Hyppää pääsisältöön

Biisit, jotka ravistelivat Amerikkaa – hiphopin klassikot Teemalla

Run-D.M.C. eli Joseph "Run" Simmons ja Darryl "D.M.C." McDaniels poseeraavat.
Run-D.M.C. eli Joseph "Run" Simmons ja Darryl "D.M.C." McDaniels Run-D.M.C. eli Joseph "Run" Simmons ja Darryl "D.M.C." McDaniels poseeraavat. Run–D.M.C.,teeman dokumentit

Kuusiosainen sarja esittelee kuusi klassikkobiisiä vuosilta 1984–2015. Nämä kappaleet avasivat ovia, ottivat kantaa, ylittivät rajoja.

Graffitit, breikkaus, DJ- ja MC-operointi ja rap-musiikin rytmisesti puhelaulettu ja ajoittain improvisoitu riimittely pukeutumistyyleineen kuuluvat New Yorkissa 1970-luvulla syntyneeseen hip hop -alakulttuuriin. 40 vuodessa se onkin sitten levinnyt kaikkialle maailmaan.

Tässä dokumenttisarjassa ruoditaan USA:n skenen kehitystä kuuden uraauurtaneen musiikkiteoksen kautta. Valitut träkit ovat: Jesus Walks (Kanye West, 2004), Alright (Kendrick Lamar, 2015), Rock Box (Run DMC, 1984), Elevators (Outkast, 1996), The Bridge (Marley Marl ja MC Shan, 1986) sekä Ladies First (Queen Latifah, 1989).

Kussakin jaksossa selvitetään otsikkobiisin yhteiskunnallista taustaa, syntyä, sisältöä ja merkitystä niin tekijöiden kuin kokijoiden avulla. Miten mm. ihonväri, sukupuoli, uskonto, maantiede tai yhteiskunnan tila on vaikuttanut ja vaikuttaa hiphopissa?

Sarjan tuottajina ovat The Roots-yhtyeestä tunnetut Ahmir "Questlove" Thompson ja Tarik "Black Thought" Trotter.

Osa 1. Kanye West: Jesus Walks

Vuosituhannen vaihteessa koettiin hiphopin seksikäs, fantastinen glamourkausi. Biisien aiheena oli lähinnä klubbailu. Miljoonabudjetin musiikkivideoissa kylvettiin samppanjassa huvijahdeilla.

Mutta samaan aikaan tapahtui isoja. Syyskuun 11. päivän terrori-iskut, sota Afganistanissa, sota Irakissa, hirmumyrsky Katrina. Vanhanajan vihaiselle, poliittiselle, kantaaottavalle hiphopille olisi ollut kysyntää. Mutta riskit olivat isot.

Vakavasta onnettomuudesta selvinnyt, kuoleman rajoilla käynyt Kanye West oli mies, joka koki saaneensa uuden mahdollisuuden. Kuin Jumala olisi sanonut hänelle, että "olen antanut sinulle elämän ja voin ottaa sen pois milloin vain". Hän ei enää pelännyt.

Syntyi kappale Jesus Walks, joka julkaistiin vuonna 2004.

Osa 2. Kendrick Lamar: Alright

Kendrick Lamar oli viisivuotias joutuessaan ensimmäisen kerran todistamaan henkirikosta.

"Comptonissa on vain pakko sopeutua."

Isoksi tultuaan Kendrick halusi ilmaista itseään positiivisesti. Hän osasi räpätä, mutta hänellä ei ollut nimeä. Eräänä päivänä hän sai kuitenkin puhelinsoiton Dr. Dreltä. Siitä alkoi uusi elämä. Läpimurto tapahtui ensialbumilla, joka julkaistiin vuonna 2013.

2010-luvulla maailmalle levisi uusi iskulause: Black lives matter. Se oli tunnussana ja liike. Jokainen räikeä ampumavälikohtaus, jossa lainvalvojat käyttivät aseitaan mustia kansalaisia vastaan, on siitä lähtien uutisoitu tämän hashtagin merkeissä.

Kesä 2015 oli USA:n kaupunkien kaduilla samanlainen kuin edelliset, kuuma ja väkivaltainen. Heinäkuussa Kendrick Lamarilta tuli uusi single. Poliisiväkivaltaa ja rasismia vastaan protestoivat mielenosoittajat ottivat sen optimistisen kertosäkeen omakseen: We gon' be alright.

Osa 3. Run DMC: Rock Box

Vuonna 1981 Amerikassa lanseerattiin kanava nimeltä Music Television. Sen tärkeintä ohjelmaa olivat musiikkivideot, joissa esiintyi – valkoisia artisteja. Perusamerikkalaiset, "middle America", eivät varsinkaan halunneet nähdä tai kuulla rapmusiikkia.

Pari vuotta myöhemmin nuori newyorkilainen rapduo oli tekemässä levyä. Joseph "Run" Simmons ja Darryl "DMC" McDaniels halusivat yhtä jykevän kompin kuin Billy Squierin kappaleessa The Big Beat, joka oli samplaajien suursuosikki. Mutta tuottaja Larry Smithin johdolla studioon tuotiin soittajia, jotka pikku hiljaa lisäsivätkin kompin päälle bassoa, sähkökitaraa...

"Tyypit pilasivat meidän mahtavan biitin jollain muusikkopaskalla", Run tuumasi tuloksen kuultuaan.

Onneksi paikalla oli myös Jam Master Jay, joka ymmärsi, että oli syntynyt jotain uutta. Rock Box, ensimmäinen hiphopin ja raskaan rockin risteytys, ja ensimmäinen hiphopbiisi, joka otettiin MTV:llä voimasoittoon.

Osa 4. Outkast: Elevators

Ensimmäisiä asioita, joita hiphopista opitaan, on jako itään ja länteen. East Coast, West Coast. Mihin tässä kuvassa sijoittuu esimerkiksi Georgian osavaltion suurin kaupunki Atlanta?

"Ihan sama mitä meillä tehtiin, sitä sanottiin kantriksi", muistelee tuottaja Jermaine Dupri.

Vuonna 1996 tämä muuttui tyystin. Outkast-duon kappale Elevators ei kuulostanut keltään aiemmalta. Se oli omanlaistaan, etelän coolia.

Osa 5. Marley Marl & MC Shan: The Bridge

Battle on keskeinen hiphop-perinne. Sana on raju, mutta niin on todellisuuskin. Kun kaksi räppääjää ottaa yhteen, kumman tahansa ura voi lähteä nousuun tai syöksyä alas. Ottelussa ei ole sääntöjä. Ihmisiä on kuollut.

Yksi historiallisista battleista käytiin vuonna 1985, ja kysymys oli ei sen vähemmästä kuin koko hiphopin alkuperästä. Tai oikeastaan silloin alkoi sota, joka päättyi sopuun vasta vuonna 2007. Queensbridge vastaan Bronx.

MC Shan poseeraa sormukset ja kultakorut käsissään.
MC Shan MC Shan poseeraa sormukset ja kultakorut käsissään. MC Shan,teeman dokumentit

Osa 6. Queen Latifah: Ladies First

Vuoden 1989 hiphopin hittibiisejä olivat mm. NWA:n Straight outta Compton ja 2 Live Crewin Me so Horny. Sellaisessa ilmapiirissä ei ollut paljon tilaa naisille.

Ne naispuoliset artistit, jotka ylipäänsä saivat levytyssopimuksen (joillain levy-yhtiöillä oli periaatteesta enintään yksi nainen listoilla) roolitettiin tiukasti.

Queen Latifah ei asettunut mihinkään tarjolla olleista rooleista. Hän oli avoimesti poliittinen. Feministi. Ja vuonna 1989 hän halusi tehdä biisin, joka sanoo kuulijoille: olkaa itse itsellenne numero yksi.

Hiphopin klassikot Teemalla perjantaisin 5.3.2021 alkaen. Koko sarja Areenassa 1.3. alkaen 16 kk ajan. Jokaisen jakson jälkeen Teemalla nähdään YleX:n kotimaisten hiphopartistien keikkauusintoja: mukana ovat Yeboyah, Gettomasa, Mouhous, Pyhimys, Mikael Gabriel ja JVG.

(Hip Hop: The Songs That Shook America. Tuotanto: AMC Studios, USA 2019)

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa