Hyppää pääsisältöön

Liisa Aaltolan koskettava Bach-katekismus

Seurakunnissa ympäri Suomen riittää loistavia kirkkomuusikoita. Toissa viikolla esittelin Leppävaaran kanttori Pauliina Hyryn hienon Bach-levyn, ja nyt on vuorossa Pirkkalan kanttori Liisa Aaltola, joka on levyttänyt Alballe musiikkia Bachin kokoelmasta Clavier Übung III. Bach teki kokoelmansa kommentoimaan Lutherin katekismusta, mutta Aaltolan tulkinta ei jää opinkappaleiden sisäluvuksi, vaan soi henkilökohtaisesti ja värikkäästi.

Liisa Aaltola / Clavier Übung III
Liisa Aaltola / Clavier Übung III Uudet levyt

Clavier Übung III:n kahdestakymmenestäyhdestä urkukoraalista Aaltola on poiminut levylle ne kaksitoista, jotka liittyvät Lutherin katekismuksen pääkohtiin. Bach teki kustakin koraalista kaksi versiota - pidemmässä virsiteemaa myllätään perinpohjaisen polyfonisesti jalkion kera, lyhyempi hoidetaan kevyemmin pelkillä sormioilla. Kun vielä jokaisella urkukoraalilla on oma, vahva karaktäärinsä, Aaltola pääsee esittelemään Pirkkalan kirkon urkujen sointimahdollisuuksia laajasti.

Urut on rakennettu pohjoissaksalaisen perinteen mukaisesti, ja pienehkössä, modernissa kirkossa ne soivat täyteläisesti ja lähellä kuulijaa. Aaltola rekisteröi pehmeän sointuisasti ja pitää myös organo pleno -kohtien sointivärit ekonomisina, mikä tuo hienosti esiin paitsi koraalien tunnelmat myös kirkon akustiikan parhaat puolet. Tarkoituksenmukaisuutta on myös tulkinnassa - Aaltola soittaa tarkasti artikuloiden, mutta antaa musiikin virrata ja jäsentää vain keskeisimpiä kohtia selvillä hidastuksilla. Hän selvästi tietää mitä haluaa ja mikä siihen riittää - eikä ihme. Viimeisen viiden vuoden aikana Aaltola on kotikirkkonsa konserteissa esittänyt Bachin koko urkutuotannon.

Levy ei olekaan mikään mahtailevan urkupauhun monumentti vaan meditaatiota ja hartautta suurten ajatus- ja musiikkirakennelmien äärellä. Aaltolan tavoittama kotikirkkohiljentymisen ja korkean teologian tasapaino sai ainakin minut kiinnostumaan siitä, mitä se Luther siinä katekismuksessaan alun perin tuumikaan.

Johann Sebastian Bach: Osia kok. Clavier Übung III. - Liisa Aaltola, urut. (Alba, ABCD 461)

Kuuntele Uudet levyt 4.2.2021, toimittajana Kare Eskola.

  • Stabat mater täynnä tunnetta

    Levyarvostelu

    Giovanni Battista Pergolesin Stabat Mater on yksi barokin tunnetuimpia kappaleita, nuorena kuolleen säveltäjän koskettava joutsenlaulu. Vuosien varrella olen kuullut Pergolesin Stabat materista alati koskettavampia levytyksiä, kun muusikot ovat yhä paremmin ymmärtäneet barokin intonaation, tyylin ja affektiivisuuden saloja, ja Ensemble Resonanzin uutuus menee taas kärkeen. Näin murheissaan ei äiti ole aiemmin seissyt poikansa ristin juurella.

  • Viulutähti Kopatchinskaja lumoaa lausujanakin

    Levyarvostelu

    Arnold Schönbergin melodraama Pierrot lunaire on hänen esitetyimpiä teoksiaan, mutta itse olen aina vierastanut sen vaatimaa puhelaulua. Ammattilaulajan esittämänä siihen kertyy hienoa äänenmuodostusta, joka on liian kaukana puheesta; näyttelijä puolestaan ei pysy musiikin kyydissä niin hyvin, että pystyisi reagoimaan musiikin tapahtumiin ja karaktääreihin. Uuden levyn perusteella ylivertainen ratkaisu tähän ongelmaan on viulistitähti Patricia Kopatchinskaja, jonka rohkeus, musikaalisuus ja taituruus takaavat parhaan Pierrot lunaire -elämyksen ikinä.

  • Kujeilevat kapriisit

    Levyarvostelu

    Paholaisen viuluniekka Niccolo Paganini omisti kuuluisat kaksikymmentäneljä kapriisiaan "agli artisti" eli taiteilijoille. Sittemmin niitä on kuitenkin käytetty lähinnä viulutekniikan hiomiseen ja mittaamiseen, mikä on rapauttanut niiden arvoa. Onneksi viulistit ovat nykyään alkaneet levyttää kapriiseja siinä vaiheessa, kun opinnoista ja kilpailuista on tarpeeksi aikaa - pirullisiin vaikeuksiin nimittäin kätkeytyy nokkelaa musiikkia, joka paljastaa paitsi taidot myös ominaisuudet taiteilijana. Niin käy myös Alina Ibragimovan kujeilevalla kapriisilevytyksellä.

  • Rohkea osallisuus kuuluu Valkeajoen harmonikka-Lindbergissä

    Levyarvostelu

    Kolmisen vuotta sitten kuulin konsertissa, kuinka Janne Valkeajoki soitti harmonikalle sovittamaansa Magnus Lindbergin musiikkia. Esityksen intensiteetti ja luontevuus tekivät vaikutuksen jo silloin, ja nyt Valkeajoen esikoislevyllä ne vielä korostuvat. Maamme paras nuori harmonikansoittaja ja kapellimestarinakin pätevä Janne Valkeajoki selvästi haluaa ja osaa soittaa Magnus Lindbergiä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua