Hyppää pääsisältöön

Scheidtin ja Satien kulmikkuudet kohtaavat

Saksalainen vanhan musiikin yhtye Lautten Compagney on yhdistellyt tyylejä ja aikakausia aiemminkin, mutta uusi levy Time Zones tarjoilee toistaiseksi herkullisimman tai ainakin kirpeimmän yhdistelmän. Avantgarde-naivisti Erik Satien ja varhaisbarokkisäveltäjä Samuel Scheidtin kulmikkaat musiikit laitetaan törmäämään tavalla, joka on mahdollinen vain periodisointien taikamaailmassa.

Time Zones / Lautten Compagney
Time Zones / Lautten Compagney Uudet levyt

1600-luvun alussa vaikuttanut Scheidt oli pohjoissaksalaisen barokkityylin tärkeä mutta kömpelö aloittaja. Paikoin hän sävelsi oppinutta, raskasmielistä polyfoniaa mutta vähintään yhtä usein jankuttavia soitinsävellyksiä täynnä toisteista kuviointia, epäjohdonmukaisia harmonioita ja tarkoituksetonta imitaatiotekniikkaa. Lautten Compagney on sovittanut levylle päätyneen Scheidtin vaihtelevaksi ja muhevaksi, mutta tukala kulmikkuus on säilytetty, eikä sitä kestä kuin pari minuuttia kerrallaan - muttei tarvitsekaan.

Noin joka toinen raita sisältää Erik Satien outsider-minimalismia, jonka toisteiset, kantikkaat rakenteet ja äkkiväärät harmoniat heijastelevat Scheidtin estetiikkaa. Säveltäjien välille syntyy herkullinen yhteys, jonka myötä musiikki saa rikkaita, arvaamattomia merkityksiä. Levyä kuunnellessa ei ole lainkaan selvää, kuinka tahatonta on Scheidtin kömpelyys ja kuinka tahallista Satien ironia.

Lautten Compagney sovittaa Satieta yhtä anakronistisesti kuin Scheidtia, mutta Gnossiennejen, Kylmien kappaleiden ja Toiseksi viimeisten ajatusten minimalistinen ydin säilyy, ja parasta on tunne siitä, että mikä tahansa on mahdollista tässä arvaamattomasti vaihtuvien periodisoitinten vinksahtaneessa taikamaailmassa.

Kyseessä on ilman muuta marraskuun riemastuttavin ja juonikkain levyuutuus. Periodiyhtyeillä on paljon opittavaa Lautten Compagneyn pähkähullusta, itsevarmasta luovuudesta, ja kaikilla muusikoilla siitä, miten tyylit ja aikakaudet voi oikeasti törmäyttää niin, että ei synny vain keskustelua, vaan myös jotain kertakaikkisen uutta.

"Time Zones", Samuel Scheidtin ja Erik Satien musiikkia. - Lautten Compagney/Wolfgang Katchner. (Deutsche Harmonia Mundi, 19439807952)

Kuuntele Uudet levyt 1.12.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Krishna Nagarajan nyky(kansan)musiikki hurmaa rytmisellä eloisuudella

    Levyarvio

    Italialais-intialainen, Suomeen kotiutunut Krishna Nagaraja tunnetaan viulistina ja alttoviulistina etenkin periodi- ja kansanmusiikkipiireissä. Viime vuodet hän on laatinut Sibelius-Akatemiaan taiteellista väitöskirjaa laveasta polska-aiheesta. Projektin tuloksia on nyt kuultavissa Challenge Classicsin uutuuslevyllä, joka todistaa Nagarajan taidot säveltäjänä. Tales of Norway sisältää norjalaiseen perinteeseen linkittyvää, nykykansanmusiikista ponnistavaa, läpisävellettyä musiikkia, jonka rytminen leikkisyys ja eloisa fantasia tekevät vaikutuksen.

  • Tuplalevyllinen perusteellista klarinetti- ja elektroniikkatutkimusta

    Levyarvio

    Amerikkalainen klarinetisti Lucy Abrams-Husso on kotiutunut Suomeen jo vuosia sitten ja tekee nyt Sibelius-Akatemiassa väitöskirjatutkimusta aikamme amerikkalaisesta ja suomalaisesta klarinettimusiikista. Tutkimusprojektin tuloksia kuullaan SibaRecordsin julkaisemalla tuplalevyllä, joka sisältää seitsemän laajaa teosta klarinetille ja elektroniikalle. Musiikinkuluttajalle tällainen kerta-annos on vähintäänkin riittävä, mutta teosten soinnillinen ja dramaattinen moninaisuus pitää kuulijan mielenkiintoa yllä ja haastaa sopivasti myös perusteellista tutkija-muusikkoa.

  • Lisää sävyjä Vasksin mystiikkapaatokseen

    Levyarvio

    Latvialainen Peteris Vasks on viime vuosina noussut maailmanmaineeseen hempeyttä ja paatosta sekoittavalla versiollaan mystisestä minimalismista. Vasksin luottopianisti Reinis Zarins onneksi tarjoaa päivitystä Vasksin säveltäjäkuvaan Ondinen julkaisemalla uutuuslevyllä, jonka ohjelmistoon sisältyy myös säveltäjän kapinallista ja särmikästä varhaistuotantoa.

  • Kuherruskuukausi Sibeliuksen parissa

    Levyarvio

    Viime syyskuussa Nicholas Collon aloitti Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina, ja lähes saman tien suhde laitettiin koetukselle suomalaisittain vaativalla levytyksellä. Sibeliuksen seitsemäs sinfonia sekä näyttämömusiikkisarjat Kuningas Kristian II ja Pelleas ja Melisande tietysti sujuvat RSO:lta kuin vettä valaen, mutta Collonin tulkinnallinen näkemys joutuu kestämään vertailun pitkään perinteeseen. Onneksi Ondinen julkaisema levytys hehkuu kapellimestarin ja orkesterin kuherruskuukauden auvoa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua