Hyppää pääsisältöön

Enimmäkseen räminää

Aapo Häkkisen johtama Helsingin barokkiorkesteri on levyttänyt Aeolus-merkille jo ison nipun Johann Sebastian Bachin cembalokonserttoja. Sarjan uusin, neljäs levy sisältää konserttoja kolmelle ja neljälle cembalolle, mikä tarkoittaa kunnon räminää, jonka seassa onneksi erottuu myös se musisoinnin ilo, jota Bach näillä konsertoilla aikanaan tavoitteli.

Bach: Concertos for 3 & 4 harpsichords / HeBO & Häkkinen
Bach: Concertos for 3 & 4 harpsichords / HeBO & Häkkinen Uudet levyt

Bach sävelsi ja sovitti konsertot Leipzigin yliopiston Collegium Musicum -seuran illanviettoihin, joista ei puuttunut cembaloita eikä cembalisteja. Konserttojen soittaminen oli varmasti hauskaa, mikä ei tarkoita että niissä olisi järkeä. Kolmen ja neljän cembalon yhteishelinästä on vaikea erottaa olennaisia linjoja - oikeastaan vain jämäkkärakenteisen Vivaldi-sovituksen teema tarttuu korvaan.

Häkkinen on saanut rämistelykavereikseen Miklos Spanyin, Anna-Maaria Oramon ja Cristiano Holtzin. Yksittäissuoritusten kuulostelu lienee tässä turhaa, mutta yhteissoitto polveilee orgaanisena ja elävänä eikä rytmiikasta ole epäselvyyttä edes hitaiden osien rubatoissa.

Balanssin takia Häkkinen on pitänyt yhtyeen pienenä kuten sarjan aiemmillakin levyillä. Näissä konsertoissa Helsingin barokkiorkesterin jousiviisikko onnistuukin luomaan jämäkät ja asialliset kehykset, joiden keskellä cembaloiden on turvallista mellastaa. Kun cembaloräminän ylettömyys yhdistyy svengaavasti etenevään yhtyesoittoon ja kokonaisuus on vieläpä mehukkaasti äänitetty, ainakin minua alkaa hymyilyttää. Leipzigin Collegium Musicum -seurassa jo tiedettiin, että enemmän on enemmän, ainakin joskus.

Levyn täyteraidaksi Häkkinen on juonikkaasti valinnut Johann Gottfried Müthelin dueton Es-duuri kahdelle klavikordille. Kolmen räimekonserton jälkeen klavikordit kuulostavat hämmentävän laulavilta, yksityiskohtaisilta ja kauniilta soittimilta.

J.S. Bach: Konsertot kolmelle cembalolle d-molli BWV1063 ja C-duuri BWV1064; Konsertto neljälle cembalolle BWV1065. Johann Gottfried Müthel: Duetto Es-duuri. - Miklós Spányi, Aapo Häkkinen, Cristiano Holtz ja Anna-Maaria Oramo, cembalo, sekä Helsingin barokkiorkesteri. (Aeolus, AE-10107)

Kuuntele Uudet levyt 18.2.2021, toimittajana Kare Eskola.

  • Yleislevy pääsiäispyhiin

    Levyarvostelu

    Jos minun pitäisi selviytyä koko pääsiäisjuhlakaudesta vain yhdellä uutuuslevyllä, saattaisin hyvinkin valita lauluyhtye Stile anticon uuden levyllisen Josquin Desprez'n musiikkia. Missa pange linguan ympärille rakennettu, yleishengellinen ohjelma sisältää sekä lohdun että ilon musiikkia, mutta tärkeintä on se, että Josquinin rikkeetön, kirkas vokaalipolyfonia luo selittämättömästi uskoa siihen, että kaikki vielä järjestyy, olipa kyseessä sitten pandemia tai passiokertomus.

  • Christoph Graupner sävelsi tarkoituksenmukaista pääsiäistaustaa

    Levyarvostelu

    Christoph Graupner urakoi Darmstadtin hovisäveltäjänä 1400 kantaattia. Christian Bonathin johtama Pulchra Musica -barokkiorkesteri on poiminut niistä neljä, jotka kuljettavat kiirastorstaista pitkäperjantain kautta pääsiäisen riemuun. Ennen levyttämätön valikoima ei ehkä ole Graupnerin parasta passiomusiikkia, mutta yhtä kaikki tarjolla on värikästä, elävää taustaa pääsiäispyhiin.

  • Händelin Brockes-passiossakin on pari hittiaariaa

    Levyarvostelu

    Saksalainen barokkirunoilija Heinrich Brockes kirjoitti Jeesuksen kärsimystarinasta oman versionsa, jonka tunteelliset pohdinnat, monipuoliset henkilöhahmot ja dramaattiset dialogit innoittivat monia säveltäjiä. Myös Georg Friedrich Händel tarttui Brockesin librettoon, mutta tuloksena syntynyt liki kolmetuntinen passio ei ole saavuttanut merkittävää nykysuosiota. Arcangelo-yhtyeen ja laatusolistien uusi levytys puhaltaa teokseen henkeä, muttei todellakaan horjuta Bachin asemaa barokin passiomestarina.

  • Buxtehuden ja Schützin passiomestaruus saa arvoisensa tulkinnan

    Levyarvostelu

    Bachin passiot ovat hiljaisen viikon suurimpia hittejä, mutta häntä edeltävän sukupolven passiomusiikki nauttii lähinnä kulttisuosiota. Dietrich Buxtehuden kantaattisarja Membra Jesu nostri sekä Heinrich Schützin passio Jeesuksen seitsemän sanaa ristillä ovat kuitenkin mestarillista passiomusiikkia, jonka ympärille barokkiyhtye Ensemble Correspondances on rakentanut kahden CD:n pyhiinvaelluksen saksalaisen varhaisbarokin koskettavimpaan ytimeen.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua