Hyppää pääsisältöön

"Kaikki, mikä on totta, on kaunista" – saksalainen helmikuu Teeman elokuvissa

Kurt Barnert (Tom Schilling) maalaa ateljeessaan. Kädessä hänellä on mallina neljän passikuvan arkki.
Teos vailla tekijää: Tom Schilling on Kurt Barnert Kurt Barnert (Tom Schilling) maalaa ateljeessaan. Kädessä hänellä on mallina neljän passikuvan arkki. Kuva: Pergamon Film Teos vailla tekijää,teeman elokuvat

Oscar-voittaja Florian Henckel von Donnersmarck on Teeman helmikuun keskeinen ohjaaja. Hänen uusin elokuvansa Teos vailla tekijää on eeppinen draama taiteilijan elämästä natsiajan traumojen varjossa. Myös Muiden elämä nähdään ensi kertaa kymmeneen vuoteen. Muissa elokuvissa mm. Babylon Berlin -tähti Lars Eidinger sekä tositarina kapinoivista koululaisista Itä-Saksassa.
Elokuvat Teemalla keskiviikkoisin 3.–17.2. sekä perjantaina 12.2.2021.

Florian Henckel von Donnersmarck saavutti kuuluisuutta ohjaajana voittaessaan parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin 2007 – läpimurtoteos Muiden elämä nähdään nyt uudemman kerran. Kyse on taiteilijoista, kirjailijasta ja näyttelijästä joiden intiimiä elämää Itä-Saksan Stasi salakuuntelee. Agentti, jolle kuuntelutehtävä on annettu, osoittaa kuitenkin omaavansa jonkinlaisen omantunnon.

Stasin agentti Gerd Wiesler (Ulrich Mühe) kuulokkeet päässään.
Muiden elämä: Gerd Wiesler (Ulrich Mühe) Stasin agentti Gerd Wiesler (Ulrich Mühe) kuulokkeet päässään. Kuva: Sandrew Metronome Danmark A/S Muiden elämä,teeman elokuvat

Oscar-voitto avasi ohjaajalle ovet Hollywodiin, mutta työskentely siellä ei johtanut menestykseen. Pitkän luovan tauon jälkeen Henckel von Donnersmarckin uusi elokuva tuotiin syksyllä 2018 Venetsian ja Toronton festivaaleille.

Elämäkerrallinen Teos vailla tekijää kuvaa Kurt Barnert -nimisen taiteilijan elämään lapsi- ja kasvuvuosina ratkaisevasti vaikuttaneita tapahtumita ja sitä, miten hän näistä kipukohdista alitajunnallisellakin tasolla luo kuvataidetta, jonka avulla hän nousee kuuluisuuteen – ja ehkä löytää pelastuksen.

Peitellysti Teos vailla tekijää kuvaa Saksan tunnetuimman kuvataitelija Gerhard Richterin elämää. Henckel ja Richter tapasivat useasti ja Richter kertoi hyvin avoimesti elämästään. Käsikirjoitusta Henckel työsti pitkään. Elokuvan valmistuttua Richter kuitenkin kietäytyi näkemästä sitä ja antoi lausuntoja, jotka pilasivat miesten välit, lehdistön avittamana.

Teos vailla tekijää alkaa vuodesta 1938, jolloin päähenkilö tätinsä kanssa käy natsien koostamassa nk. rappiotaiteen kiertävässä näyttelyssä Dresdenissä. Pian tämän jälkeen Kurt Barnertin äidin nuoren siskon mieli horjahtaa, ja hänet viedään laitoshoitoon. Tuskallisen eron hetkellä hän lausuu Kurtille: "Älä ikinä katso pois. Kaikki, mikä on totta, on kaunista."

Älä ikinä katso pois. Kaikki, mikä on totta, on kaunista

Waltraut Barnertin myöhempi kohtalo on joutua eliminoitavaksi, ja lääkäri joka tämän määrää, ilmestyy Kurtin elämään DDR:ssä 1950-luvun lopulla, vaikka kumpikaan ei yhteyttä vielä tiedosta.

Ajallinen hyppy vie elokuvan keskiosaan, jossa päähenkilö hiljakseen löytää tien taiteellisen ilmaisun pariin ja muodostaa tärkeän parisuhteen. Tytön isä on gynekologi, tohtori Seeband, joka on selvinnyt naarmuitta natsiajasta ja nauttii ammatissaan korkeaa arvostusta. Yksityisesti hänen mielipiteensä rodunjalostuksesta pitävät edelleen. Näin ollen Kurt Barnertin morsiamen Ellien tulleessa raskaaksi isä toimii ihanteidensa mukaisesti – ja yrittää keskeyttää niin suhteen kuin raskauden.

Etualalla Carl Seeband (Sebastian Koch) istuu kokouspöydän ääressä SS-upseerin univormussa. Taustalla muita SS-miehiä.
Carl Seeband (Sebastian Koch) Etualalla Carl Seeband (Sebastian Koch) istuu kokouspöydän ääressä SS-upseerin univormussa. Taustalla muita SS-miehiä. Kuva: Pergamon Film Teos vailla tekijää,teeman elokuvat

Nuorellaparilla on joka tapauksessa vahvempi side kuin isä olettaa, ja he pysyvät yhdessä vanhemman sukupolven loikatessa länteen – kun menneisyys alkaa yllättäen polttaa maata. Barnert saavuttaa jonkinlaisen taiteilijastatuksen sosialistisen realismin puitteissa, mutta juuri ennen Berliinin muurin rakentamista hän päättää selvittää, mitä mahdollisuuksia hänellä on edistää luovaa työtään dekandentissa lännessä.

Elokuvan loppuosa alkaa Barnertin päästyä Düsseldorfin taideakatemiaan, jossa maalaaminen on julistettu pannaan muiden kokeellisten taidemuotojen ollessa viimeisintä huutoa. Ne, jotka tuntevat tuon ajan taidemaailman tunnistavat Joseph Beuysin, joka professorina aistii Barnertin omaavan äänen, joka tahtoo ulos ja joka Barnertin on löydettävä. Kokeilujen ja virheiden, eikä viimeistään appiukon salaisuuksien kautta, tuo luovuus lopuksi puhkeaa kukoistukseen. Elokuvan nimi saa tässä vaiheessa selityksensä.

Elokuvan päänäyttelijät tekevät loistavaa työtä, Tom Schilling Barnertina, Paula Beer tämän vaimona ja Sebastian Koch pimeiden voimien arroganttina edustajana.

Toto Blumen (Lars Eidinger) makaa räjähtäneen näköisenä aluspaitasillaan vuodesohvalla. Zazie (Adèle Haenel) istuu vieressä pyyhe päässä ja pyyhkii pesukintaalla miehen olkapäätä.
Toto (Lars Eidinger) ja Zazie (Adèle Haenel) Toto Blumen (Lars Eidinger) makaa räjähtäneen näköisenä aluspaitasillaan vuodesohvalla. Zazie (Adèle Haenel) istuu vieressä pyyhe päässä ja pyyhkii pesukintaalla miehen olkapäätä. Kuva: Edith Held / Beta Film Die Blumen von gestern,teeman elokuvat

Muiden elämän lisäksi, kuukauden teeman avaa Chris Krausin elokuva Menneisyyden varjot, jossa nykyajassa pureudutaan kahden päähenkilön isovanhempien kohtaloon toisen maailmansodan aikana.

Vakavasta aiheesta huolimatta – misantrooppinen päähenkilö on järjestämässä kansainvälistä holokaustiin liittyvää konferenssia – elokuvaan sisältyy paljon vapauttavaa huumoria joka syntyy hänelle apuriksi pestatun ranskattaren mielenliikkeistä. Draamalla on myös kehyskertomus, jonka tarkkaavainen katsoja löytää sen alku- ja loppukohtauksesta.

Päähenkilöä esittää Lars Eidinger, joka tunnetaan myös mm. sarjasta Babylon Berlin.

Sarjan päättää Lars Kraumen ohjaama Hiljainen vallankumous, joka kuvaa todellisia tapahtumia Itä-Saksassa Unkarin kansannousun aikoihin. Muutama lukiolainen kuuntelee salaa radiosta lännestä kantatuvia uutisia Unkarin tapahtumista 1956, ja kun koko abiturienttiluokka osoittaa mieltään hiljaisella hetkellä, asia kasvaa järjettömiin mittasuhteisiin, jossa valtion voimalla tukahdutetaan kaikki kapinointi aatteen puolustamiseksi.

Erik (Jonas Dassler) istuu ainoana oppilaana luokassa. Taustalla opettaja katsoo ulos ikkunasta.
Erik (Jonas Dassler) istuu luokassa. Erik (Jonas Dassler) istuu ainoana oppilaana luokassa. Taustalla opettaja katsoo ulos ikkunasta. Kuva: Julia Terjung / Akzente Hiljainen vallankumous,teeman elokuvat

Johan Förnäs on Ylen elokuvahankkija.

Ke 3.2. klo 21.45 Eilisen varjot (Die Blumen von gestern, 2016) 90 päivää Areenassa.
Ke 10.2. klo 22.00 Muiden elämä (Das Leben der anderen, 2006) 90 päivää Areenassa.
Pe 12.2. klo 21.00 Teos vailla tekijää (Werk ohne Autor, 2018) 14 päivää Areenassa
Ke 17.2. klo 21.45 Hiljainen vallankumous (Das schweigende Klassenzimmer 2018) 30 päivää Areenassa

Artikkelia muokattu 7.4.2021: korjattu elokuvan Hiljainen vallankumous Areena-katselun kesto

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa