ou†0j@ NIMI4!
Taiteilijat ottavat taiteellisia vapauksia artistinimissään. Kielenhuollon ohjeille ja tutuille pelisäännöille viitataan kintaalla. Pitääkö tällaisesta sekoilusta olla huolissaan? Soitimme nimistöntutkijalle.
Tammikuun mittaan YleX:n toimituksessa on mietitty, miten Oskari Ruohosen artistinimi pitäisi lausua tai kirjoittaa. Ruohonen osallistuu Uuden Musiikin Kilpailuun nimellä Oskr.
Ilmeisesti nimi lausutaan “Oskar”, mutta miksi? Ja miten se pitäisi kirjoittaa? Entä taivuttaa? Levy-yhtiön ohjeistus Ylen tiedotteisiin oli taivuttaa kaksoispisteellä. Siksi Ylen sivuilla puhutaan Oskr:sta, ei Oskrista.
Muutkin ovat artistinimeä ihmetelleet. Helsingin Sanomien Juuso Määttänen oli sitä mieltä, että Oscar tai Oskar olisi toiminut Euroviisuissa paremmin.
– Oskr näyttää artistinimenä lähinnä siltä, että jollekin on sattunut kiusallinen kirjoitusvirhe, Määttänen kirjoitti.
Oskr ei tietenkään ole ainut, jonka artistinimi haraa yleisiä oikeinkirjoitussääntöjä vastaan. Syksyllä 2017 Warner Music Finland tiedotti, että Anna Abreu tunnettaisiin jatkossa nimellä ABREU. Nimenvaihdoksessa oli kyse “uudesta alusta”.
– Nimenvaihdos tuntuu uudelta lähtökohdalta kaikkeen tekemiseen. Olen tarkastellut todella paljon sitä, millainen sisimmässäni olen, Abreu, tai siis ABREU, kertoi tiedotteessa.
Vaihdos isoilla kirjaimilla kirjoitettuun yksiosaiseen artistinimeen ei ollut yllättävä tai poikkeuksellinen. Sellaisista artistit nykyään tykkäävät, ja sellaisiin ovat siirtyneet myös TIPPA (entinen Tippa T) ja STIG (entinen Stig Dogg).
Muutama esimerkki vielä Suomesta: VIIVI, BEHM, TUULI, MELO, SANNI, ANI, ARTEM, ALMA, BESS, JAVE, WIL, SAMUEL, ILON ja JORI SJÖROOS.
Ja osataan sitä toisaalta pienelläkin, vai mitä edi, costee, ibe ja william?
Miksi artistien nimet ovat tällaisia, ja mitä siitä pitäisi ajatella? Soitimme nimistöntutkijalle.
Kaupallisessa maailmassa käynnissä on koko ajan kilpailu, jossa täytyy erottua muista samalla kentällä toimivista.
Nimistöntutkija Terhi Ainiala muistuttaa, että artistien nimet ovat kaupallisia nimiä. Poikkeavasti kirjoitetun nimen tärkein tehtävä on erottua massasta.
– Usein ajatellaan, että erottuva nimi on yhtä kuin hyvä nimi. Hyvä nimi myy, ja voi ehkä vakuuttaa vastaanottajan artistin erityisyydestä, eroavuudesta ja yksilöllisyydestä.
Erikoisten artistinimien määrä on viime vuosina selvästi kasvanut. Ilmiö ei ole Ainialan mukaan irrallaan muusta kaupallisesta nimistöstä. Tuotteiden ja yritysten nimissä on vuosikymmenten ajan käytetty kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä ohjeiden vastaisesti.
– Minkä tahansa nimen tärkein tehtävä on yksilöidä kohteensa. Kaupallisessa maailmassa käynnissä on koko ajan kilpailu, jossa täytyy erottua muista samalla kentällä toimivista.
Universal Musicin markkinointipäällikkö Veera Hjerppe toppuuttelee, ettei caps lock toimi kummoisenakaan erottautumisen keinona. Hän edustaa Universalilla muun muassa VIIVIä.
– En usko, että sellainen pomppaa esiin erityisesti. Nykyäänhän melkein joka toinen artisti kirjoitetaan isoilla kirjaimilla, Hjerppe toteaa.
– Ehkä kyse on enemmän vain siitä, miltä nimi näyttää. Jos mä olisin artisti, Veera, näyttäisi tyylillisesti miellyttävämmältä, että olisi kaikki isolla tai pienellä.
On katsojasta kiinni, mikä näyttää miellyttävältä ja mikä hassulta, mutta isoja kirjaimia suosii esteettisistä syistä myös Rita Behm, eli BEHM. Isot kirjaimet ovat hänen mielestään kulmikkaita ja näyttävät yhteneväisiltä.
– En ajatellut saavani enempää huomiota isoilla kirjaimilla, musta se vaan näyttää oikealta noin. Myös toki olen tottunut aina ovissa ja postilaatikoissa näkemään sen noin isolla.
Hjerpen mukaan artistit miettivät nykyään entistä enemmän visuaalisesti ja pyrkivät siihen, että kaikki on linjassa. Hän puhuu logomaisuudesta ja leimallisuudesta.
– Se ei ole ydinfysiikkaa, vaan ihan simppelisti järkeiltävissä.
Niin. Kaipa Oskari Ruohonen on Oskr samasta syystä kuin huonekalukauppa Ikea on IKEA ja Iphone iPhone. Nimi näyttää persoonalliselta ja jää mieleen. Tällainen on erityisen tärkeää digiajassa, jossa levynkansi ei enää ole merkittävä osa artistin visuaalista pakettia.
On vain luontevaa, että logomaisuutta tuodaan sinne, mihin sitä vielä saa, eli tekstisisältöihin.
Ruohosen levy-yhtiöstä ei haluttu vastata YleX:n artistinimeä koskeviin kysymyksiin. Vähän myöhemmin levy-yhtiön edustaja kirjoitti kuitenkin sähköpostitse, että “Oskr-artistinimi on artistin itsensä valitsema ja levy-yhtiö seisoo ylpeänä sen takana :)”.
Toki tämän jutun tiimoilta on hyvä huomata hirsi omassakin silmässä. YleX kirjoitetaan yhteen pötköön, vaikka se lausutaan "yle äks". Kanavan logossa kaikki on kirjoitettu isolla YLEX. Logomaisuus kiinnostaa siis Yleisradiossakin - jonka logossa nimi on muuten kirjoitettu "yle".
Kuvankäsittely: Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Nykyäänhän melkein joka toinen artisti kirjoitetaan isoilla kirjaimilla.
Olemme tekstin äärellä nyt enemmän kuin koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa. Kommunikoimme kirjaimin, erikoismerkein ja hymiöin. Kiinnitämme siksi myös enemmän huomiota siihen, miltä sanat näyttävät.
Samalla puhumisen tavat ja kielen muodot ovat moninaistuneet. Epämuodollinen kieli on yleistynyt ja netti synnyttänyt kokonaan uusia rekistereitä, joille ei ole puhutussa kielessä suoraa vastinetta. Sellaisia, joissa numerot korvaavat kirjaimia ja hymiöt sanoja.
Nettikielen trendit ovat näkyneet artistien ja teosten nimissä ainakin parin vuosikymmenen ajan.
Vuonna 2003 Suomen virallista singlelistaa dominoi Ei koskaan enää -hitillään yhtye nimeltä @junkmail. Vähän myöhemmin ruotsalainen Basshunter julkaisi levyn nimeltä LOL (2008) ja JVG levyn nimeltä jvg.fi (2012). Will.i.amin neljäs studioalbumi kantoi nimeä #willpower (2013). Toissa vuosikymmenen vaihteen kemuissa raikasi yhdysvaltalainen LMFAO.
Artistinimiin on ympätty numeroita ja erikoismerkkejä – P!nk, ?uestlove, Godspeed You! Black Emperor, Panic! At the Disco, 3OH!3 ja kaikki eri A$APit.
Jossain kohtaa nimien pituudesta tuli itseisarvo. Yhtyeet To Separate the Flesh From the Bones, The Pains of Being Pure at Heart, The World Is A Beautiful Place & I Am No Longer Afraid To Die ja …And You Will Know Us by the Trail of Dead ovat kaikki esiintyneet suomalaistenkin musiikkilehtien sivuilla.
Vuonna 2009 moni indienuori otti sydämen asiakseen opetella ulkoa Mewin viitoslevyn nimen No More Stories / Are Told Today / I'm Sorry / They Washed Away // No More Stories / The World Is Grey / I'm Tired / Let's Wash Away, mutta Fiona Apple veti pohjat jo kymmenen vuotta aiemmin nimetessään toisen studioalbuminsa kokonaiseksi runoksi:
When the pawn hits the conflicts he thinks like a king
What he knows throws the blows when he goes to the fight
And he'll win the whole thing 'fore he enters the ring
There's no body to batter when your mind is your might
So when you go solo, you hold your own hand
And remember that depth is the greatest of heights
And if you know where you stand, then you know where to land
And if you fall it won't matter, cuz you'll know that you're right
Hulluttelua on toki harrastettu jo popin muinaishistoriassa (AC/DC, Wham!, Therapy? ja tietenkin Prince, joka vaihtoi nimensä ysärin alussa symboliksi ja korvasi Love Symbol -levyn kansitekstien I-pronominit silmäemojeilla), mutta nettikielten kehittyessä artistit ryhtyivät yhä luovemmiksi. Kymmenisen vuotta sitten alettiin puhua post-internetistä eli netin jälkeisestä ajasta, johon liittyi koko joukko verkossa virinneitä alakulttuureita.
Yhtäkkiä meillä oli artisteja, joiden nimet oli helpompi copypastettaa kuin kirjoittaa. Sellaisia kuin ††† (Crosses), GL▲SS †33†H (Glass Teeth), GuMMy†Be▲R! (Gummy Bear) ja TVVIN_PINEZ_M4LL (Twin Pines Mall).
Nytkin Spotifyn hittilistoilta löytyy Juice WRLDin, 24kGoldnin, The Kid LAROIn ja SAINt JHNin kaltaisia esittäjiä.
Nimet eivät ole irrallaan ympäröivän maailman ideologioista, arvoista ja tavoitteista. Post-internet-artistien nimet ilmentävät taiteellisuutta ja alakulttuurisuutta (Wired-lehti kirjoitti vuonna 2011 siitä, miksi tietyt artistit eivät halua olla googlattavissa), ihan niin kuin yrityksiin ympättiin aikanaan futuristisia 2000- ja 3000-tyyppisiä lukuja (Katto 2000 Oy, X-Product 2000 Oy, System 3000 Oy, Mammutti 3000 Oy) ja ruokabrändeissä korostuvat nyt paikallisuus, alkuperäisyys, aitous ja käsityö.
– Joitakin vuosikymmeniä sitten oli halu kansainvälisyyteen ja käytettiin vieraita kieliä, koska ajateltiin, että ne ovat vakuuttavampia ja hienompia. 2000-luvulle tultaessa yleistyivät euro-alkuiset nimet, kun haluttiin kytkeytyä eurooppalaisuuteen, Ainiala sanoo.
Englanninkielisiä artistinimiä on tietenkin suomipopin historia täynnä, mutta CatCatin, Nylon Beatin, Indican, IndXin ja MayBeen kaltaiset nimet osoittavat, ettei nimen aina ole tarvinnut stemmata esityskielen kanssa.
En ajatellut saavani enempää huomiota isoilla kirjaimilla, musta se vaan näyttää oikealta noin.
Median, musiikin ja taiteen tutkimuksen yliopistonlehtori Kari Kallioniemi Turun yliopistosta arvioi, että popartistien nimissä mietitään aina kaupallista ulottuvuutta. Brändääminen ja tuotteistaminen ovat yleistyneet kaikissa popkulttuurituotteissa valtavasti (Kallioniemi tosin huomauttaa, että Elvis Presley typistettiin jo 1950-luvulla etunimeksi, joka liimautui kollektiiviseen poptietoisuuteen ikiajoiksi).
– En pidä kovin vakuuttavana ruveta kieltämään sitä.
Kallioniemen mukaan rockin historian suuri tarina tuotantokoneistoa vastaan taistelevasta artistista on katkennut. Kaupallisuus ja näkyvyyden maksimointi ymmärretään suosion kannalta välttämättömiksi.
Toisaalta erikoisissa nimissä on myös vastarinnan elementtejä. Pienellä kirjoitetut costee ja ibe näyttävät antispektaakkeleilta ja muistuttavat enemmänkin käyttäjätunnuksia kuin pop-artisteja. Vain hyvin tietty yleisö osaa puolestaan intuitiivisesti lausua 6ix9inen ja CHVRCHΞSin kaltaiset nimet oikein.
– Tietyt nimet periytyvät digitaalisista sosiaalisen median ympärille syntyneistä koodistoista. Niiden on tarkoitus olla ymmärrettäviä vain tietylle sukupolvelle, Kallioniemi sanoo.
Toimiiko herkällä Lie-balladilla UMK:hon osallistuvan Oskrin artistinimi dosentille?
– On vaikea kuvitella Ed Sheeran -tyyppistä artistia, joka vetäisi nimensä tähän muotoon. Tyylilajiin kuuluu tuttuus, tavanomaisuus ja naapurinpoikamaisuus. Jos rupeat tuolla tavalla rikkomaan, niin genre ja nimi riitelevät keskenään. Olisin veikannut [nimen perusteella], että hän on elektronisen musiikin tai räpin edustaja.
Yksi syy a-vokaalin tiputtamiseen voi olla, että Oskareita on maailma täynnä. Spotifysta heitä löytyy kymmeniä, eikä loppua näy, koska artistien määrä maailmassa vain kasvaa.
Olemmeko ajautumassa tilanteeseen, jossa artistinimet meinaavat loppua kesken?
Kuvankäsittely: Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Sanni on tuttu suomalainen naisen nimi, mutta kun kirjoitat sen isolla, se tekee siitä glamoröösimmän, etäisemmän.
Omaperäisen artistinimen keksiminen voi olla vaikeaa. Suomessa sooloartistit esiintyvät melkein aina omalla (etu-)nimellään, eikä nimivaihtoehtoja välttämättä ole paljoa. Universal Musicin Veera Hjerppe kertoo, että Viivi on VIIVI siksi, että Spotifysta löytyi jo yksi Viivi.
Kari Kallioniemi näkee SANNIn, ALMAn ja TUULIn kaltaisissa nimissä yhdistelmän iskelmämusiikista periytyvää tuttuutta ja jalustalle nostettua supertähteyttä.
– Sanni on tuttu suomalainen naisen nimi, mutta kun kirjoitat sen isolla, se tekee siitä glamoröösimmän, etäisemmän. Kyse on tuttuuden, suomalaisuuden, tähteyden ja erityisyyden kombinaatiosta.
Nimistöntutkija Terhi Ainiala ei ole nimien loppumisesta huolissaan, vaikka hyvän artistinimen kehittäminen voikin olla työläs prosessi.
– Kieli tarjoaa aika rajattomat mahdollisuudet. Jo suomen kielessä on aika paljon sanoja. Niitä voi yhdistää sellaisiksi yhdyssanoiksi, joita ei ole aiemmin käytetty.
Mutta kun yhdyssanojen lisäksi meillä on kaikenlaisia Kairon; IRSE!jä (jonka nimi tosin on juuri nimistöparodiaa) ja Oskr:eita, niin: Pitäisikö olla huolissaan? Onko vaarana, että suomen kieli kärsii?
On väistämätöntä ja luonnollista, että koko ajan tulee uusia tapoja käyttää kieltä.
Ei pitäisi ja ei ole, kunhan esimerkiksi media pitää oikeinkirjoitussäännöistä kiinni. On siis tärkeää, ettei YleX jatkossakaan kirjoita SANNIsta tai costeesta. (YleX on silti YleX, eli täydellisiä emme ole mekään.)
Terhi Ainiala on kyllä harmissaan siitä, että nimillä ja nimiasuilla kikkailu on levinnyt julkisten toimijoiden, kuten oppilaitosten, keskuuteen. Xamk ei ole hyvä yleistajuinen nimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle.
– Sen tulisi noudattaa kielilainkin vaatimuksia kaikille kansalaisille yhdenvertaisesta kielenkäytöstä. Nimen tulisi kertoa, mikä kohde on.
On tärkeää säilyttää kielitaju ja ymmärtää, mihin millainenkin kieli sopii. Taiteessa ja kaupallisten brändien nimissä saa olla notkeampi.
– Eihän sitä voi, eikä pidäkään, kahlita. On väistämätöntä ja luonnollista, että koko ajan tulee uusia tapoja käyttää kieltä. Leikitellään, ollaan luovia, keksitään uusia juttuja. Pikemminkin se osoittaa kielen elinvoimaa.