Hyppää pääsisältöön

Miljoonasade ja Jyväskylä Sinfonia: Vakiintunutta laatua hiteissä ja sovituksissa

Pitkän linjan hittikone Miljoonasade, Jyväskylän lahja Suomi-rockin pop-laidalle, on yhdistänyt voimat paikallisen sinfoniaorkesterin kanssa ja julkaissut ystävänpäiväksi levyn Askeleet kahdelle. Vanhoina huonoina aikoina rytmimusiikin ja sinfoniaorkesterin yhdistelmillä oli tapana luhistua esteettisesti, mutta sovittamisessa ja äänityksessä on sittemmin edistytty niin paljon, että rakennelmat pysyvät pystyssä - niin tälläkin kertaa.

Askeleet kahdelle / Miljoonasade & Jyväskylä Sinfonia
Askeleet kahdelle / Miljoonasade & Jyväskylä Sinfonia Uudet levyt

Levylle on Miljoonasateen pitkältä uralta poimittu maltilliset kaksitoista raitaa. Sellaiset hitit kuin Lapsuuden sankarille, 506 ikkunaa ja Marraskuu ovat niin keskeinen osa suomalaisen populaarimusiikin kollektiivista muistia, että jopa minä osaisin laulaa mukana. Levyllä on myös Miljoonasateen uudempaa tuotantoa, jonka lavea, kaikennähnyt sävy kristallisoi Radio Suomen soittolistakriteerit.

Sampo Kasurinen, Mauri Sumén ja Jyrki Heikkilä ovat tehneet sovitukset niillä käsityönikseillä, jotka on vuosien mittaan huomattu toimiviksi juuri tässä lajityypissä. Jouset saavat hehkutella obligatoja, yksittäiset puupuhaltimet tuovat herkkiin hetkiin sävyjä, huippukohdissa vyöryy vaskivalli ja lyömäsoitinvalikoimasta ruksitaan tietysti chimes ja putkikellot. Bändin soinnista säästetään olennaisin, mikä Miljoonasateen tapauksessa tarkoittaa lähinnä Heikki Salon konstailematonta lauluääntä, mutta myös synasoundi tai kitarointi pääsevät orkesterin edustalle, kun hitti sitä vaatii. Äänityksessä akustinen orkesteri kohtaa kompressoidun pop-tyylin mukavasti puolivälissä, ja laulu yhdistyy kokonaissointiin paremmin kuin tällaisilla levyillä yleensä.

Mikä parasta orkesterisovitukset eivät tunnu Miljoonasateen kuorruttamiselta. Kappaleita ei ole tukittu orkesterisoittimilla eikä rakenteilla ole kikkailtu. Mutta valitettavasti evoluutio ei vielä ole ratkaissut lajityypin keskeisintä ongelmaa, rumpuja. Tiedän ettei täydellä rokkirumpusetillä voi sinfoniaorkesterin seassa mellastaa, mutta sointiteknisesti toimivampi filharmoninen hissuttelukomppi latistaa tunnelmaa, etenkin kun se levyn sovituksissa on toteutettu varsin yksiniitisesti. Jukka Myllyksen johtama Jyväskylä Sinfonia soittaa sen verran napakasti, että tuotannossa olisi voinut kokeilla rohkeampiakin komppiratkaisuja.

Levyn raidoista on saman tien julkaistu instrumentaaliversiot, mutta Miljoonasateen tekstivetoisuuden takia ne toimivat lähinnä silloin, kun kuulija osaa lisätä puuttuvan Heikki Salon ulkomuistista. Toisaalta näin komeita karaoketaustoja on harvoin tarjolla, ja sitä paitsi laulun alta paljastuvat yksityiskohdat esittelevät kotimaisen sovitustaidon laatua. Parhaimmillaan tämäkin musiikki on tietysti konserttitilanteessa, kun yleisö pääsee osalliseksi sekä popin kollektiivisesta voimasta että klassisen prestiisistä. Levynjulkaisukonserttia on jouduttu siirtämään, mutta toivottavasti siitä nautitaan toukokuun lopulla.

Askeleet kahdelle - Miljoonasade & Jyväskylä Sinfonia. Sovitukset Sampo Kasurinen, Mauri Sumén ja Jyrki Heikkilä, kapellimestarina Jukka Myllys. (Sateen Ääni, ROPINA 012 CD)

Kuuntele Uudet levyt 18.2.2021, toimittajana Kare Eskola.

  • Yleislevy pääsiäispyhiin

    Levyarvostelu

    Jos minun pitäisi selviytyä koko pääsiäisjuhlakaudesta vain yhdellä uutuuslevyllä, saattaisin hyvinkin valita lauluyhtye Stile anticon uuden levyllisen Josquin Desprez'n musiikkia. Missa pange linguan ympärille rakennettu, yleishengellinen ohjelma sisältää sekä lohdun että ilon musiikkia, mutta tärkeintä on se, että Josquinin rikkeetön, kirkas vokaalipolyfonia luo selittämättömästi uskoa siihen, että kaikki vielä järjestyy, olipa kyseessä sitten pandemia tai passiokertomus.

  • Christoph Graupner sävelsi tarkoituksenmukaista pääsiäistaustaa

    Levyarvostelu

    Christoph Graupner urakoi Darmstadtin hovisäveltäjänä 1400 kantaattia. Christian Bonathin johtama Pulchra Musica -barokkiorkesteri on poiminut niistä neljä, jotka kuljettavat kiirastorstaista pitkäperjantain kautta pääsiäisen riemuun. Ennen levyttämätön valikoima ei ehkä ole Graupnerin parasta passiomusiikkia, mutta yhtä kaikki tarjolla on värikästä, elävää taustaa pääsiäispyhiin.

  • Händelin Brockes-passiossakin on pari hittiaariaa

    Levyarvostelu

    Saksalainen barokkirunoilija Heinrich Brockes kirjoitti Jeesuksen kärsimystarinasta oman versionsa, jonka tunteelliset pohdinnat, monipuoliset henkilöhahmot ja dramaattiset dialogit innoittivat monia säveltäjiä. Myös Georg Friedrich Händel tarttui Brockesin librettoon, mutta tuloksena syntynyt liki kolmetuntinen passio ei ole saavuttanut merkittävää nykysuosiota. Arcangelo-yhtyeen ja laatusolistien uusi levytys puhaltaa teokseen henkeä, muttei todellakaan horjuta Bachin asemaa barokin passiomestarina.

  • Buxtehuden ja Schützin passiomestaruus saa arvoisensa tulkinnan

    Levyarvostelu

    Bachin passiot ovat hiljaisen viikon suurimpia hittejä, mutta häntä edeltävän sukupolven passiomusiikki nauttii lähinnä kulttisuosiota. Dietrich Buxtehuden kantaattisarja Membra Jesu nostri sekä Heinrich Schützin passio Jeesuksen seitsemän sanaa ristillä ovat kuitenkin mestarillista passiomusiikkia, jonka ympärille barokkiyhtye Ensemble Correspondances on rakentanut kahden CD:n pyhiinvaelluksen saksalaisen varhaisbarokin koskettavimpaan ytimeen.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua