Hyppää pääsisältöön

Scheidtin ja Satien kulmikkuudet kohtaavat

Saksalainen vanhan musiikin yhtye Lautten Compagney on yhdistellyt tyylejä ja aikakausia aiemminkin, mutta uusi levy Time Zones tarjoilee toistaiseksi herkullisimman tai ainakin kirpeimmän yhdistelmän. Avantgarde-naivisti Erik Satien ja varhaisbarokkisäveltäjä Samuel Scheidtin kulmikkaat musiikit laitetaan törmäämään tavalla, joka on mahdollinen vain periodisointien taikamaailmassa.

Time Zones / Lautten Compagney
Time Zones / Lautten Compagney Uudet levyt

1600-luvun alussa vaikuttanut Scheidt oli pohjoissaksalaisen barokkityylin tärkeä mutta kömpelö aloittaja. Paikoin hän sävelsi oppinutta, raskasmielistä polyfoniaa mutta vähintään yhtä usein jankuttavia soitinsävellyksiä täynnä toisteista kuviointia, epäjohdonmukaisia harmonioita ja tarkoituksetonta imitaatiotekniikkaa. Lautten Compagney on sovittanut levylle päätyneen Scheidtin vaihtelevaksi ja muhevaksi, mutta tukala kulmikkuus on säilytetty, eikä sitä kestä kuin pari minuuttia kerrallaan - muttei tarvitsekaan.

Noin joka toinen raita sisältää Erik Satien outsider-minimalismia, jonka toisteiset, kantikkaat rakenteet ja äkkiväärät harmoniat heijastelevat Scheidtin estetiikkaa. Säveltäjien välille syntyy herkullinen yhteys, jonka myötä musiikki saa rikkaita, arvaamattomia merkityksiä. Levyä kuunnellessa ei ole lainkaan selvää, kuinka tahatonta on Scheidtin kömpelyys ja kuinka tahallista Satien ironia.

Lautten Compagney sovittaa Satieta yhtä anakronistisesti kuin Scheidtia, mutta Gnossiennejen, Kylmien kappaleiden ja Toiseksi viimeisten ajatusten minimalistinen ydin säilyy, ja parasta on tunne siitä, että mikä tahansa on mahdollista tässä arvaamattomasti vaihtuvien periodisoitinten vinksahtaneessa taikamaailmassa.

Kyseessä on ilman muuta marraskuun riemastuttavin ja juonikkain levyuutuus. Periodiyhtyeillä on paljon opittavaa Lautten Compagneyn pähkähullusta, itsevarmasta luovuudesta, ja kaikilla muusikoilla siitä, miten tyylit ja aikakaudet voi oikeasti törmäyttää niin, että ei synny vain keskustelua, vaan myös jotain kertakaikkisen uutta.

"Time Zones", Samuel Scheidtin ja Erik Satien musiikkia. - Lautten Compagney/Wolfgang Katchner. (Deutsche Harmonia Mundi, 19439807952)

Kuuntele Uudet levyt 1.12.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Monteverdi-valikoima hurmaa kuin pienoisooppera

    Levyarvostelu

    Barokkiguru Rinaldo Alessandrinin johtama laulu- ja soitinyhtye Concerto Italiano on levyttänyt Monteverdia ennenkin. Parin vuoden takainen valikoima Night poimi madrigaalimestarin aarrearkusta musiikkia sotaan ja rakkauteen, kun taas uutuus Daylight keskittyy lauluun, tanssiin ja flirttailuun. Kun näistä aiheista kasataan vetävä, pienoisoopperan kaltainen kokonaisuus, joka vieläpä esitetään kertakaikkisen makoisasti, on kevätkauden voimasoittolevy selvillä.

  • Belle époquen loistavaa laulutaidetta patriarkaatin varjoista

    Levyarvostelu

    Sopraano Laetitia Grimaldi ja pianisti Ammiel Bushakevitz ovat laatineet BIS-yhtiön uutuuslevylle ohjelmiston, joka erottuu edukseen taidemusiikin tasa-arvoistumisen tuottamassa levyvirrassa. Ombres-otsikon alla kokonaisuus esittelee Ranskan Belle époque -aikakauden naissäveltäjien laulutuotantoa, joka on jäänyt varjoihin taidemusiikkikulttuurin keskittyessä suurmiesten suurteoksiin. Joskus tällaisten levyjen parasta antia on moniarvoistumisen ilo, mutta nyt iloa tuo myös herkullisen suoraviivainen musiikki.

  • Mezzo Melis Jaatisen profiililevyllä Skandinavia kohtaa Pariisin

    Levyarvostelu

    Norjassa ja Suomessa opiskellut, Oslossa asuva mezzosopraano Melis Jaatinen on vakiinnuttanut paikkansa etenkin pohjoismaiden oopperalavoilla, mutta omaa levyä on jouduttu odottamaan - tähän asti. Alban julkaisema uutuus "Impressions du nord" esittelee paitsi pätevän laulajan myös kiinnostavan ohjelmistonurkkauksen: Skandinaavisen kansallisromantiikan ranskalaiset vaikutteet ovat tuottaneet intensiivistä, tumman sävykästä musiikkia, joka sopii Jaatisen äänelle.

  • Kotimaiset Vasks-tulkinnat kestävät vertailun

    Levyarvostelu

    Latvialainen säveltäjä Peteris Vasks on noussut mystisen minimalismin kansainväliseksi kärkinimeksi immersiivisellä tunnemusiikillaan. Alban uutuuslevyllä Vasks-tarjontaa lisää säveltäjän ystävä, kapellimestari Juha Kangas, joka Tallinnan kamariorkesterin kanssa on taltioinut kaksi Vasksin suosittua konserttoa. Solisteina sellisti Marko Ylönen ja alttoviulisti Lilli Maijala joutuvat kovaan kansainväliseen vertailuun - mutta pärjäävät hyvin, päätellen siitä että oma sieluni liikahtaa, ja vieläpä Vasksin tarkoittamaan suuntaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua