Hyppää pääsisältöön

Hofmannin monodraama asettaa kuulijan vastentahtoisen tarkkailijan asemaan

Säveltäjä Heinz-Juhani Hofmannin (s. 1973) monologiooppera Ihmissydän tarttuu vakavaan aiheeseen, lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Mezzosopraanolle ja nauhalle kirjoitettu yli tunnin kestoinen teos vie kuulijansa ihmismielen pimeimpiin paikkoihin: niihin, joihin ei haluisi mennä ja jossa ei haluaisi olla.

hofman ääniteen kansi
hofman ääniteen kansi Heinz-Juhani Hofmann

Heinz-Juhani Hofmannin kirjoittama libretto kuvailee ihmisen julmuutta ja puhuu vaietusta. Koska teoksen aihepiiri on selkeästi rikoslaissa tuomittavana teko, mitään varsinaista moraalista pohdiskelua aihepiirin tiimoilta ei edes ole syytä tehdä. Se on yksiselitteisesti väärin. Tämä osaltaan tekee teoksesta tarkkailijan rooliin heitetylle kuuntelijalle vaikean, vastenmielisen ja ahdistavankin kokemuksen.

Synteettisesti muokatut äänet kietoutuvat ihmisääneen tai jatkuvat siitä mihin esittäjän ääniala ei enää yllä. Esiäänitetty nauha sisältää laulun lisäksi muun myös puheääntä. Mezzosopraano Jutta Seppisen työskentelee nykyisin yhä enenevässä määrin myös kapellimestarina ja kuoronjohtajana. Teatteri- ja performanssitaiteen keinoja käyttävä monodraama on monin tavoin esittäjänsäkin haastava teos, josta Seppinen maalailee puistattavia vaikutelmia.

Ihmissydän esittää asian karusti niin kuin se on, raakana ja epämiellyttävänä ja tuomittavana.

Heinz-Juhani Hofmann: Ihmissydän. Jutta Seppinen, mezzosopraano. (Omakustanne)

Kuuntele Uudet levyt 14.1.2021, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.