Hyppää pääsisältöön

Avi Avitalin mandoliini kimmeltää Välimerta

Taidemusiikkimaailmaan ei mahdu kuin yksi mandoliinitähti, Avi Avital, mutta hän onkin tehnyt DG:lle nipun oivallisia levyjä. Amatöörisoittimena tunnetulle mandoliinille ei löydy kuuluisia hittejä, joten Avital levytti aluksi transkriptioita. Hänen uusimmalla levyllään kuullaan kuitenkin varta vasten mandoliinille sävellettyjä kappaleita. Ohjelmisto näyttää sekalaiselta mutta yhtenäisyyttä luo välimerellinen tunnelma.

Avi Avital: Art of the Mandolin
Avi Avital: Art of the Mandolin Uudet levyt

Nykyinen taidemusiikkimandoliini perustuu soittimeen, joka kehitettiin Napolissa ja tuli muotiin barokin aikana Venetsiassa. Ei siis ihme että Avital on poiminut kappaleet Välimeren kulttuuripiiristä. Vivaldin kaksoiskonserton hän vetäisee Venetsian barokkiorkesterin kanssa ja meno on yhtä ihastuttavaa kuin heidän hiljattaisella Vivaldi-erikoislevyllään. Lisäksi vertailu kakkosmandoliinin kanssa paljastaa heti kärkeen, että Avital tosiaan on soittimensa mestari - jokainen pikku näppäys on tempoltaan, dynamiikaltaan ja atakiltaan täydellisen harkittu, niin että linjat tuntuvat pitkiltä ja kokonaisuus musikaaliselta.

Beethovenin hempeä salonki-Adagio maistuu harpun säestyksellä höttöisemmältä kuin alkuperäisellä cembalolla, mutta maistuu silti. Brittisäveltäjä David Brucen kappale Death is a Friend of Ours muodostaa nykyaikaisen, monityylisen ja kulmikkaasti svengaavan parin Vivaldin konsertolle ja säteilee Aranjuez-konserton tapaista populaaria yleisvaloa. Etno- ja populaarivaikutteista rämpytystä hyödyntää myös Giovanni Solliman mehevä soolopreludi.

Paul Ben-Haimin triosonaatissa mandoliini saa seurakseen kitaran ja cembalon, mutta näppäilyn paljoudesta huolimatta tunnelma on täyteläinen ja tukeva. Sen jälkeen Hans Werner Henzen kappaleessa cembalon paikalle vaihtuu harppu, ja näppäilykenttä kimmeltää hiljaisemmin mutta silti särmikkäästi.

Näin monityylistä resitaalilevyä ei ole aikoihin tullut vastaan, mutta mandoliinin kulttuuriperintö nivoo kokonaisuuden yhteen niin että levy soi välimerellisen kulttuurin ajattomuutta, avoimuutta ja aurinkoa. Toki yhtenäisyyteen vaikuttaa myös Avitalin soittotyyli, joka on tunteikas ja dynaaminen - ainakin mandoliinin mittakaavassa.

"Art of the Mandolin", säv. Antonio Vivaldi, Domenico Scarlatti, Ludwig van Beethoven, Paul Ben Haim, David Bruce, Giovanni Sollima ja Hans Werner Henze. - Avi Avital, mandoliini, sekä Venetsian barokkiorkesteri, Anneleen Lenaerts, harppu, Sean Shibe, kitara, Yizhar Karshon, harpsichord, ja Ophira Zakai, teorbi. (DG, 4838534)

Kuuntele Uudet levyt 1.12.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua