Hyppää pääsisältöön

Stantshinskin pianomusiikki on koskettava löytö

Aleksei Stantshinski syntyi Venäjällä vuonna 1888, opiskeli musiikkia vakavista mielenterveysongelmista huolimatta, sävelsi pianolle kappaleita, joita lähipiiri arvosti, ja kuoli 26-vuotiaana. Nykyään Stantshinskin tietävät vain kovimmat pianonörtit, mutta onneksi yksi heistä on ruotsalainen tähtipianisti Peter Jablonski, jonka uusi levytys varmasti nostaa Stantshinskin tumman, pelkistetyn ja omaperäisen ilmaisun paljon suurempaan maineeseen.

Aleksei Stantshinski / Peter Jablonski
Aleksei Stantshinski / Peter Jablonski Uudet levyt

Stantshinskin sävellystyyli pohjautuu venäläiseen pianoromantiikkaan, mutta on rapsodisempaa, introvertimpaa ja vähemmän virtuoottista. Melodiat kaartuvat sulokkaan kansanomaisina, mutta tunnelma on kauttaaltaan tumma. Omaperäisintä on ilmaisun taloudellisuus. Kun slaavilainen paatos pelkistetään vähänuottiseksi aforistiikaksi, musiikki viiltää sydäntä erittäin terävästi. Stantshinski ei myöskään murra tummia värejään kromatiikalla, kuten Skrjabin ja kumppanit, mutta käyttää paikoin moderneja, piittaamattoman itsevarmoja harmonioita ja tekstuureja.

Stantshinskia on levytetty ennenkin, mutta Peter Jablonski on joukossa omaa luokkaansa. Hänen viipyilevä, runollinen ja kirkas tyylinsä silittää Stantshinskin musiikkia hellästi myötäkarvaan ja saa musiikin tuntumaan luonnolliselta myös niissä kömpelöissä kohdissa, missä nuoren mielenterveyspotilaan sävellystaito hetkeksi pettää.

Nykyään monet levy-yhtiöt tyydyttävät musiikinystävien uutuudenjanoa penkomalla tuntematonta repertuaaria, mutta usein musiikillisen arvon kustannuksella. Ondine on viime vuosien löydöillä osoittanut, että kun löytää riittävän hyvää, ajattoman mielenkiintoista ohjelmistoa ja sille juuri oikean tulkin, ei tarvitse tinkiä mistään. Peter Jablonskin soittama Aleksei Stantshinskin pianomusiikki on viiltävän koskettava löytö.

Aleksei Stantshinski: Sonaatti Es-molli; Preludeja; Luonnoksia ym. - Peter Jablonski, piano. (Ondine, ODE 1383-2)

Kuuntele Uudet levyt 18.3.2021, toimittajana Kare Eskola.

  • Krishna Nagarajan nyky(kansan)musiikki hurmaa rytmisellä eloisuudella

    Levyarvio

    Italialais-intialainen, Suomeen kotiutunut Krishna Nagaraja tunnetaan viulistina ja alttoviulistina etenkin periodi- ja kansanmusiikkipiireissä. Viime vuodet hän on laatinut Sibelius-Akatemiaan taiteellista väitöskirjaa laveasta polska-aiheesta. Projektin tuloksia on nyt kuultavissa Challenge Classicsin uutuuslevyllä, joka todistaa Nagarajan taidot säveltäjänä. Tales of Norway sisältää norjalaiseen perinteeseen linkittyvää, nykykansanmusiikista ponnistavaa, läpisävellettyä musiikkia, jonka rytminen leikkisyys ja eloisa fantasia tekevät vaikutuksen.

  • Tuplalevyllinen perusteellista klarinetti- ja elektroniikkatutkimusta

    Levyarvio

    Amerikkalainen klarinetisti Lucy Abrams-Husso on kotiutunut Suomeen jo vuosia sitten ja tekee nyt Sibelius-Akatemiassa väitöskirjatutkimusta aikamme amerikkalaisesta ja suomalaisesta klarinettimusiikista. Tutkimusprojektin tuloksia kuullaan SibaRecordsin julkaisemalla tuplalevyllä, joka sisältää seitsemän laajaa teosta klarinetille ja elektroniikalle. Musiikinkuluttajalle tällainen kerta-annos on vähintäänkin riittävä, mutta teosten soinnillinen ja dramaattinen moninaisuus pitää kuulijan mielenkiintoa yllä ja haastaa sopivasti myös perusteellista tutkija-muusikkoa.

  • Lisää sävyjä Vasksin mystiikkapaatokseen

    Levyarvio

    Latvialainen Peteris Vasks on viime vuosina noussut maailmanmaineeseen hempeyttä ja paatosta sekoittavalla versiollaan mystisestä minimalismista. Vasksin luottopianisti Reinis Zarins onneksi tarjoaa päivitystä Vasksin säveltäjäkuvaan Ondinen julkaisemalla uutuuslevyllä, jonka ohjelmistoon sisältyy myös säveltäjän kapinallista ja särmikästä varhaistuotantoa.

  • Kuherruskuukausi Sibeliuksen parissa

    Levyarvio

    Viime syyskuussa Nicholas Collon aloitti Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina, ja lähes saman tien suhde laitettiin koetukselle suomalaisittain vaativalla levytyksellä. Sibeliuksen seitsemäs sinfonia sekä näyttämömusiikkisarjat Kuningas Kristian II ja Pelleas ja Melisande tietysti sujuvat RSO:lta kuin vettä valaen, mutta Collonin tulkinnallinen näkemys joutuu kestämään vertailun pitkään perinteeseen. Onneksi Ondinen julkaisema levytys hehkuu kapellimestarin ja orkesterin kuherruskuukauden auvoa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua