Hyppää pääsisältöön

Anna Clyne jatkaa orkesterimusiikissaan elektroakustisten teostensa äänimaailmaa

Isobritannialainen säveltäjä Anna Clyne tuli ensin tutuksi etenkin elektroakustisen musiikin tekijänä, mutta on sittemmin päässyt näyttämään kyntensä myös orkesterimusiikin alueella. Uusin julkaisu tehnyt tuloaan jo kauan. Käytännössä se on kooste Clynen teosten orkesteritaltioinneista vajaan kymmenen vuoden ajanjaksolta neljän eri kapellimestarin johtamana. Mikäpäs siinä, kun BBC:n sinfoniaorkesterin taltioinnit ovat tuttuun tapaan korkeatasoisia.

Clyne äänitteen kansi
Clyne äänitteen kansi Anna Clyne

Äänitteen viisi orkesteriteosta ovat pääosin sähäkkää ja ulospäinsuuntautunutta musiikkia. Clynen sävelkieli heijastelee kansanmusiikkia raikkaassa ja nykyaikaisessa olomuodossa kuin yhteisestä perimästä ja muistista ammentaen. Orkesteria hän myllää resonanssihakuisesti värikkäästi ja taidolla hyödyntäen kokemustaan elektronisen musiikin alueelta. Näin akustisten soittimiston käsittely tai sen tilaan asettelu on lähtökohdiltaan harkitun soundihakuista ja perusteltua.

Tasaisen varmasti ja energisesti olevaistettujen teosten joukosta nousee etenkin laajin viululle ja orkesterille kirjoitettu The Seamstress. Siinä viulisti Jennifer Koh makustelee usein ylärekisterissä liihottelevia melodialinjastoja. Uuden tason tuo mukanaan säveltäjä Irenen Buckleyn lausumat John Keats -katkelmat. Ihmisäänen, arkisesti soljuvan puheen ja henkäysten, läsnäolo tuo mukaan menetyksen tuntua ja koskettavaa haurautta. Teos soi monin paikoin samoin kuin vaikkapa kymmenisen vuotta aiemmin valmistunut elektroakustinen teos Paint Box. Sakari Oramo loihii BBC:n sinfoniaorkesterin kanssa teoksesta salaperäisen kutsuvan sointimaailman.

Orkesterimusiikki tuntuu luontevasti jatkavan Clynen elektroakustisissa teoksissa ilmenneitä musiikillisia pyrkimyksiä, silti orkesterin perusolemusta kunnioittaen ja sitä samalla tarvittaessa laajentaen. Ei ihme, että Clynen musiikkia kuullaan yhä enemmän myös konserteissa ympäri maailmaa.

Anna Clyne: Mythologies. Masquerade; This Midnight Hour; The Seamstress; Night Ferry; rewind. Jennifer Koh, viulu, Irene Buckley, ääni, BBC:n sinfoniaorkesteri/Marin Alsop, Sakari Oramo, Andrew Litton ja André de Ridder. (Avie, AV2434)

Kuuntele Uudet levyt 24.11.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.