Hyppää pääsisältöön

Kapellimestari Jukka-Pekka Saraste: ”Konsertit, teatterit ja museot olisi saatu rajoituksilla toimimaan turvallisesti” – Taiteilija toisena koronakeväänä 2021

Kapellimestari Jukka-Pekka Saraste Zürichissä maaliskuussa 2021.
Kulttuuri on kärsinyt täysin epäjohdonmukaisesta sulusta, Jukka-Pekka Saraste harmittelee. Kapellimestari Jukka-Pekka Saraste Zürichissä maaliskuussa 2021. Kuva: Jukka-Pekka Saraste Jukka-Pekka Saraste

Kansainvälinen kapellimestari Jukka-Pekka Saraste on huolissaan nuorista kollegoistaan, jotka ovat koronapandemian takia pulassa sekä taloudellisesti että henkisesti. Saraste on pitänyt yhteyttä nuoriin kapellimestareihin ja järjestänyt online-kursseja.

Keväällä 2021 elämme yhä poikkeuksellisia aikoja. Koko maailma ja sen mukana oma musiikkielämämme on ollut jo vuoden seisahtuneena koronapandemian vuoksi. Kukaan ei tiedä kuinka kauan tilanne jatkuu.

Kun koronapandemia alkoi, kysyimme suomalaisilta muusikoilta ja säveltäjiltä, miten he viettivät poikkeuksellista kevättä. Nyt kysymme, miten he ovat selvinneet jo vuoden mittaiseksi venyneestä hiljaisesta ajasta. Mitä he ajattelevat nykytilanteesta ja tulevaisuudesta.

Kapellimestari Jukka-Pekka Saraste vastaa

Missä olet juuri nyt?
Olen kotioloissa Zurichissä.

Miten koronapandemia on viimeisen vuoden aikana vaikuttanut elämääsi?
Varmasti samalla tavalla kuin kaikilla esiintyvillä taiteilijoilla; vähemmän töitä, kovasti vapaa-aikaa ja muuttuvia tilanteita. Rajoitukset ja karanteenit otettava huomioon koko ajan.

Oletko pystynyt jatkamaan työtäsi? Miten?
Olen voinut tehdä noin 25% sovituista töistä, ei siis ihan huonosti. Myös suuria teoksia, Bruckneria, Shostakovitshia ja Sibeliusta on ollut ohjelmissa. Joskus saleissa on ollut jopa yleisöä ihan paikan päällä.

Yksi kohokohtia oli viime kesän Fiskars-tapahtuma, jossa suomalaiset kapellimestarit ja huippumuusikot esiintyivät ja opettivat nuoria kollegoita. Perustamamme LEAD-akatemia sai hyvän startin ja jatkamme tulevana kesänä.

Millainen on ollut mielialasi?
Tietenkin, kun on tottunut elämään, jossa koko ajan tapahtuu ja aktiviteetti on korkealla, niin tällainen hitaampi rytmi tuntuu omituiselta. Toisaalta aina puhutaan siitä, miten terveellistä olisi joskus katkaista kiireet ja katsella maailmaa eri tavalla. Siihen on ollut kyllä nyt aikaa.

Enemmän olen ollut huolissani nuoremmista kollegoista, jotka ovat olleet todella pulassa sekä taloudellisesti että henkisesti. Olen koettanut pitää yhteyttä nuoriin kapellimestareihin järjestämällä online-kursseja keskusteluineen. Ne ovat toimineet tosi hyvin.

Jo vuosi sitten sanottiin, että paluuta entiseen maailmaan ei ole. Mitä ajattelet asiasta nyt?
Olen samaa mieltä, ettei maailma ihan heti palaa entiselleen. Uskon kyllä, että ihmiset ovat huomanneet mikä merkitys yhdessä koetuilla taidetilaisuuksilla on elämässä. Toivon myös, että keskitytään laatuun ja sisältöön.

Millaisen viestin haluat lähettää julkisuuteen nykyisessä tilanteessa? Millaiset terveiset haluat lähettää yleisölle?
Olen muiden taiteilijoiden kanssa turhautunut siihen, että kulttuuri on kärsinyt tästä täysin epäjohdonmukaisesta sulusta. Konsertit, teatterit ja museot olisi saatu toimimaan tarkoilla rajoituksilla täysin turvallisesti.

Ehkä olisi aika yhteistuumin selventää, mikä merkitys taiteilla on henkiselle hyvinvoinnille ja luovuudelle.

Näin kapellimestari Jukka-Pekka Saraste vastasi kysymyksiin koronapandemian puhjettua keväällä 2020.

Radion sinfoniaorkesteri, joht. Jukka-Pekka Saraste, sol. Tuomas Lehto, sello. Camille Saint-Saëns: Sellokonsertto nro 1 a-molli op. 33. W. A. Mozart: Sinfonia nro 39 Es-duuri KV 543. Musiikkitalo 18.11.2020.

Radion sinfoniaorkesteri, joht. Jukka-Pekka Saraste. Pjotr Tshaikovski: sinfonia nro 6 "Pateettinen". Musiikkitalo 13.3.2020.

Taiteilija toisena koronakeväänä 2021

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.