Näin vuonna 2020 Beethovenia soitetaan kiinnostavasti kahdella tavalla. Ensimmäinen on se, että romanttista perinnettä syvennetään, tarkennetaan ja parannetaan niin paljon, että teoksen kiinnostavuus palaa. Toinen on se, että periodisoittimia ja historiallisesti tietoista soittotyyliä hyödyntämällä teos vapautetaan perinteen painolastista, niin että uusi on mahdollista.
Olisi kolmaskin tapa, se että joku soittaisi Beethovenia niin persoonallisesti, ettei tarvitsisi historiallisia työkaluja uuden luomiseen. Tätä tapaa ei juhlavuonna ole vastaani tullut; ilmeisesti Vikingur Olafssonia ei Beethoven innosta. Sen sijaan hyviä kakkostavan levyjä on tehty paljon, ja sellainen on myös Kristian Bezuidenhoutin fortepianotulkinta Beethovenin neljännestä pianokonsertosta.
Briljantti pianonäppäryys, äärimmäisen dynaaminen fraseeraus ja erikoistehosteiksi jalostetut koristeet ja yksityiskohdat ovat niitä Bezuidenhoutin hyveitä, jotka sopivat erityisen hyvin 2020-luvulle. Niitä tarjoaa kyllä Olli Mustonenkin, eikä sillä ole väliä, että hän soittaa modernia flyygeliä. Mutta Bezuidenhoutin levyn kohottaa ainutkertaiseksi kuuntelunautinnoksi Freiburgin barokkiorkesteri, jonka soinnillinen rohkeus, svengi ja dynaaminen ketteryys ovat kertaluokkaa parempia kuin tavallisella sinfoniaorkesterilla. Neljännen konserton hitaan osan kuuluisassa Orfeus-kohtauksessa kylläkin paljastuu periodireippailun kääntöpuoli, kun orkesterin tuimuus on kiihdytetty sotilasmarssiksi.
Ludwig van Beethoven: Pianokonsertto nro 4 G-duuri; Alkusoittoja. - Kristian Bezuidenhout, fortepiano, ja Freiburgin barokkiorkesteri/Pablo Heras-Casado. (Harmonia Mundi, HMM902413)
Kuuntele Uudet levyt 15.12.2020, toimittajana Kare Eskola.