Hyppää pääsisältöön

Liisa Aaltolan koskettava Bach-katekismus

Seurakunnissa ympäri Suomen riittää loistavia kirkkomuusikoita. Toissa viikolla esittelin Leppävaaran kanttori Pauliina Hyryn hienon Bach-levyn, ja nyt on vuorossa Pirkkalan kanttori Liisa Aaltola, joka on levyttänyt Alballe musiikkia Bachin kokoelmasta Clavier Übung III. Bach teki kokoelmansa kommentoimaan Lutherin katekismusta, mutta Aaltolan tulkinta ei jää opinkappaleiden sisäluvuksi, vaan soi henkilökohtaisesti ja värikkäästi.

Liisa Aaltola / Clavier Übung III
Liisa Aaltola / Clavier Übung III Uudet levyt

Clavier Übung III:n kahdestakymmenestäyhdestä urkukoraalista Aaltola on poiminut levylle ne kaksitoista, jotka liittyvät Lutherin katekismuksen pääkohtiin. Bach teki kustakin koraalista kaksi versiota - pidemmässä virsiteemaa myllätään perinpohjaisen polyfonisesti jalkion kera, lyhyempi hoidetaan kevyemmin pelkillä sormioilla. Kun vielä jokaisella urkukoraalilla on oma, vahva karaktäärinsä, Aaltola pääsee esittelemään Pirkkalan kirkon urkujen sointimahdollisuuksia laajasti.

Urut on rakennettu pohjoissaksalaisen perinteen mukaisesti, ja pienehkössä, modernissa kirkossa ne soivat täyteläisesti ja lähellä kuulijaa. Aaltola rekisteröi pehmeän sointuisasti ja pitää myös organo pleno -kohtien sointivärit ekonomisina, mikä tuo hienosti esiin paitsi koraalien tunnelmat myös kirkon akustiikan parhaat puolet. Tarkoituksenmukaisuutta on myös tulkinnassa - Aaltola soittaa tarkasti artikuloiden, mutta antaa musiikin virrata ja jäsentää vain keskeisimpiä kohtia selvillä hidastuksilla. Hän selvästi tietää mitä haluaa ja mikä siihen riittää - eikä ihme. Viimeisen viiden vuoden aikana Aaltola on kotikirkkonsa konserteissa esittänyt Bachin koko urkutuotannon.

Levy ei olekaan mikään mahtailevan urkupauhun monumentti vaan meditaatiota ja hartautta suurten ajatus- ja musiikkirakennelmien äärellä. Aaltolan tavoittama kotikirkkohiljentymisen ja korkean teologian tasapaino sai ainakin minut kiinnostumaan siitä, mitä se Luther siinä katekismuksessaan alun perin tuumikaan.

Johann Sebastian Bach: Osia kok. Clavier Übung III. - Liisa Aaltola, urut. (Alba, ABCD 461)

Kuuntele Uudet levyt 4.2.2021, toimittajana Kare Eskola.

  • Krishna Nagarajan nyky(kansan)musiikki hurmaa rytmisellä eloisuudella

    Levyarvio

    Italialais-intialainen, Suomeen kotiutunut Krishna Nagaraja tunnetaan viulistina ja alttoviulistina etenkin periodi- ja kansanmusiikkipiireissä. Viime vuodet hän on laatinut Sibelius-Akatemiaan taiteellista väitöskirjaa laveasta polska-aiheesta. Projektin tuloksia on nyt kuultavissa Challenge Classicsin uutuuslevyllä, joka todistaa Nagarajan taidot säveltäjänä. Tales of Norway sisältää norjalaiseen perinteeseen linkittyvää, nykykansanmusiikista ponnistavaa, läpisävellettyä musiikkia, jonka rytminen leikkisyys ja eloisa fantasia tekevät vaikutuksen.

  • Tuplalevyllinen perusteellista klarinetti- ja elektroniikkatutkimusta

    Levyarvio

    Amerikkalainen klarinetisti Lucy Abrams-Husso on kotiutunut Suomeen jo vuosia sitten ja tekee nyt Sibelius-Akatemiassa väitöskirjatutkimusta aikamme amerikkalaisesta ja suomalaisesta klarinettimusiikista. Tutkimusprojektin tuloksia kuullaan SibaRecordsin julkaisemalla tuplalevyllä, joka sisältää seitsemän laajaa teosta klarinetille ja elektroniikalle. Musiikinkuluttajalle tällainen kerta-annos on vähintäänkin riittävä, mutta teosten soinnillinen ja dramaattinen moninaisuus pitää kuulijan mielenkiintoa yllä ja haastaa sopivasti myös perusteellista tutkija-muusikkoa.

  • Lisää sävyjä Vasksin mystiikkapaatokseen

    Levyarvio

    Latvialainen Peteris Vasks on viime vuosina noussut maailmanmaineeseen hempeyttä ja paatosta sekoittavalla versiollaan mystisestä minimalismista. Vasksin luottopianisti Reinis Zarins onneksi tarjoaa päivitystä Vasksin säveltäjäkuvaan Ondinen julkaisemalla uutuuslevyllä, jonka ohjelmistoon sisältyy myös säveltäjän kapinallista ja särmikästä varhaistuotantoa.

  • Kuherruskuukausi Sibeliuksen parissa

    Levyarvio

    Viime syyskuussa Nicholas Collon aloitti Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina, ja lähes saman tien suhde laitettiin koetukselle suomalaisittain vaativalla levytyksellä. Sibeliuksen seitsemäs sinfonia sekä näyttämömusiikkisarjat Kuningas Kristian II ja Pelleas ja Melisande tietysti sujuvat RSO:lta kuin vettä valaen, mutta Collonin tulkinnallinen näkemys joutuu kestämään vertailun pitkään perinteeseen. Onneksi Ondinen julkaisema levytys hehkuu kapellimestarin ja orkesterin kuherruskuukauden auvoa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua