Naisen parhaat vuodet
Gena Rowlands tekee unohtumattoman roolin aviovaimona ja kolmen lapsen äitinä, jonka mielenterveys murenee perhe-elämän paineiden keskellä. Hänen duunaripuolisoaan esittää niinikään loistava Peter Falk. Rowlands sai roolistaan uransa ensimmäisen Oscar-ehdokkuuden. Ohjaus John Cassavetes. Ensiesitys. (A Woman Under the Influence, USA 1974)

Gena Rowlands lähikuvassa kadulla. Kuva elokuvasta Naisen parhaat vuodet.
Naisen parhaat vuodet. Gena Rowlands lähikuvassa kadulla. Kuva elokuvasta Naisen parhaat vuodet. Gena Rowlands,John Cassavetes,Teemalauantai,Naisen parhaat vuodet

Juttuun on lisätty kirjoittajan talviuimarikuva 27.11.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri