Vuoden 2020 tärkeimmät albumit
Musiikkialan vuosi 2020 päättyy taloudelliseen ahdinkoon ja epävarmuuteen. Vuoden aikana julkaistiin kuitenkin hienoa musiikkia, ja YleX:n musiikkitiimi valitsi vuoden tärkeimmät kotimaiset albumit.
Antti Tuisku – Valittu kansa
Suomen suurimmaksi poptähdeksi julistettu Antti Tuisku keksi itsensä jälleen uudelleen. Hän palasi tauoltaan ja julkaisi uskonnon parissa liikkuvan pop-levyn, jossa puristellaan pyllyjä, morkkistellaan Jumalan kämmenellä ja lauletaan Jeesuksen tarjoavan Salmaria. Uskonto on aihepiiri, johon kotimaisessa popissa harvoin uskalletaan tarttua.
Valittu kansa on levy, joka pitää kokea kokonaisuutena. Jurek on tuottanut pelottoman albumin, jolla pohditaan valtavia aihepiirejä, kuten ihmisen suhdetta hengellisyyteen ja puhtaasti itseensä.
Kaiken itseironian ja provosoinnin keskellä Valittu kansa on armollinen ja syvällinen teos, joka julistaa ihmisen riittävän juuri sellaisena kuin on. Kuten levyn nimikkobiisissa lauletaan, “Antti ei helvettiin tuomitse”.
- Nelli Kenttä, @ylex-Instagramin kuvaaja ja toimittaja
Behm – Draaman kaari viehättää
YleX Läpimurto 2020 -listauksen voittanut Rita Behm lunastaa debyyttialbumillaan paikkansa suomalaisen popin tähtitaivaalla. Kokonaisuus viehättää, koukuttaa ja osoittaa, että artistilla on listaykkösiään enemmän tarinoita kerrottavaksi. Historialliseen menestykseen noussut levy esittelee lauluntekijän taidot sanoittaa, säveltää ja tuottaa.
Levyn avaava kertosäkeetön ja Behmin itse tuottama Päästä varpaisiin on yhtä mystinen kutsu albumin äärelle kuin artistin julkisuuskuva:
"Kukaan ei voi tuntea mua päästä varpaisiin / mut yli kaiken haluisin / et joku tuntis mut päästä varpaisiin."
Nokkelia kielikuvia vilisevän albumin tarinoihin voi moni samastua, vaikka esimerkiksi Apokalyptinen häpeä -laulun haastatteluja karttava Rita teki itselleen.
Rakkaustrilogiana julkaistut radiohitit oli fiksua jättää albumin loppuuun ja kääntää sinkkujen tarina päälaelleen. Vaikka Behm toivoo musiikkinsa kestävän aikaa eikä tahdo kiirehtiä tulevien julkaisujen suhteen, saa levy jo nälkäisenä odottamaan artistin tulevaa musiikkia.
- Jani Kareinen, Uuden musiikin X:n toimittaja
Cledos – Ceissi
“Rehellisesti tää on CEISSI CEISSI!”
Cledosin odotettu debyyttialbumi Ceissi on ajan hermolla oleva levy täynnä bängereitä, ilman selkeitä täytebiisejä – eli juuri sitä, mitä Cledosilta odottaakin.
Nimensä mukaisesti Ceissi on “yksi iso ceissi”, koska se on on konsepti ja kokonaisuus. Albumin kokonaisuudesta ja samalla Cledosin kunnianhimoisesta artistiudesta hyvä osoitus on myös levyn yhteydessä julkaistu lyhytelokuva.
Fiiteissä on suomiräpin erilaisia tekijöitä, ja tuotannon takaa löytyy suomalaisten lisäksi myös jenkkituottaja ChaseTheMoney (joka on tuottanut mm. vuoden yhtä isointa jenkkiräppäriä eli Roddy Ricchiä).
Levyn avausraita Ceissi on yksi parhaista aloituksista tänä vuonna: sopivassa suhteessa pahaenteisyyttä, Skii6:n maukkaita adlibeja ja Suomen vaarallisin Versace Henrik.
- Katri Norrlin, YleX:n Youtube-toimittaja
F – Mä oon vapaa
Toukokuussa julkaistu Mä oon vapaa tarjoaa koskettavan ja samalla voimaannuttavan tarinan aikuistumisen kasvukivuista, pettämisestä, häpeästä, seksuaalisesta vapaudesta – ja ylipäätään vapaudesta nuoren naisen näkökulmasta. Se esittelee samaistuttavia aiheita ja on paikoittain herkistä lyriikoistaan huolimatta anteeksipyytelemätön alusta loppuun.
Kymmenen biisin kokonaisuus on rytmitetty kolmella välisoitolla, jotka kuljettavat levyn saumatonta sanomaa loppuun asti. F:n ääni on pehmeä, puhdas ja yhtä aikaa voimakas. Vielä vuonna 2020 tuntuu raikkaalta kuulla suorasanaisesti seksuaalisuutta ja himoa julistava Kaikenlaisii äänii.
Artisti itse kertoi levyn tekemisen muodostuneen puhdistusriitiksi, ja sitä se onnistuu olemaan myös kuulijoilleen.
- Nelli Kenttä, @ylex-Instagramin kuvaaja ja toimittaja
Ibe – Perkele!
Ibe vai perkele? Molemmat. Iben neljäs, yllätyksenä julkaistu albumi Perkele! jättää kuuntelijan mietittäväksi, kumpi puhuu milloinkin, Ibe vai perkele. Artisti kertoo albumin idean ja ensimmäisten kappaleiden syntyneen jo vuoden 2019 alkupuolella, kun kovan keikkaputken keskellä perkele hänen sisällään alkoi kihistä.
Levyn alussa Ibe avaa elämäänsä artistina Ei roudareit -kappaleella, ja läpi levyn kuultava keskustelu artistin sisäisen perkeleen kanssa jatkuu heti perään albumin isoimmalla hitillä Molemmat. Vuoden tarttuvimman korvamadon lopussa on lyhyt ja tärkeä huomio: perkelettä ei pidä pelätä.
Ibe kertoi YleX:lle, että albumilla kuultava pohdinta ja reflektio syntyi, kun hän koki olevansa kokonaisvaltaisen kasvun paikan äärellä. Pohdinnat hyvästä ja pahasta, maailmasta ja valinnoista herättävät myös kuulijan tekemään tuttavuutta oman perkeleensä kanssa.
- Jani Kareinen, Uuden musiikin X:n toimittaja
Karina – 2
Duoksi kutistuneen Karinan toista albumia odotettiin hartaasti, olihan yhtyeen nimeä kantanut esikoinen yksi vuoden 2018 kohokohdista. Odotus palkittiin. Ytimekkäästi nimetty 2 on kokoelma herkkiä, epävarmuuden ja katumuksen ympärille kietoutuvia lauluja, mutta pinnan alla kuplii. Patoumat purkautuvat milloin möyryävinä post-rock-kitaroina (Claus), milloin Scandinavian Music Groupista muistuttavana eteerisenä pop-pauhuna (Teko).
2:n rikas äänimatto soi kauniisti ja yksityiskohtaisesti. Jonas Verwijnenin täsmällinen tuotanto pääsee oikeuksiinsa kunnon äänentoistolla – ja toivottavasti pian myös livenä. Karin Mäkiranta (joka tunnetaan myös Mikko Pykärin kanssa perustetusta Babel-yhtyeestä) ja Helmi Tikkanen ovat tämän hetken kiinnostavimpia suomalaisia laulunkirjoittajia. Heidän musiikkinsa on niin hyvää, että se voisi esityskielestään huolimatta kiinnostaa ulkomaillakin.
- Anton Vanha-Majamaa, YleX.fin toimittaja
Lauri Haav – Silmät kii
Lauri Haav on kiehtovimpia uusia tekijöitä kotimaisessa musiikissa tänä vuonna.
Debyyttialbumi Silmät kii vie mukanaan Haavin synkkien bängereiden maailmaan, jossa kauneus, melankolia ja iskevät biitit sulautuu yhteen.
Lauri Haav puhuu tunteistaan tosi avoimesti, mikä levyllä tuntuu samaan aikaan luontevalta, virkistävältä ja samaistuttavalta. Haav käsittelee albumilla esimerkiksi rikkinäistä perhettä ja vaikeaa isäsuhdetta – isälle laulettu Missä oot nyt onkin yksi levyn pysäyttävimmistä biiseistä.
"Faija teki selväks haluu jatkaa eri teitä / En mä pysty sille tunteist puhuu / ku ei se ikin opettanu mulle mitää surust"
Lauri Haavin albumin vastaavana tuottajana on toiminut toinen kova jyväskyläläinen eli Aaro630.
Silmät kii on Lauri Haavilta todella vahva debyytti.
- Katri Norrlin, YleX:n Youtube-toimittaja
Luukas Oja – Väritetty todellisuus
YleX:n Läpimurto 2020 -äänestyksessä menestyneen Luukas Ojan debyyttilevy Väritetty todellisuus on vuoden komeimpia kotimaisia rock-tapauksia.
Väritetty todellisuus on tiiviin kaveriporukan riehakas myöhäisilta pohjoismaisessa kesässä, jossa juostaan paljain jaloin asfaltin vaihtuessa soratieksi. Levy on täynnä vastakohtia tunnelman ollessa yhtä aikaa huoleton sekä tiedostava. Se rakastaa ystäviään ja maailmaa ympärillään, mutta puuttuu myös ongelmakohtiin. Kulutuskriittinen Ostan, ostan ja ahdistelua vastustava Ei on ei ovat tästä hyviä esimerkkejä.
Bändin kyky paahtaa täydellä vimmalla ja myös rauhoittua yhteislaulua huutaviin tunnelmapaloihin saa entistä enemmän toivomaan tulevalle kesälle aurinkoisia festivaalipäiviä, joiden keikkalavoilla Luukas Oja pääsisi muuttamaan syntyneitä mielikuvia eletyiksi muistoiksi.
- Raine Laaksonen, @ylex-Instagramin kuvaaja ja toimittaja
Maustetytöt – Eivät enkelitkään ilman siipiä lennä
Maustetyttöjen piti viettää vuosi 2020 keikkaillen ja kappaleita kirjoittaen. Sitten tuli korona, ja pim, kakkoslevy oli valmis. Marraskuussa julkaistu Eivät enkelitkään ilman siipiä lennä on luontevaa jatkoa reilun vuoden takaiselle esikoiselle. Sekin on surumielinen, lakonisen velmu ja lyyrisesti oivaltava.
Uutuus on vielä vähän enemmän kaikkea. Kypsempi, koskettavampi (Jos mulla ei ois sua, mulla ei ois mitään on 2000-luvun hienoimpia rakkauslauluja), paremmin sanoitettu ja synkempi.
Paikoin tarvotaan niin pohjamudissa, ettei menoa voi, tai kuulu, ottaa tosissaan. Levyn päättävässä Vuoden pimein yö -kappaleessa Kaisa Karjalainen laulaa Joulumaan melodiaa mukaillen:
"Bussipysäkilla turhaan tunnin palelin / ja mustaan maahan mummon eslan kiinni ajelin / Joulumaa on muutakin kuin pelkkää pahaa unta / Se on harmaa niin kuin mieli, kunpa oisi edes lunta."
Kamalaa ja ihan kamalan hauskaa.
- Anton Vanha-Majamaa, YleX.fin toimittaja
Ruusut – Kevätuhri
Ruusujen toinen albumi Kevätuhri on kuin muuttuvaan labyrinttiin sijoittuva satu. Monimuotoisen levyn keskieurooppalaista fantasiamaailmaa huokuva visuaalinen tyyli sekoittuu levyllä moderniin nykyaikaan, jossa huomiosta kilpailevat unenomainen seesteisyys ja nopeatempoiset ärsykkeet.
Kevätuhri ei sisällä niin selkeitä hittikappaleita kuin edeltäjänsä, mutta esittelee kokonaisuutena entistä eheämmin, mitä kaikkea Ruusut voi yhtyeenä olla.
Se voi olla Haamuasemassa kuultavaa inhimillistä herkkyyttä, Avaimet avaa ovii -kappaleen myrskyisää jylhyyttä ja vaikka Kunpa saisit musta kiinni -kappaleen hektisesti laukkaavien rytmien rinnalla maalailevia jousisovituksia. Kevätuhri on etenemisaskel Ruusuille, joiden kaltaiselta ei Suomessa kukaan muu kuulosta.
- Raine Laaksonen, @ylex-Instagramin kuvaaja ja toimittaja
Lisäksi YleX:n musiikkitiimi haluaa huomioida seuraavat tärkeät ulkomaiset levyt:
BTS – Map of the Soul: 7: Tämä(kin) on ollut BTS:n vuosi. Monipuolisesti poppia, r&b:tä, hiphopia ja EDM:ää yhdistellyt Map of the Soul: 7 rikkoi listaennätyksiä ympäri maailmaa. Syksyllä ilmestyi vielä toinenkin studiolevy Be, joka huipentui vuoden isoimpaan k-pop-hittiin Dynamiteen.
Dua Lipa – Future Nostalgia: Brittiartisti Dua Lipan toinen studioalbumi muistuttaa jo nimessään, että popin tulevaisuus syntyy menneestä. Kriitikoiden ja yleisön rakastaman levyn hitit Don’t Start Now, Break My Heart, Physical ja Levitating ovat soineet tiuhaan myös YleX:llä.
Fiona Apple – Fetch the Bolt Cutters: Säännöt täytyy osata, jotta niitä voi rikkoa. Kun Ella Fitzgeraldin alaisuudessa opiskellut Fiona Apple laulaa epävireessä, se on tarkoituksellista. Julkisuutta välttelevä Apple eli eristyksissä jo ennen koronaa, ja se kuuluu. Haastavalla ja palkitsevalla Fetch the Bolt Cuttersilla instrumentiksi kelpaa koko koti tyhjistä tölkeistä lieteen ja taustalla haukkuviin koiriin.
Lady Gaga – Chromatica: Kantrivaiheen jälkeen Gaga tarjosi juuri sitä mitä fanit toivoivatkin: huippuunsa hiottua, eteenpäin katsovaa tanssipoppia. Pandemia jätti Chromatica-kokonaisuuden vajaaksi, koska tanssimaan ei päästy, mutta kotihipoissa tätä on luukutettu ahkerasti. Kiertue tulee toivottavasti ensi vuonna.
Run the Jewels – RTJ4: Keskelle romahduksen partaalla olevia Yhdysvaltoja ilmestynyt RTJ4 nousi BLM-liikkeen teemalevyksi. Levyllä Killer Mike, poliisin poika, räppää: “And every day on the evening news, they feed you fear for free / And you so numb you watch the cops choke out a man like me / And ’til my voice goes from a shriek to whisper, ‘I can’t breathe.’”
Taylor Swift – Folklore: Ei ole aivan jokapäiväistä, että valtavirtapoppari kertoo albumillaan kokonaisen tarinan kolmesta eri näkökulmasta. Karanteenissa syntynyt Folklore ammentaa viisaasti Swiftin kantrijuurista ja kertoo vaihteeksi jostain muusta kuin Swiftistä itsestään. Lopputulos: vuoden myydyin levy. P.S. Joulukuussa Swift julkaisi taas uuden levyn, Evermoren!
The Weeknd: After Hours: Grammy-raati sivuutti, YleX ei! Uskomattoman hyvältä kuulostava After Hours käsittelee tuttuja teemoja: kaipuuta, tunteita, tunteettomuutta ja supertähden tyhjää elämää. Levyn henkinen koti on Las Vegas, koreiden ulkokuorien ja amerikkalaisen opportunismin mekka. Siellä Anton Tammi myös ohjasi The Weekndille useamman komean musiikkivideon.
Kotimaiset ja ulkomaiset albumit ovat aakkosjärjestyksessä esittäjän mukaan.
Kuratoineet: Tomi Dostinov, Tapio Hakanen, Fanni Kangasvieri, Jani Kareinen, Nelli Kenttä, Aino Kurkinen, Raine Laaksonen, Jussi Latvala, Katri Norrlin, Mico Pellikka, Roberto Rodriguez ja Anton Vanha-Majamaa
Artikkelin grafiikat: Niko Sveins / YleX, kuvat: Nelli Kenttä / YleX, kollaasit: Miska Lehto / YleX