Hyppää pääsisältöön

Anna Clyne jatkaa orkesterimusiikissaan elektroakustisten teostensa äänimaailmaa

Isobritannialainen säveltäjä Anna Clyne tuli ensin tutuksi etenkin elektroakustisen musiikin tekijänä, mutta on sittemmin päässyt näyttämään kyntensä myös orkesterimusiikin alueella. Uusin julkaisu tehnyt tuloaan jo kauan. Käytännössä se on kooste Clynen teosten orkesteritaltioinneista vajaan kymmenen vuoden ajanjaksolta neljän eri kapellimestarin johtamana. Mikäpäs siinä, kun BBC:n sinfoniaorkesterin taltioinnit ovat tuttuun tapaan korkeatasoisia.

Clyne äänitteen kansi
Clyne äänitteen kansi Anna Clyne

Äänitteen viisi orkesteriteosta ovat pääosin sähäkkää ja ulospäinsuuntautunutta musiikkia. Clynen sävelkieli heijastelee kansanmusiikkia raikkaassa ja nykyaikaisessa olomuodossa kuin yhteisestä perimästä ja muistista ammentaen. Orkesteria hän myllää resonanssihakuisesti värikkäästi ja taidolla hyödyntäen kokemustaan elektronisen musiikin alueelta. Näin akustisten soittimiston käsittely tai sen tilaan asettelu on lähtökohdiltaan harkitun soundihakuista ja perusteltua.

Tasaisen varmasti ja energisesti olevaistettujen teosten joukosta nousee etenkin laajin viululle ja orkesterille kirjoitettu The Seamstress. Siinä viulisti Jennifer Koh makustelee usein ylärekisterissä liihottelevia melodialinjastoja. Uuden tason tuo mukanaan säveltäjä Irenen Buckleyn lausumat John Keats -katkelmat. Ihmisäänen, arkisesti soljuvan puheen ja henkäysten, läsnäolo tuo mukaan menetyksen tuntua ja koskettavaa haurautta. Teos soi monin paikoin samoin kuin vaikkapa kymmenisen vuotta aiemmin valmistunut elektroakustinen teos Paint Box. Sakari Oramo loihii BBC:n sinfoniaorkesterin kanssa teoksesta salaperäisen kutsuvan sointimaailman.

Orkesterimusiikki tuntuu luontevasti jatkavan Clynen elektroakustisissa teoksissa ilmenneitä musiikillisia pyrkimyksiä, silti orkesterin perusolemusta kunnioittaen ja sitä samalla tarvittaessa laajentaen. Ei ihme, että Clynen musiikkia kuullaan yhä enemmän myös konserteissa ympäri maailmaa.

Anna Clyne: Mythologies. Masquerade; This Midnight Hour; The Seamstress; Night Ferry; rewind. Jennifer Koh, viulu, Irene Buckley, ääni, BBC:n sinfoniaorkesteri/Marin Alsop, Sakari Oramo, Andrew Litton ja André de Ridder. (Avie, AV2434)

Kuuntele Uudet levyt 24.11.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Kalevi Ahon sooloteokset haastavat esittäjänsä ja kuulijansa

    Kalevi Ahon sooloteokset haastavat esittäjänsä ja kuulijansa

    Säveltäjä Kalevi Ahon ja BIS-levy-yhtiön vuosikymmeniä kestänyt yhteinen taival jatkuu, kun tasaiseen tahtiin ilmaantuu uutta Aho-äänistöä uusina tallenteina. Noin kolmenkymmenen profiilijulkaisun ansiosta alkaa valtaosa Ahon laajan tuotannon tärkeimmistä teoksista löytyä soivina dokumentteina.

  • Unohdettua orkesterimusiikkia laadukkaasti

    Unohdettua orkesterimusiikkia laadukkaasti

    No nyt! Musiikinhistorian sameat kerrokset kirkastuvat jälleen, kun Göteborgin sinfoniaorkesteri esittelee kapellimestari Johannes Gustavssonin johdolla kolme aiemmin äänitteillä kuulematonta teosta. Kiinnostavan kokonaisuuden säveltäjänimiä ovat Ida Moberg, Valborg Aulin sekä Elfrida Andrée. Ruotsalainen Elfrida Andrée (1841–1929) oli muun muassa säveltäjä, kapellimestari ja urkuri.

  • Trumpetti pelasti amerikansuomalaisen Allan Sihvolan hengen – Suomalaissoittajat Stalinin vainoissa

    Amerikansuomalainen muusikko vankileirien saaristossa.

    Amerikansuomalainen Allan Sihvola muutti 12-vuotiaana 1933 perheensä mukana ihanneyhteiskuntaa rakentamaan Neuvosto-Karjalaan. Toisen maailmansodan aikana hän joutui suomalaisena Tsheljabinskin vankileirille. Vähän yli 20-vuotias Sihvola laihtui luurangon laihaksi, mutta säilyi hengissä, sillä trumpetistina hänet hyväksyttiin leirin soittokuntaan. Kun Neuvostoliitto romahti 1990-luvun alussa, Sihvola ryhtyi kirjoittamaan muistelmiaan. Vei 25 vuotta ennen kuin kirja "Stalinin taivaan alle" julkaistiin.