Hyppää pääsisältöön

Syviä aiheita lapsikuorolla

Jyväskylä on pedagogian suurkaupunki, mistä kertoo sekin että siellä peruskouluilla on oma edustuskuoro, Vox Aurea - ja mikä kuoro se onkaan! Viitisenkymmentä hyvin laulavaa lasta ja nuorta, jotka pystyvät esittämään tyypillistä nykykuoromusiikkia, lauluyhtye-tyylistä pehmopoppia ja kaikkea siltä väliltä. Sellaisen valikoiman sisältää myös Vox Aurean uutuuslevy Pato, joka koostuu kuoron 2010-luvulla kantaesittämistä tilaussävellyksistä.

Vox Aurea: Pato
Vox Aurea: Pato Uudet levyt

Levy harjoiteltiin ja äänitettiin sinä lyhyenä mutta tärkeänä viime kesän hetkenä, kun koronarajoitukset olivat tauolla. Kenties siksi tiedotteessa kerrotaan, että levy ilmaisee yhteislaulun voimaa. "Kaikissa meissä on voimaa, kaikissa meissä soi" julistaa levyn avausraita, Aili Järvelän voimalaulu Pato, mutta ohjelmistossa on paljon muitakin sävyjä. Eric Tuanin laulusarja soi pakolaisuuden viiltävää surua nuorten vilpittömyydellä ja nykytonaalisesti. Antti Kleemolan Kuulun kertoo ulkopuolisuuden tunteista kohoten eeppiseksi popiksi. Kuoron johtaja Sanna Salmisen laulusarja käsittelee somen luomaa minäkuvaa, ja hyödyntää paikoin uusia kuorotekniikoita. Olli Moilasen säveltämä Shakespearen sonetti ylistää nuoruutta vapaatonaalisesti pyörteillen.

Syvien aiheiden takia en levyllä kaipaa myyttistä "syvyyttä" tulkintoihin tai yhteissointiin - Vox Aurean kirkas, pelkistetty tyyli sopii hienosti aiheitaan avarasti käsitteleviin sävellyksiin. Pandemian rajoitukset ehkä kuitenkin kuuluvat siinä, ettei solistien osuuksiin ole esiintymisistä kertynyt itsevarmuutta. Mutta yhteislaulun voima kannattelee levyn kaikkia hetkiä.

"Pato", Vox Aurean 2010-luvulla kantaesittämiä teoksia, säv. Aili Järvelä, Eric Tuan, Antti Kleemola, Sanna Salminen, Olli Moilanen ja Veera Lummi. - Vox Aurea/Sanna Salminen. (Alba, NCD 58)

Kuuntele Uudet levyt 21.1.2021, toimittajana Kare Eskola.

  • Alakotilan takuuraikkautta mandoliinilla

    Levyarvostelu

    Taidemusiikin ja nykykansanmusiikin rajamaa versoo yhä runsaammin mielenkiintoista musiikkia, ja ahkerin puutarhuri siellä on säveltäjä, sovittaja, kosketinsoittaja ja pedagogi Timo Alakotila. Vuonna 2014 hän sävelsi konserton pitkäaikaiselle yhtyekaverilleen, mandoliininsoittaja Petri Hakalalle, ja nyt kun teos on saatu levytettyä, siitä saattaa tulla suomalaisten kamariorkesterien keskuudessa yhtä suosittu kuin Alakotilan Concerto grossosta.

  • Kitaristi Janne Malinen kuljettaa punaista lankaa halki vuosisatojen

    Levyarvostelu

    Uuteen levyyn asti olen pitänyt Janne Malista luovana mutta tolkullisena kitaristina. Nyt hän kuitenkin yhdistää kolme teosta, joilla ei ole mitään yhteistä: Piazzollan kaksoiskonserton kitaralle ja bandoneonille, Weissin luuttukonserton klavikordisäestyksellä sekä niiden välissä Tommi Kärkkäisen konserton sähköisesti käsitellylle silent-kitaralle. Levyn kuunneltuani pidän Janne Malista entistä luovempana mutta edelleen tolkullisena. Rohkeudesta ja ilmaisun pakosta syntyvä punainen lanka tikkaa kokonaisuuden yhteen.

  • Toimiiko kuoro saamelaisuuden tulkkina?

    Levyarvostelu

    Laajan Saamenmaan musiikista ja kulttuurista riittäisi syvää innoitusta myös valtakulttuurin taidemusiikille, etenkin nyt kun kulttuurien kohtaamisesta on siivottu räikeimmät virheet. Pohjoinen huippukuoro Erik Westbergs Vokalensemble on omistanut uuden levynsä saamelaisvaikutteiselle musiikille. Joikun ja kamarikuoroilmaisun yhdistäminen ei ole helppoa, mutta tulos kuulostaa yllättävän luontevalta, innoittuneelta ja saamelaislähtöiseltä.

  • Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri toteuttaa Wiljami Niittykosken vision

    Levyarvostelu

    Kaustisen Salonkylässä asunut, vuonna 1985 kuollut Wiljami Niittykoski oli keskeinen hahmo siinä kehityksessä, jonka tuloksena kaustislainen viulunsoitto on nyt maailmanperintökohde. Salonkylän Sibelius oli kasvanut pelimanniperinteeseen mutta myös alueelle suodattuneeseen taidemusiikkiin, ja sävelsi sielunsa tunnot kappaleiksi, joita Kaustisella yhä soitetaan. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on nyt tehnyt tämän kansanomaisen sävelaarteiston pohjalta levyn, joka toteuttaa Niittykosken genrerajatonta musiikkinäkemystä tyylikkäästi.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua