Hyppää pääsisältöön

Näin solmit rauhan sokerin kanssa – Viisi vinkkiä herkutteluun ilman syyllisyyttä ja övereitä

Vaaleanpunapohjaisessa kuvassa suklaapupu, suklaamökki, jäätelö, rauhakyyhky karkkisuussa ja lumisessa maisemassa tikkareita sekä vaalea joulukuusi.
Vaaleanpunapohjaisessa kuvassa suklaapupu, suklaamökki, jäätelö, rauhakyyhky karkkisuussa ja lumisessa maisemassa tikkareita sekä vaalea joulukuusi. Kuva: Seera Rytkölä / Yle sokeri,Karkit,Suklaakarkit,Akuutti,hyvinvointi ,Makeanhimo

Makeanhimoa vastaan ei tarvitse taistella väkisin eikä totaalikieltäytyminen loppuelämäksi ole tarpeen. Sokerin kanssa voi solmia toimivan suhteen, jossa kohtuus löytyykin aivan toista kautta.

Syntisten herkkujen ja överikakkujen reseptejä pomppii vastaan tuon tuosta, varsinkin juhlasesongin alla. Usein sokeriset syötävät ovat oleellinen osa tarjoiluja ja juhlaan yhdistetään herkuttelu makealla. Kun suklaakakku sulaa suussa, mielihyvän tunne leviää kehoon, ja endorfiinit jylläävät. Joka puraisulla monen mielessä häivähtää kuitenkin myös syyllisyys ja huono omatunto.

Sokeriin liitetään kielteisiä ajatuksia ja se mielletään usein niiden pahisten joukkoon, joita on vältettävä viimeiseen asti. Siksi moni häpeilee makean syömistä.

Häpeän ja syyllisyyden ei kuitenkaan pitäisi kuulua mihinkään syömiseen, sillä sokerin tai minkä tahansa ruoka-aineen leimaaminen pahikseksi on haitallista. Mitä enemmän sokeriin liittyy kielteisiä ajatuksia ja sen syömistä yrittää rajoittaa, sitä enemmän sitä haluamme, ajattelee Syömishäiriöliiton asiantuntija, ravitsemusterapeutti Katri Mikkilä.

Sokerin karttaminen ei myöskään tee ruokavaliosta automaattisesti terveellistä, THL:n erikoistutkija Niina Kaartinen toteaa Akuutin Irti sokerikoukusta -jaksossa. Ruokavalion tasapainoinen kokonaisuus on terveyden perusta.

Marjojen päälle on parempi ripotella vähän sokeria kuin jättää ne kokonaan syömättä.

Lähes jokaisen tuttavapiirissä on heitä, jotka ovat jättäneet kaiken sokerin pois ruokavaliostaan. Osa välttelee myös luonnostaan sokereita sisältäviä marjoja ja hedelmiä. Se on kuitenkin tarpeetonta, sanovat niin Niina Kaartinen kuin Katri Mikkilä.

Marjoissa ja hedelmissä on paljon muutakin kuin sokeria. Jos nämä karsii ruokavaliostaan pois, jää samalla saamatta myös elimistölle tärkeät vitamiinit, kivennäisaineet ja kuidut.

– Koin itse valtaisan ahaa-elämyksen, kun hoksasin, että jos marjat eivät muuten maistu, on niiden päälle parempi ripotella vähän sokeria kuin jättää ne kokonaan syömättä. Tämä kikka toimi myös oman lapseni kanssa, joka ei suostunut syömään kaurapuuroa mustikoilla, Katri Mikkilä kertoo.

Sokerista ei tarvitse luopua kokonaan

Emme himoitse niinkään itse sokeria vaan sokeripitoisia elintarvikkeita, joista saamme energiaa ja jotka aktivoivat aivojen palkitsemisjärjestelmän ja tuovat mielihyvää. Makean kaipuu on perimässämme, Niina Kaartinen muistuttaa.

Myös kauppojen runsas tarjonta, tuotteiden asettelu ja mainonta sekä edulliset hinnat ohjaavat valintojamme – usein huomaamattamme, Kaartinen lisää. Kyse ei siis ole yksilön heikkoudesta, vaan myös ympäristöstä.

Vaikka mieltymys sokerisiin elintarvikkeisiin koetaan ylitsepääsemättömän vahvana, kyse on useimmiten tottumuksista, arjen kiireisistä valinnoista sekä tunne- ja vireystilan säätelystä ja sosiaalista tilanteista. Jokainen ihminen on yksilö ja siksi omaa arkea on hyvä peilata rauhassa omista lähtökohdista.

5 vinkkiä – näin solmit rauhan sokerin kanssa

Jotkut kokevat sokerin aiheuttavan riippuvuudenkaltaisia oireita ja osa on ratkaissut tasapainoilun sokerin kanssa totaalikieltäytymisellä. Tällainen keino voi toimia ensiapuna, mutta toisin kuin moni ajattelee, ei makeanhimoa vastaan kannata taistella väkisin, eikä kenenkään tarvitse kieltäytyä sokerista loppuelämäkseen, Katri Mikkilä sanoo.

Sokerin kanssa voi solmia rauhan ja suhteen, jossa kohtuus löytyykin aivan toista kautta.

1. Hyväksy sokeri osaksi ruokavaliotasi

Sokerin ei tarvitse olla pahis, jota on syytä vältellä viimeiseen asti. Hyväksy, että sokeria ja sokerisia elintarvikkeita on olemassa ja pidät niistä.

Huolehdi kuitenkin samalla, että syöt sellaista ruokaa, josta kehosi saa riittävästi ja sopivasti tarvitsemiaan ravintoaineita ja energiaa.

2. Älä syyllistä itseäsi makeanhimosta

Hyväksy makeanhimo, kun se iskee. Sille on varmasti joku syy. Ehkä sinulla on nälkä ja keho huutaa sokeria energiantarpeeseen. Vai voisiko sokerinhimo olla lohdun ja ilon hakemista tai stressin purkamista?

Makeanhimon kieltämisen sijaan voit pysähtyä miettimään, mistä halu syödä makeaa kumpuaa. Perimmäisen syyn tunnistamisen kautta voi oppia, auttaako makea todella käsillä olevaan tarpeeseen.

3. Ota jälkkäri arkeen

Kahvipulla tai jälkkäri lounaan päälle ei ole synti. Herkkupäivän sijaan makean syöminen voi olla pieni osa arkea vaikka joka päivä.

Jälkkäri on makean syömistä fiksuimmillaan. Kun olet ensin syönyt vaikkapa hyvän lounaan, et syö makeaa nälkääsi, ja yleensä määrätkin jäävät luonnostaan pienemmiksi. Joskus jälkkäri voi olla myös tärkeä osa päivittäisen energiantarpeen täyttämistä esimerkiksi paljon liikkuvalla ihmisellä.

4. Pura sääntöjä ja riko rajoja

Riko aktiivisesti opittuja sääntöjä, joissa suklaa ei kuulu aamupalaan tai pullaa saa syödä vain kerran viikossa.

Anna itsellesi lupa syödä sitä, mitä tekee mieli. Kun et koko ajan kiellä makeaa itseltäsi, huomaat pian, ettet enää kaipaakaan sitä niin paljon. Pikkuhiljaa kehokin uskoo, ettei sokeria tarvitse haluta jatkuvasti lisää.

5. Anna itsellesi ja muille ruokarauha

Kiinnitä huomiota siihen, miten puhut syömisestä ja ruuasta. Haasta myös muita pohtimaan, miten he puhuvat sokerista ja miten he sen syömistä toisille kommentoivat.

Jokainen ansaitsee ruokarauhan myös sokerin suhteen ja jokaisella on oikeus syödä lautaselleen valitsemansa ruoat ilman kommentointia.

– Ihmisen koosta ei katsota, mitä kukakin saa syödä. Eikä jokainen munkki ole uhka lihomiselle. Kehon kokoon vaikuttaa aina moni muukin asia, ei vain se, mitä ja kuinka paljon syö tai liikkuu, Katri Mikkilä sanoo.

Akuutti Areenassa: Irti sokerikoukusta

Kun Leeni Viio ja Johanna Kopo olivat sokerikoukussa, he eivät voineet vastustaa makeita herkkuja. Ajatus vain yhdestä suklaapalasta ei kuulunut heidän elämäänsä. Sokerikoukkuun liittyy paljon häpeää, eikä ulkopuolisen ole helppo ymmärtää, kuinka vakavasta asiasta on kyse.

Lue myös:

Onko lempihedelmäsi tai -marjasi sokeripommi? Pitäisikö hedelmiä ja marjoja vältellä sokerin takia?

Syötkö turhaan monia eri vitamiineja? Ota haltuun kolmen ravintolisän muistisääntö, jolla pärjäät läpi pimeän ajan

Seuraa Akuuttia myös Facebookissa ja Instagramissa @yleakuutti!

Lisää ohjelmasta

Suvi Lehtilä seisoo puun oksien katveessa ja katsoo kameraan. Hän on pukeutunut lämpimästi tammikuisen pakkaspäivän varalle.
Suvi Lehtilä seisoo puun oksien katveessa ja katsoo kameraan. Hän on pukeutunut lämpimästi tammikuisen pakkaspäivän varalle. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle Akuutti,kuukautiset,ehkäisy,ehkäisymenetelmät