Hyppää pääsisältöön

Sorrutko tähän virheeseen heti herättyäsi? Aamun tunnit ovat loppupäivän vireen kannalta ratkaisevia, ja näillä vinkeillä voit buustata omaa oloasi

händer som sträcker på sig
Aamun ensimmäiset hetket heti heräämisen jälkeen ovat ratkaisevia loppupäivän vireen kannalta. händer som sträcker på sig Kuva: Mostphotos aamu,vuode,herääminen

Moni täyttää mielensä ulkoa tulevalla tietovirralla heti aamun ensimmäisistä minuuteista alkaen. Hyvinvointivalmentajan mukaan uusi päivä kannattaisi aloittaa kuulostelemalla oloaan ja kysymällä ratkaisevat kysymykset: Mitä minä tarvitsen tänään? Mikä tuottaa minulle hyvää oloa? Poimi seuraavaksi itsellesi sopivat keinot, joilla voit vahvistaa vireystilaasi ja voimavarojasi pitkin päivää.

TEKSTI: EMILIA RODRIGUEZ

Aamulla jäät sänkyyn lukemaan uutisia puhelimesta. Pian huomaat selaavasi Instagramia ja Facebookia, ja sitten siirryt pikkuhiljaa sohvalle lukemaan sähköposteja. Päivän ensimmäiset tunnit vierähtävät tietokoneen ääressä, kunnes keskipäivän aikaan havahdut, ettet ole käynyt ulkona. Olo tuntuu nuhjuiselta.

Kuulostaako tutulta?

Ei ihme, että oma vire ei ole paras mahdollinen, jos päivä alkaa edellä kuvatulla tavalla. Hyvinvointivalmentaja Teemu Syrjälän mukaan yksinkertaisilla teoilla voi kuitenkin vaikuttaa siihen, että omalle päivälle saa innostavan alun.

Se vaatii oman sisimmän kuuntelua ja asioiden tekemistä tietoisesti. Tutustu hyvinvointivalmentajan vinkkeihin ja poimi itsellesi sopivat keinot, joilla voit vahvistaa vireystilaasi ja voimavarojasi pitkin päivää:

1. Pohdi, mikä tuottaa sinulle hyvää oloa. Rauhoita aamut ja illat. Unohda puhelin hetkeksi.

Herättyämme ja juuri ennen nukkumaan menoa monilla on helposti tapana täyttää mieli ulkopuolelta tulevalla tiedolla. Puhelin eksyy automaattisesti käteen, ja sitä tulee selanneeksi sosiaalisen median virtaa ilman, että asiaan välttämättä kiinnittää edes huomiota.

Sen sijaan uusi päivä kannattaisi aloittaa tekemällä tietoisesti asioita, omaa oloaan kuulostelemalla ja kysymällä itseltään: Mitä minä tarvitsen tänään? Mikä tuottaa minulle hyvää oloa?

Kuuntele: Taas uusi päivä, kuinka saat itsesi hyvää vireeseen ja voimavarasi käyttöön?

Teemu Syrjälä kertoo, että hän itse on omaksunut aamurutiinin, johon kuuluu heti ensimmäisenä kevyt happihyppely.

− Herään vähän aiemmin kuin muu perhe, menen hetkeksi parvekkeelle ja teen muutaman hengitysharjoituksen. Niin saan raitista ilmaa ja happea enkä passivoidu heti aluksi. Se vaikuttaa isosti päivän kulkuun.

Ulkoilun ja liikkumisen ei tarvitse olla suorittamista ja kehon rankaisua.

Aamujen lisäksi Syrjälä kehottaa rauhoittamaan iltoja.

− Tee jotain rauhallista, kuten ole perheen kanssa, lue lapsille kirjaa tai halaile kumppania.

Kuuntele: Miehen vahvuus ei ole vain sitä, että on oltava kuin soturi, vaan taitoa hyväksyä varjonsa

2. Hakeudu kosketukseen ulkoilman ja luonnon kanssa. Älä aina kurita kroppaasi, kun liikut.

Syrjälä kannustaa ulkoilemaan ja hakeutumaan luontoon joka päivä. Vaikka pimeys, sade ja kylmyys eivät aina houkuta, niihin ei kannata jumittua.

− Mitä me siellä sisällä olemme? Kylmästä huolimatta voimme mennä pihalle. Kyse on myös siitä, miten varustaudumme ja suhtaudumme siihen mielessämme. Voimme tehdä itsestämme mukautumiskykyisen, Syrjälä rohkaisee.

Lisäksi hän muistuttaa, että ulkoilun ja liikkumisen ei tarvitse olla suorittamista ja kehon rankaisua. Sinun kannattaa liikkua ilon ja hyvän olon takia.

− Menemme liian paljon kuritus edellä liikkumisessa. Lähdemme usein lenkkipolulle, koska emme tykkää kehostamme. Tällainen lähestymistapa ei palvele hyvinvointiamme.

3. Ota keho mukaan, kun rauhoitat mieltäsi. Kokeile yksinkertaista hengitysharjoitusta.

Hyvinvoiva keho vaikuttaa positiivisesti mieleen ja toisinpäin. Siksi omaa henkistä kivirekeään voi yrittää keventää fyysisillä harjoituksilla.

Yksinkertaisella hengitysharjoituksella voit rentouttaa kehoa päivän aikana.

Syrjälän oma suosikki on kylmäaltistus, sillä hän käy päivittäin pulahtamassa järvessä. Hyvinvointivalmentaja vinkkaa myös yksinkertaisesta hengitysharjoituksesta, jolla voit rentouttaa kehoa päivän aikana tai vaikkapa päivän päätteeksi.

− Hengitä nenän kautta sisään neljä sekuntia, sitten pidätä neljä sekuntia, hengitä ulos taas neljä sekuntia ja lopuksi pidätä neljä sekuntia. Kun pidätät, pyri olemaan mahdollisimman rentona. Tällaista harjoitusta kutsutaan laatikkohengitykseksi.

Kuuntele: Kuinka henkistä kivirekeä voi keventää fyysisyyden avulla?

Kaiken kaikkiaan Syrjälä innostaa tarttumaan konkreettisiin tekoihin ja harjoituksiin omien voimavarojen vahvistamiseksi. Hän muistuttaa, että meillä jokaisella on paljon tietoa, joka kannattaa ottaa käyttöön terveytemme tueksi.

− Voimme lukea kymmeniä hyvinvoinnista kertovia kirjoja, mutta tosiasiassa tarvitsemme yksinkertaisia tekoja arkeemme.