Kansallista Mediataitoviikkoa vietetään 8.-14.2. Viikon tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Pikku Kakkonen on mukana tänäkin vuonna!
Pikku Kakkosen postissa Iina esittelee lasten lähettämiä mainosposteja. Suosittuja aiheita olivat lelu-ja herkkuaiheiset postit. Myös liikunnan iloa ja itsekseen siivoavia robotteja mainostettiin.
Yleensä Pikku Kakkosen postiin tulee päivässä noin 80 ja sähköpostitse kolmisenkymmentä piirustusta. Vuodessa piirustuksia kertyy siis noin 20 000. Mainosaiheisia piirustuksia lähetettiin normaalia vähemmän, joten aihe oli selkeästi vaikeampi. Mikä on mainos?
Pikku Kakkosen postin erikoislähetyksessä Iina ja postivieras-Niklas esittelevät lasten lähettämiä mainosposteja ja juttelevat niistä.
Niklas esittelee myös oman mainospostinsa. Niklas halusi mainostaa kalakauppaa, koska on itse innokas kalamies ja erivärisiä kalankuvia oli mukava piirtää.
Rasmuksen superstudio on Pikku Kakkosen uusi, humoristinen talkshow-sarja, joka sisältää hassuja sattumuksia ja höpsöttelyä. Huumorin ohessa päähenkilö Rasmus työtovereidensa Nipan ja Salmisen kanssa pohtii, onko kaikki meille kerrottu totta ja voiko kaikkeen tietoon luottaa. Tunnistatko sinä, millaisia mainoksia Rasmuksen ohjelmassa kuunnellaan? Mistä tietää, onko mainos valetta tai kuulijaa yritetään huijata?
Rasmuksen superstudion neljä ensimmäistä jaksoa ovat kuunneltavissa 1.2., toiset neljä jaksoa 8.2.
Rasmuksen superstudiossa mainostetaan muun muassa erikoistarjouksessa olevia kuravesipyssyja ja takataskulamppuja. Kaupanpäällisenä on jopa nukkekotivakuutus!
Haluaisitko kuvata oman hölynpölymainoksen? Kuvaa oma hölynpölymainoksesi ilman ihmisiä, ota mukaan pehmoleluystäväsi ja muut lelusi. Lähetä sitten video meille Pikku Kakkosen sähköpostiosoitteeseen pikkukakkonen@yle.fi. Voit myös jakaa videon omassa somessasi #hölynpölymainos. Jaamme hölynpölymainoksia Pikku Kakkosen Facebook- ja Instagram -tileillä.
Pikku Kakkoselle tulee viikottain useita katsojakysymyksiä. Aiheina ovat muun muassa sarjojen uusintaesitykset ja videotallenteiden ostaminen. Myös Pikku Kakkosen esiintyjiä pyydetään esiintymään katsojien järjestämiin tapahtumiin. Vastaukset eivät ole yksinkertaisia, sillä kaikkea ohjelmasisältöä määrittelevät esitysoikeussopimukset.
Artikkeli: Pikku Kakkosen ohjelmasisältöjen näkyvyyttä määrittelevät esitysoikeussopimukset
Pikku Kakkosen Mediataitoviikko 2020
Pikku Kakkosen Mediataitoviikko 2019
Pikku Kakkosen Mediataitoviikko 2018