Hyppää pääsisältöön

Kymmenet miljoonat ovat nähneet posiolaisen Johannes Hämeenniemen, 25, meemejä – suomalainen startup haluaa meemien Tiktokiksi

Johannes Hämeenniemi, Neverthink
Johannes Hämeenniemi, Neverthink Kuva: Meira Valtonen, käsittely Antti Ollikainen KulttuuriCocktail

Kulttuuricocktail vieraili toimistossa, jossa tehtaillaan meemejä. “Ikinä ei voi tietää mikä trendaa viikon päästä”, sanoo Johannes Hämeenniemi, jolla on yksi Suomen suurimmista meemitileistä.

Johannes Hämeenniemi, 25, pelaa Grand Theft Auto: San Andreas -videopeliä Helsingin Sörnäisissä sijaitsevassa entisessä leipätehtaassa. Rakennus on muutettu mainostoimistojen ja luovan luokan suosimaksi toimistokeskukseksi.

– Tässä pitää olla sormi pulssilla. Ei ikinä voi tietää, että mikä trendaa viikon päästä, Hämeenniemi sanoo.

Hämeenniemi on Suomen ainoita ihmisiä, joka saa elantonsa meemien tekemisestä. Nyt tekeillä on GTA-meemi, koska vuosia sitten julkaistu videopeli trendaa taas.

– Stressaava puoli tässä on, että ideoita on oltava. Jos niitä ei ole, vika on itsessä. Mutta ei hyvää jälkeä tule pakottamalla.

Moni suomalainen on luultavasti törmännyt Hämeenniemen tekemään meemiin tietämättä sen olevan peräisin Suomesta.

Hämeenniemen, eli Jonkari P:n suosituimmalla videolla on vajaat kolmekymmentä miljoonaa katsomiskertaa Youtubessa. Siinä Jurassic Park -elokuvan sankarit kohtaavat dinosauruksen sijaan netin urbaaneista legendoista tutun Sirenhead-hirviön.

Meemibisneksessä ripeys on valttia, joten Hämeenniemi tekee lähes kaikki videonsa samalla kaavalla: yhdistämällä pari populaarikulttuurin teosta yhteen noin puoli minuuttia kestävään videoon.

Tällä sapluunalla Hämeenniemi on tehnyt viimeisen puolen vuoden aikana noin sata videota Neverthink-startupille, eli yhden joka arkipäivä. Tänään hän aikoo siirtää Tiktok -videolla kaatuvan miehen GTA-pelisarjan maisemiin.

– Yhdistely on aika nopea tapa saada aikaan viraalikin klippi.

Mies seisoo tyhjässä toimistossa.
Toimisto on korona-aikaan ollut pääasiassa tyhjänä. Mies seisoo tyhjässä toimistossa. Kuva: Meira Valtonen KulttuuriCocktail

Evoluutiobiologi Richard Dawkins kirjoitti ensimmäisenä meemeistä vuoden 1976 bestsellerissä Geenin itsekkyys. Dawkinsin mukaan meemi on idea, käytösmalli tai tyyli, joka leviää viruksen tavoin ihmiseltä ihmiselle. Meemi on Dawkinsille kulttuurin geeni.

Nykyään meemillä tarkoitetaan melkein mitä tahansa viraali-ilmiötä verkossa. Levitessään meemit muokkautuvat, kunnes harva muistaa niiden alkuperää. Tämä on osa niiden viehätystä: meemit tuntuvat sisäpiirin vitseiltä, paitsi että “piirin” sisällä voi olla miljoonia.

Helsingin Sanomien uutispäällikkö Jussi Pullinen kirjoittaa tietokirjassaan Mitä meille tapahtui (2019), että meemien ja politiikan ytimessä on sama asia: muutos. Ennen jaettiin poliittisia lentolehtisiä, nyt meemejä.

Neverthinkin toimistossa ajatus meemeistä politiikan välineenä tuntuu kaukaiselta. Täällä tehdään häpeilemätöntä viihdettä.

Meemiduunarina Hämeenniemeä ei politiikka paljoa kiinnosta. Sen sijaan hän sanoo rakastavansa erikoistehosteita.

Kymmenen vuoden ikäisenä hän lainasi Posion kirjastosta alkuperäisen mustavalkoisen King Kong -elokuvan ja katsoi sen muistikuviensa mukaan neljästi.

– Se oli niin siisti, koska siinä oli dinosauruksia.

Näihin aikoihin hän näki unia elokuvista, jotka olivat hänen ohjaamiaan.

– Muistan yhden, jossa kamera seurasi päähenkilöä ja ympärillä oli jättimäisiä robotteja. Sitten heräsin ja ymmärsin, että enhän minä sellaisia osaa tehdä.

Esiteini-ikäisenä Posiolla Hämeenniemi alkoi kuvata lyhytvideoita kavereidensa kanssa.

– Kun sain pohjanmaalaisen serkkuni mukaan siihen hommaan, kuukaudessa saattoi syntyä parikymmentäkin videota.

Teini-iässä kavereita alkoi kiinnostaa enemmän kaksipyöräisten rassaus kuin taideprojektit. Yökylässä ollut kaveri katsoi tuntien ajan Hämeenniemen editointia, ja sanoi jälkikäteen että “ei enää koskaan tuollaista”.

Videoiden tekeminen hiipui vuosiksi. Hämeenniemi mietti autoalan opintoja, mutta päätyi lukioon ja sieltä Tornion ammattikorkeakouluun.

Muut kulttuurialan opiskelijat olivat Hämeenniemen mukaan enemmän boheemeita taitelijoita. Hämeenniemeä taas kiinnostivat vuoden 2005 King Kongin erikoistehosteet.

– Se on edelleen lempielokuvani.

Taideopiskelijana Hämeenniemi palasi vanhan harrastuksen pariin ja alkoi editoida meemivideoita. Jonkari P -niminen kanava kasvoi ripeästi, ja sillä on nyt yli satatuhatta seuraajaa.

Hazal Türken, Rosa Nykänen, Neverthink
Hazal Türken ja Rosa Nykänen valitsevat videoita Neverthinkin toimistolla. Hazal Türken, Rosa Nykänen, Neverthink Kuva: Meira Valtonen KulttuuriCocktail

Suomalaisen Neverthinkin kaltaisille yrityksille meemit ovat bisnestä. Vaikka meemien lähtökohdista ja tarkoitusperistä voi kiistellä, yksi asia on varma: miljoonat klikkailevat niitä auki.

Siksi firma on palkannut esimerkiksi Hämeenniemen tekemään heille verkkovideoita. Hän muutti Lapista viime syksynä Helsinkiin.

Neverthinkin verkkosivulla katsottiin viime syksynä parhaimmillaan noin 50 miljoonaa videota kuukaudessa, yhtiön operatiivinen johtaja Oskari Kettunen sanoo. Kumppaneina ovat Samsung USA, Huawei ja Android TV.

Palvelussa kanavat näyttävät päättymättömänä kuvavirtana meemivideoita. Omat kanavansa on esimerkiksi eläin-, cringe- ja opetusvideoille.

Monet maailman tunnetuimmat meemien tekijät, sellaiset kuin yhdysvaltalaiset Dolan Dark ja EpicDonutDude, ovat Neverthinkin tallissa ja valikoivat firmalle meemejä. Yrityksellä on lisenssisopimus tekijöiden luovaan työhön.

– Tällä hetkellä keskitytään kasvattamaan palvelua. Mutta sopimus on, että kaikki tulo mikä taiteilijan taiteella tehdään, jaetaan meidän ja heidän kesken.

***

Yrityksen kaksikerroksinen toimisto on tämän vuoden ollut pääasiassa tyhjillään pandemian takia. Lattialla on seeprakuvioitu matto, sisustusta ei ole juuri ollenkaan.

Muutaman penkkirivin päässä Hämeenniemestä toimistolla istuu kaksi kuraattoria, jotka katsovat päivätyökseen videoita.

29-vuotias Hazal Türken klikkailee välilehtiä auki läppärillään. Hän sanoo katsovansa päivässä noin kaksisataa videota, joista hän valitsee Neverthinkin sivustolle joitakin kymmeniä.

Alusta ei julkaise poliittisia meemejä.

– Me yritetään olla koskematta vaikkapa Yhdysvaltojen politiikkaan. Se on vähän herkkä aihe, Hämeenniemi sanoo.

Aiheissa pitää olla muutenkin tarkkana. Hämeenniemi on esimerkiksi huomannut, että Taru sormusten herrasta -elokuvasarjaan perustuvat meemit eivät innosta teini-ikäistä yleisöä, joista kaikki eivät ole nähneet elokuvia.

Yleisö on nuorta ja pääosin miespuolista. Yrityksen kuraattoripäällikkö Sami Simola sanoo, että hän ei tiedä yhtään naispuolista meemivideoiden tekijää. Naisten määrä katsojissa on hänen mukaansa kasvamaan päin.

– Tilanne on vähän sama kuin pelialalla, Simola sanoo.

Aamuisin Hämeenniemi ja sisältöpäällikkö Jakob Hanses katsovat läpi esimerkiksi Redditin suosituimmat postaukset ja päättävät päivän aiheen.

Hanses ei halua että hänen kasvojaan näkyy kuvissa. Se johtuu siitä, että hän ei ole paljastanut niitä kanavansa seuraajille: Hansesin meemikanava Jejkobbbilla on neljännesmiljoona seuraajaa.

Anonymiteetti on alalla yleistä: kuraattoripäällikkö Simola sanoo, että ei tiedä Yhdysvaltojen isoimpien meemitilien ylläpitäjien ulkonäköä, vaikka tekee töitä heidän kanssaan päivittäin.

Meemit ovat Johannes Hämeenniemen mukaan hyvä kanava luovuudelle. Hän haluaisi vielä editoida elokuvia.

– Puolen minuutin sisään pitää mahduttaa tarina ja huumoria. Teen nykyään samanlaisia videoita kuin ennen, mutta nyt niitä vain kutsutaan meemeiksi.

Keskiviikkona 3. maaliskuuta Kulttuuricocktail Livessä keskustellaan aiheesta. Yle TV1 klo 20–20.30 ja jatkot Yle Areenassa klo 20.30–21.00. Vieraat ovat kuvittaja Kasper Strömman ja tutkijatohtori Saara Särmä. Tule mukaan keskusteluun: yle.fi/kc.

Kommentit