Hyppää pääsisältöön

Millä kuuntelet radiotasi 2030-luvulla?

Nainen kuuntelee korvakuulokkeet päässä sohvalla maaten.
Henkilö ottaa rennosti kuulokkeet päässä sohvalla Nainen kuuntelee korvakuulokkeet päässä sohvalla maaten. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle lukeminen,rentoutus,kotoilu,koti,Ruuhkavuodet,onni,aika,kirjat,kirjallisuus,rauha,loma,talviloma,vuosiloma,nainen,keski-ikä,keski-ikäiset,oleva,oleminen,yksinolo,Kuvituskuvat käyttövapaat,kuvituskuvat,päiväunet,podcast,äänikirjat,lukemisesteisten äänikirjat,kuunteleminen,musiikki,päivätorkut

Miten audion kuuntelu muuttuu, kun teknologia kehittyy? Mistä kaikista laitteista audio tulevaisuudessa kuuluu?

Ylen on lain mukaan tarjottava julkisen palvelun sisältöjä monipuolisesti ja kattavasti jokaisen saataville, yleisissä viestintäverkoissa valtakunnallisesti ja maakunnallisesti.

Ylen tulee siis olla saatavilla keskeisissä radiovastaanottoon käytetyissä laitteissa. Vuosikymmenien varrella Ylen tarjonta on muuntunut suomalaisten tarpeiden ja toimintaympäristön mukaan.

Suoratoisto on suomalaisten mediankäytössä entistä suuremmassa roolissa. Ylen julkisen palvelun johtaja Ismo Silvo pohti kirjoituksessaan Yle Areenaa.

Silvon mukaan julkisen palvelun on yhtä aikaa vastattava erilaisiin mediakäytön motiiveihin, niin yksilöllisiin kuin yhteiskunnallisiin, jotta se on merkityksellinen. Erilaisiin tarpeisiin vastaaminen on yhä monimutkaistuvampi yhtälö.

Autokuuntelu on edelleen yksi radion keskeisimmistä kulutustavoista. Audiota kuunnellaan jo melko yleisesti kytkemällä puhelin auton viihdejärjestelmään: melkein kolmannes Radiosoitin Suomen tekemän kyselyn vastaajista kertoi kuuntelevansa audioita autossa puhelimen välityksellä.

Myös Yle Areena palvelee jo auton tietoviihdejärjestelmissä. Kolme neljästä teknologisesta edelläkävijästä kertoi viihdejärjestelmän olevan erityisen tärkeä kriteeri autovalinnoissa.

Teknologian kehittyessä Yle kehittää jatkuvasti tapojaan jaella radiosisältöjään. Kaksi vuosikymmentä käytössä ollut Windows Media Audio -suoratoistotekniikka on tullut elinkaarensa päähän ja etsimme sen tilalle nyt korvaavaa ratkaisua. Yle Klassinen on jo julkisesti kertonutkin kokeilevansa lähetyksiä Icecast-muodossa.

Audiosisältöjä käytetään yhä erilaisemmilla laitteilla. Yle Areenan Android TV -versiossa voi kuunnella nettiradiota ja muita Ylen audiosisältöjä ja Yle Areenan pyrkimyksenä on laajentaa audiosisältöjen äly-tv-saatavuutta tekniset rajoitteet huomioiden.

Datasta näemme, että että jotkut ovat keksineet toistaa nettiradioita selaimella sivulta https://areena.yle.fi/audio/kanavat.

Liikenne- ja viestintäministeriön muistiossa arvioitiin jo vuonna 2007, että radion ja audion kuuntelu suuntautuu entistä vahvemmin erilaisiin päätelaitteisiin. Radiota kuunnellaan yhä moninaisemmilla laitteilla – olennaista on, että niissä on nettiradio, mutta monista analoginen radiovastaanotto puuttuu.

Uusiin autoihin valmius FM-radioon jäi joulukuussa voimaan astuneen uuden ajoneuvolain myötä.

Kymmenisen vuotta sitten Yle uskoi, että tulevaisuuden radiolla on pitkä häntä ja nykyistä isompi digitaalinen jalanjälki. Teknologinen kehitys kymmenessä vuodessa on ollut kiivasta. Siksi on taas aika kysyä: miten sinun radiokuuntelusi muuttuu vuoteen 2030 mennessä?

Tuija Aalto on tarjonta-asiantuntija ja Anssi Komulainen Tulevaisuuden mediakokemuksen päällikkö Ylen Strategia ja asiakkuus -yksikössä.

Kommentit
  • Liikkuvaa hevosta on helpompi ohjastaa

    Yhteinen visio, yhteiset tavoitteet, yhteinen pyrkimys

    “Liikkuvaa hevosta on helpompi ohjastaa” eli kannattaa lähteä rohkeasti liikkeelle uuden kanssa ja oppia matkan varrella. Erilaisia johtamisen malleja ja metodeja pitää soveltaa iloisesti – ei tule nojautua liikaa teorioihin. Pelkkä ohjausmallin soveltaminen ei riitä – tarvitaan selkeät tavoitteet ja toimenpiteet niiden taakse.

  • Datavideoilla asiakasymmärrystä etätöiden tueksi

    Korona-aika vaati uusia toimenpiteitä viestin viemiseksi.

    Palautteet datavideoista ovat olleet erittäin rohkaisevia. Uskomme, että videoiden avulla yhä suurempi joukko yleläisiä pystyy kehittämään sisältöjä ja palvelemaan paremmin ihmisiä eri elämänvaiheissa ja eri puolilla Suomea.