Hyppää pääsisältöön

Tuulipuku on totuus Suomesta – Jyväskyläläinen liikunnanopettaja Mauri Jormakka teki suomalaisista tuulipukukansan ja näytti, mikä meissä on ainutlaatuista

Toimittaja legendaarisessa Mauri Jormakka -tuulipuvussa.
Toimittaja Teemu Laaksonen MJ-Sport-tuulipuvussa. Mauri Jormakka Oy:n toiminta loppui 2000-luvun alussa. Toimittaja legendaarisessa Mauri Jormakka -tuulipuvussa. Kuva: Antti Ollikainen / Yle KulttuuriCocktail,Tuulipuku

Suomalainen tuulipuku syntyi 1970-luvulla, nousi trendikkääksi hittituotteeksi 1980-luvulla ja kantoi vähättelevää leimaa seuraavilla vuosikymmenillä. Syntyi käsite “tuulipukukansa”, jolla tarkoitetaan kaikkia tavallisia pulliaisia. Kierrätysmuotiin erikoistunut Outi Pyy antaa tuulipuvulle suuren arvon: se on ekologisesti kestävä ja hyvin tasa-arvoinen vaate.

Tuulipuvun isä Mauri Jormakka (1934–2001) oli vauhdikas ja yritteliäs mies. Hän juoksi itsensä 1950-luvun lopulla stipendiaatiksi Yhdysvaltoihin ja opiskeli siellä voimistelunopettajaksi. Palattuaan Suomeen ja Jyväskylään Jormakka opetti liikuntaa ja perusti myös yhden maan ensimmäisistä kuntokouluista. Lisäksi Jormakka valmensi maan parhaita kestävyysjuoksijoita.

Miehet juoksevat kilpaa juoksuradalla.
Mauri Jormakka juoksee kärjessä Harjun kentällä Jyväskylässä. Miehet juoksevat kilpaa juoksuradalla. Kuva: Mauri Jormakan perheen kotialbumi. KulttuuriCocktail,Tuulipuku

– Tuulipukuhomma lähti siitä, että isä tunsi urheilumaailman. Hän tiesi, millaisia vaatteita urheilija tarvitsee lenkillä.

Näin kertoo Anne Nousiainen, Mauri Jormakan tytär. Lopullinen sysäys tuulipuvun keksimiseen tuli kilpailumatkalla Englannissa 1960-luvun lopulla. Siellä Jormakka näki urheilijoilla kevyitä ja tuulenpitäviä vaatteita ja osti muutaman kotiin vietäväksi. Niitä tutkimalla ja muokkaamalla syntyivät ensimmäiset suomalaiset tuulipuvut, tai tuulisadeasut, kuten nimitys alunperin kuului.

Yhteensä MJ-Sport-tuulipukuja myytiin 1970-luvun alusta vuoteen 2000 mennessä yli 1,3 miljoonaa kappaletta. Suurin hitti oli kirkkaansininen perustuulipuku.

Kierrätysmuodin ammattilainen, muotivaikuttaja Outi Pyy hämmästelee myyntimääriä.

– Vau! Kukaan ei pysty samaan tänä päivänä. Jormakat jäävät historiaan.


Ihme esineitä Suomesta -minidokumenttisarjan viides jakso esittelee Mauri Jormakan kehittämän tuulipuvun, joka teki suomalaisista tuulipukukansan.

Nuorena Outi Pyy vihasi tuulipukuja. Hänen äitinsä työskenteli urheiluvaateteollisuudessa, ja Pyy sai yliannostuksen erilaisista vapaa-ajan vaatteista. 1990-luvun lopulla hän opiskeli ompelijaksi ja oppi arvostamaan klassista muotia.

– Katselin opiskeluaikana Heinolan terasseilla tuulipukuihin pukeutuneita henkilöitä, joilla oli korkkarit jalassa ja käsilaukku kädessä. Ajattelin, että eivätkö ihmiset ymmärrä muodista mitään.

Eivätkö ihmiset ymmärrä muodista mitään?

Sittemmin tuulipukuviha on laantunut. Erityisesti vaatteiden ekologisuutta arvostava Pyy on alkanut ihailla kestävästi tehtyjä vanhempia tuulipukuja, kuten Jormakan asuja. Lisäksi tuulipuku on hyvin tasa-arvoinen vaate.

– Tuulipuku on tehnyt muodin historiassa saman kuin farkut eli läpäissyt kaikki yhteiskuntaluokat, ikäryhmät ja sukupuolet.

Tuulipuvulle voi nauraa ja sitä voi vieroksua, mutta tuulen, sateen ja hyttysten keskellä se toimii. Vaate on kuin suomalainen yhteiskunta parhaimmillaan. Se ratkoo arjen ongelmia vaivihkaa mutta vääjäämättä.

Tuulipuku on vaatteeksi muuttunut totuus Suomesta.

Kommentit