Hyppää pääsisältöön

Kapellimestari Sakari Oramo: "Takana ovat ne päivät, kun valtakunnan ykköspäättäjät olivat konserttivieraita" – Taiteilija toisena koronakeväänä 2021

Kapellimestari Sakari Oramo Tukholmassa maaliskuussa 2021.
Kapellimestari Sakari Oramo Tukholman "koronakuurossa". Kapellimestari Sakari Oramo Tukholmassa maaliskuussa 2021. Kuva: Sakari Oramo Döbeln (Kokkola Opera Festival Orchestra feat. conductor : Sakari Oramo)

Sibelius-Akatemian kapellimestarikoulutuksen professori Sakari Oramo on huolissaan alansa tulevaisuudesta koronapandemian keskellä. Radion sinfoniaorkesterin entinen ylikapellimestari, nykyään Lontoossa ja Tukholmassa ylikapellimestarina toimiva Oramo muistaa hyvin ajat, jolloin valtakunnan ykköspäättäjät istuivat säännöllisesti konserttiyleisön joukossa.

Keväällä 2021 elämme yhä poikkeuksellisia aikoja. Koko maailma ja sen mukana oma musiikkielämämme on ollut jo vuoden seisahtuneena koronapandemian vuoksi. Kukaan ei tiedä kuinka kauan tilanne jatkuu.

Kun koronapandemia alkoi, kysyimme suomalaisilta muusikoilta ja säveltäjiltä, miten he viettivät poikkeuksellista kevättä. Nyt kysymme, miten he ovat selvinneet jo vuoden mittaiseksi venyneestä hiljaisesta ajasta. Mitä he ajattelevat nykytilanteesta ja tulevaisuudesta.

Kapellimestari Sakari Oramo vastaa

Missä olet juuri nyt?
"Koronakuurossa" Tukholmassa!

Miten korona-pandemia on viimeisen vuoden aikana vaikuttanut elämääsi?
Elämä on rauhoittunut ja aikataulut selkiintyneet. Toisaalta huoli alastamme on ollut koko ajan läsnä.

Oletko pystynyt jatkamaan työtäsi? Miten?
Muutamia konsertteja olen saanut johtaa Radion sinfoniaorkesterin, Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin sekä omien orkesterieni BBC Symphonyn ja Tukholman filharmonikkojen kanssa – ilman yleisöä tietty, striimien kautta.

Opetus kapuluokalla on pyörinyt kevään 2021 aikana varsin hyvin. Olemme tehneet töitä pienyhtyeiden ja pari kertaa jopa kapubändin kanssa.

Täytyy sanoa, että lavalle nouseminen on näinä aikoina varsin juhlallista.

Millainen on ollut mielialasi?
Olen varsin tasainen luonne. Suuria heilahteluja ei ole ollut.

Jo vuosi sitten sanottiin, että paluuta entiseen maailmaan ei ole. Mitä ajattelet asiasta nyt?
Todellakin edelleen samaa mieltä. En usko enkä ehkä haluakaan takaisin edeltäneeseen maailmaan. Mutta uusia näköaloja pitäisi pystyä luomaan. Mikä on se äärempi, joka odottaa kulman takana?

Millaisen viestin haluat lähettää julkisuuteen nykyisessä tilanteessa? Millaiset terveiset haluat lähettää yleisölle?
En koe, että alamme oli millään tavalla edustettuna Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmässä, jossa käsiteltiin turvallisen konserttielämän käynnistämistä epidemian jälkeen. Missä oli Suomen sinfoniaorkesterit ry? Missä taidemusiikkialan vapaan kentän edustus? Kuvittelen, että teatterialaltakin olisi haluttu osallistua.

Nykyhallituksemme on monessa suhteessa ihan kiva, mutta minua häiritsee, ettei siellä ole yhtäkään ministeriä, jolla olisi omakohtaista kosketusta klassiseen musiikkiin. Takana ovat ne päivät, kun vaikkapa Tarja Halonen, Martti ja Eeva Ahtisaari, Harri Holkeri, Liisa Jaakonsaari, Eero Heinäluoma ja Erkki Liikanen olivat säännöllisiä konserttivieraita ollessaan samalla valtakunnan ykköspäättäjien rooleissa.

Konsertti- ja teatteriyleisölle toivon taide-elämyksiä epidemiasta huolimatta. Pysykää terveinä ja säilyttäkää - tahtoisin sanoa - kehittäkää edelleen intohimoanne taidetta kohtaan!

Näin kapellimestari ja professori Sakari Oramo vastasi kysymyksiin koronapandemian puhjettua keväällä 2020.

Radion sinfoniaorkesteri, joht. Sakari Oramo, sol. Sirja Nironen, sello. Anton Webern: 5 Stücke. Sauli Zinovjev: Sellokonsertto Die Welt - ein Tor. Jean Sibelius: Sinfonia nro 3. Musiikkitalo 19.2.2021.

Radion sinfoniaorkesteri, joht. Sakari Oramo, sol. Conrad Tao, piano. Andrew Norman: Suspend, fantasia pianolle ja orkesterille (ekS). Béla Bartók: Divertimento jousille. Musiikkitalo 27.1.2021.

Taiteilija toisena koronakeväänä 2021

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.