Hyppää pääsisältöön

Neljä tapaa, joilla lyhytkin oleilu luonnossa auttaa toipumaan päivän kuormasta – näin otat tehot irti lähimetsästä

Tietokirjailija ja eläinaktivisti Mia Takula Paloheinän aarniometsässä.
Pienikin pyrähdys lähimetsässä tai puistossa kannattaa! Tietokirjailija ja eläinaktivisti Mia Takula Paloheinän aarniometsässä. Kuva: Jani Saikko / Yle luonto,metsät,susi,eläimistön suojelu,eläintenoikeusliikkeet,aktivismi,Mia Takula

Jo pienikin päivittäinen luontoaltistus on olennaista hyvinvointimme kannalta, muistuttaa ekopsykologi. Luonnolla on ihmeellinen voima auttaa meitä esimerkiksi käsittelemään musertavia ajatuksia ja tunnistamaan omia tarpeita. Ota talteen vinkit, kuinka lyhyestäkin piipahduksesta lähiluontoon voi tehdä tehokkaan ja elvyttävän mindfulness-harjoituksen.

TEKSTI: EMILIA RODRIGUEZ

Oletko tehnyt tänään happihyppelyn lähimetsään, käynyt kuuntelemassa läheisen puron liplatusta tai nojaillut tuttuun puunrunkoon puistossa?

Jokaisen pitäisi altistua luonnolle säännöllisesti, ekopsykologi Kirsi Salonen sanoo. Se ei vaadi pitkää patikointia tai retkeä täydellisessä luontokohteessa, vaan kynnys luonnossa piipahtamiseen kannattaa pitää matalana. Älä jätä luontovisiittejä lomien varaan.

− Tutkimusten mukaan lähes päivittäinen luontoaltistus näyttäisi olevan oleellista hyvinvoinnillemme. Luonnossa olemisen pitäisi olla osa arkeamme, ja luontopaikkojen olisi hyvä olla helposti saavutettavissa, Salonen sanoo.

Seuraavat kohdat kiteyttävät, miksi luontoaltistus tekee meille hyvää ja miten se auttaa elpymisessä päivän kuormituksista:

1. Opit olemaan läsnä ja mielesi saa hoitoa moniaistisesti.

Salosen mukaan mahdollisimman moniaistisella luonnossa liikkumisella on samantapainen vaikutus kuin mindfulness-harjoituksella.

Kun katsomme, kuuntelemme tai tunnustelemme ympärillä olevia luontokappaleita kuten puiden kantoja, solisevaa vettä tai allamme olevaa maaperää, moniaistinen kokemus vetää mielemme läsnä olevaksi hetkeen.

− Ei haittaa, jos joskus menet luontoon ja olet uppoutuneena sykemittariisi. Mutta sen lisäksi olisi hyvä saada mielelle syvää ja moniaistista täsmähoitoa.

Kuuntele: Kun ottaa luonnossa kaikki aistit käyttöön, voi hoitaa mieltään ja käsitellä pulmallisia asioitaan

Joskus käy niin, että omat ajatukset pyörivät sinnikkäästi muualla, jolloin ympäristö jää taustalle, ja on vaikea keskittyä hetkeen.

− Jos ajatus karkailee, voit kokeilla seurata esimerkiksi solisevaa puroa tai kävellä vaikeakulkuista reittiä. Ne kiinnittävät huomiosi ja maadoittavat mielesi helpommin hetkeen.

Tietokirjailija ja eläinaktivisti Mia Takula Paloheinän aarniometsässä.
Kun tunnustelemme ympärillämme olevia luontokappaleita, kokemus vetää mielemme kiinni hetkeen. Tietokirjailija ja eläinaktivisti Mia Takula Paloheinän aarniometsässä. Kuva: Jani Saikko / Yle luonto,metsät,susi,eläimistön suojelu,eläintenoikeusliikkeet,aktivismi,oksat,Sammal,Mia Takula

2. Alat tunnistaa tarpeitasi entistä paremmin.

Kun olet moniaistisesti läsnä luonnossa, pystyt tunnistamaan entistä paremmin tarpeitasi.

Saatat esimerkiksi huomata, että olet todella väsynyt ja tarvitset lepoa. Tai havaitset, että olet ystävän tuen tarpeessa ja haluaisit puhua hänen kanssaan mieltä painavista asioista.

− Emme välttämättä huomaa syviä tunnetason tarpeitamme touhukkaan arjen keskellä. Luontoyhteys voi auttaa meitä niiden tunnistamisessa, ja silloin olemme myös itsemme kanssa yhteydessä.

3. Saat uusia näkökulmia ja huolesi asettuvat mittasuhteisiin mielessäsi.

Tuntuvatko omat pulmat joskus ylitsepääsemättömiltä? Luonnossa asioihin on helpompi saada etäisyyttä. Kokemus ahdistavasta asiasta asettuu mittasuhteisiinsa, kun seisot vaikkapa vanhan jykevän puun vierellä.

Kuuntele: Miten luonnossa voi hoitaa mieltään ja saada etäisyyttä vaikeisiin tunteisiin ja ajatuksiin?

Kyse ei ole siitä, että huolet pitäisi sivuuttaa. Päinvastoin – luonto auttaa niiden käsittelyssä sekä uusien näkökulmien ja ratkaisujen havaitsemisessa.

− Kun oma olo muuttuu luonnon keskellä, keho ja mieli asettuvat uuteen olotilaan. Tällöin voimme käsitellä pulmallisia asioita, mutta ne eivät lamauta ja muserra meitä.

Tietokirjailija ja eläinaktivisti Mia Takula Paloheinän aarniometsässä.
Luonto ei koskaan tee meille pahaa ja hyväksyy meidät sellaisena kuin olemme. Luonnon elementteihin on helppo muodostaa suhde, koska ne ovat viattomia ja neutraaleja. Tietokirjailija ja eläinaktivisti Mia Takula Paloheinän aarniometsässä. Kuva: Jani Saikko / Yle luonto,metsät,susi,eläimistön suojelu,eläintenoikeusliikkeet,aktivismi,oksat,Sammal,Mia Takula

4. Voit kokea olosi turvalliseksi ja olla oma itsesi.

Monet pulmat, vaikeudet tai traumat ovat usein ihmisen aiheuttamia, mutta luonnossa kulkiessa voit lohduttautua sillä, että se ei tee meille pahaa. Voit olla oma itsesi ja ajatella, että luonto hyväksyy sinut sellaisena kuin olet.

Kuuntele: Metsäterapian harjoituksilla voi avartaa näköaloja, vähentää kireyttä ja kuormitusta

Voit myös miettiä, kuvastaako jokin tietty maisema sinulle turvaa tai koetko olosi hyväksi jollain jykevällä kalliolla tai jonkun tutun puun suojassa.

− Meidän voi olla helpompi muodostaa suhde luonnon elementtiin, koska se on viaton ja neutraali eikä se ole ikinä pettänyt meitä, Salonen muistuttaa.