Hyppää pääsisältöön

Basso Mika Kareksen mieli on järkkynyt keikkojen vaihduttua taisteluihin sopimuksista – Taiteilija toisena koronakeväänä 2021

Oopperalaulaja Mika Kares puree Wagnerin Parsifal-oopperan partituuria.
Pandemiavuoden aikana Mika Kares on pitänyt yllä ammattitaitoa harjoittelemalla. Oopperalaulaja Mika Kares puree Wagnerin Parsifal-oopperan partituuria. Kuva: Mika Kares Mika Kares

Kansainvälinen basso Mika Kares valmistautuu kotonaan Espoossa yhteen harvoista koronapandemian ajan konserttikeikoista. Kulunut pandemiavuosi on koetellut, ja mielialaa on hallinnut jopa viha. Taloudelliset menetykset ovat olleet valtavat.

Keväällä 2021 elämme yhä poikkeuksellisia aikoja. Koko maailma ja sen mukana oma musiikkielämämme on ollut jo vuoden seisahtuneena koronapandemian vuoksi. Kukaan ei tiedä kuinka kauan tilanne jatkuu.

Kun koronapandemia alkoi, kysyimme suomalaisilta muusikoilta ja säveltäjiltä, miten he viettivät poikkeuksellista kevättä. Nyt kysymme, miten he ovat selvinneet jo vuoden mittaiseksi venyneestä hiljaisesta ajasta. Mitä he ajattelevat nykytilanteesta ja tulevaisuudesta.

Oopperalaulaja Mika Kares vastaa

Missä olet juuri nyt?
Olen kotonani Espoossa. Ylihuomenna olisi tarkoitus aloittaa Parsifalin harjoitukset Genevessä, jossa pitkäperjantaina on luvassa livestream-konsertti.

Miten koronapandemia on viimeisen vuoden aikana vaikuttanut elämääsi?
Vaikutukset ovat olleet massiivisia. Viimeisen vuoden aikana on peruttu osaltani 10 täysimittaista oopperaproduktiota ympäri maailman. Taloudelliset menetykset ovat olleet valtavat.

Tämän lisäksi vuosi on ollut henkisesti erittäin vaikea ja haastava. On ollut alakuloa, jopa vihaa. Mieli on järkkynyt siitä, kun ooppera- ja konserttiesitykset ovat vaihtuneet sopimusoikeudellisiin taisteluihin sopimusten purkamisesta ja niiden rahallisesta kompensaatiosta.

Oletko pystynyt jatkamaan työtäsi? Miten?
Perustyö vuoden aikana ei ole muuttunut. Se on harjoittelua, äänen kehittämistä ja huoltoa, teosten kääntämistä ja ulkoa opettelemista. On ollut erittäin haastavaa pitää itsensä motivoituneena työskentelemään ja harjoittelemaan kuutena päivänä viikossa, kun ei ole ollut mitään takeita siitä, että pääseekö mitään harjoittelemaansa esittämään lavalla.

Viimeisen vuoden aikana olen esittänyt kaksi puolittaista oopperaproduktiota ja noin 10 konserttia olen pitänyt pääosin striimattuina konsertteina.

Millainen on ollut mielialasi?
Mieliala on vaihdellut toiveikkuudesta pettymykseen. Toisinaan on tullut katsottua itseään pitkään peilistä ja vakuuteltua itselleen, että olen edelleen ammattilainen ja minulla on arvoni.

On ollut erittäin raskasta todeta ja katsoa maamme poliittisen johdon toimia kuluneen vuoden aikana. Se, miten kulttuuri-alaamme on lähes halveksittu ja kohtuuttomasti kohdeltu ilman minkäänlaista kompensaatiota.

Jo vuosi sitten sanottiin, että paluuta entiseen maailmaan ei ole. Mitä ajattelet asiasta nyt?
Paluuta entiseen maailmaan ei ole. On aivan varmaa, että jokainen meistä kulttuurialan edustajista on entistäkin tarkempana sopimusteknisten pykälien kanssa. Jo nyt ajetaan mm. urheilusta tuttua allekirjoituspalkkiota sopimuksiin ja muita sopimuksia tarkentavia osia.

Millaisen viestin haluat lähettää julkisuuteen nykyisessä tilanteessa? Millaiset terveiset haluat lähettää yleisölle?
Yleisölle haluan sanoa, että tämä aika on ollut vaikeaa niin teille kuin meille. Vielä täältä tullaan ja pääsemme yhdessä elämään yhteisiä hetkiä taiteen parissa!

Valtiovallalle haluan sanoa, että nyt on aika tarjota alallemme muutakin kuin "jaxuhaleja"!

Kuuntele Spotifyssa Mika Kareksen tähdittämä Béla Bartókin ooppera Herttua Siniparran linna. Susanna Mälkki johtaa Helsingin kaupunginorkesteria (2020).

Näin oopperalaulaja Mika Kares vastasi kysymyksiin koronapandemian puhjettua keväällä 2020.

Taiteilija toisena koronakeväänä 2021