Hyppää pääsisältöön

Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff: "Miksi presidentit ja ministerit eivät enää pidä äänekkäästi kulttuurielämän puolia?" – Taiteilija toisena koronakeväänä 2021

Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff.
Ville Matvejeff etäpalaverissa: "Näissä tulee vietettyä kohtuullisen paljon aikaa!" Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff. Kuva: Ville Matvejeff Ville Matvejeff

Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff tuo esille huolensa alan tulevaisuudesta. Taiteen tekijät ovat karulla tavalla joutuneet huomaamaan kuinka vähän taloudellista ja henkistä tukea tiukan paikan tullen on saatu. Oopperajuhlien lisäksi Matvejeff toimii Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestarina.

Keväällä 2021 elämme yhä poikkeuksellisia aikoja. Koko maailma ja sen mukana oma musiikkielämämme on ollut jo vuoden seisahtuneena koronapandemian vuoksi. Kukaan ei tiedä kuinka kauan tilanne jatkuu.

Kun koronapandemia alkoi, kysyimme suomalaisilta muusikoilta ja säveltäjiltä, miten he viettivät poikkeuksellista kevättä. Nyt kysymme, miten he ovat selvinneet jo vuoden mittaiseksi venyneestä hiljaisesta ajasta. Mitä he ajattelevat nykytilanteesta ja tulevaisuudesta.

Kapellimestari ja oopperajohtaja Ville Matvejeff vastaa

Missä olet juuri nyt?
Kotona Helsingissä. Tarkoitus oli lähteä ennen Oopperajuhlia kevääksi Göteborgiin johtamaan Don Giovannia, mutta produktio on siirretty tulevaisuuteen. Kun samassa tilassa saa harjoitella enintään 8 henkilöä, siinä ei juurikaan voi oopperaa tehdä.

Miten koronapandemia on viimeisen vuoden aikana vaikuttanut elämääsi?
Mennyt vuosi on ollut monella tapaa aiempia työläämpi, koska peruutuksiin, uudelleenjärjestelyihin, taas peruutuksiin ja niin edelleen, on mennyt todella paljon aikaa ja energiaa.

Tuntuu kuin olisi päätynyt samaan pahaan uneen uudelleen

Kevät ja kesä 2020, ensimmäisen lockdownin aika, tuntuivat toki virkistävältä sapatinomaiselta tauolta, mutta nyt alkaa tuntua kuin olisi päätynyt samaan pahaan uneen uudelleen.

Tuntuvin muutos on ollut kuitenkin sosiaalisessa elämässä. Kaipaan ihmisten tapaamista ja esimerkiksi sitä yhteisöllisyyden tunnetta, joka syntyy oopperaproduktiota harjoiteltaessa työryhmän kanssa. Juhlia, ystävien ja sukulaisten tapaamista - ja pitkästä aikaa myös ulkomaanmatkoja.

Oletko pystynyt jatkamaan työtäsi? Miten?
Oopperajuhlilla olemme työskennelleet tiiviisti erilaisten varasuunnitelmien ja toisaalta myös pidemmän tähtäimen parissa, vaikka olemmekin koko henkilökunta olleet lomautettuina muutaman pätkän viime vuonna. Epävarmuus vaatii jatkuvaa tilanteen seuraamista ja päivittämistä, mutta kesän 2021 osalta päätöksenteon aika ei ole vielä.

Etätyöskentely on ollut vuoden parasta antia siltä osin, että erityisesti suunnittelu- ja kommunikointityön tehokkuus on kasvanut uskomattoman paljon. Päivästä iso osa kuluukin lyhyissä Zoom-pyrähdyksissä, joita saattaa kertyä useita peräjälkeen.

Syksystä lähtien Jyväskylä Sinfonian konsertit ovat pyörineet, aluksi yleisön kanssa, sitten streameinä. Peruutus- eli hyppykeikkoja on tullut yllättävän monta niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

On tuntunut etuoikeutetulta saada tehdä musiikkia yhdessä upeiden muusikoiden kanssa silloin, kun tilaisuus on siihen tarjoutunut, ja myös kaikki se palaute mitä streamkonserteista on tullut, on tuonut merkityksellisyyden tunnetta: musiikkia ja musiikintekijöitä todella tarvitaan ja kaivataan kotikatsomoissa.

Millainen on ollut mielialasi?
Oma mieliala on ollut sinänsä oikein hyvä. Tärkeää on ollut pysyä vireessä, treenata, opiskella ja suunnitella tulevaa.

Olen todella huolissani freelancereiden tilanteesta

Olen kuitenkin todella huolissani monien työtovereiden, erityisesti freelancereiden tilanteesta. Vetää mielen todella matalaksi kuulla kertomuksia kokonaisesta vuodesta ilman palkkaa ja taloudellista tukea sekä niistä muuhunkin elämään säteilevistä vaikeuksista, jotka tämä tilanne on heille ilman omaa syytä aiheuttanut.

Pettynyt olen tukitoimien hitauteen ja vähäisyyteen valtiovallan puolelta; pelkään, että kohta alkaa olla liian myöhäistä pelastaa kulttuuriekosysteemiämme sellaisena kuin sen tunsimme vielä vuosi sitten.

Jo vuosi sitten sanottiin, että paluuta entiseen maailmaan ei ole. Mitä ajattelet asiasta nyt?
Näin uskon edelleen! Etätyöskentely ja streamit ovat tulleet jäädäkseen. Seuraavaksi meidän tulee esittävien taiteiden alalla keksiä keinot kanavoida tuo sisältö keinoksi rahoittaa toimintaamme.

Millaisen viestin haluat lähettää julkisuuteen nykyisessä tilanteessa? Millaiset terveiset haluat lähettää yleisölle?
Suosittelen lukemaan professori Janne Saarikiven kolumnin, jonka ajatuksiin on monilta osin helppo yhtyä.

Meillä on edessä suuri ja ehkä hankalakin arvo- ja kulttuurikeskustelu. Luulen, että monelle kulttuurin ja taiteen tekijälle on tullut pienenä yllätyksenä se, miten vähän taloudellista ja henkistä tukea alalle on tullut tiukan paikan tullen.

Mikä on mennyt pieleen edunvalvonnassa?

Joudumme myös toimialana ja tekijöinä katsomaan peiliin: mikä on mennyt pieleen edunvalvonnassamme ja sidosryhmätoiminnassamme menneiden vuosikymmenten aikana, kun satoja tuhansia ihmisiä työllistävä ala on jätetty niin pahasti oman onnensa nojaan?

Miksi presidentit ja ministerit eivät enää pidä äänekkäästi kulttuurielämän puolia? Koronan jälkeen häämöttävät kaiken päälle isot leikkaukset kulttuuribudjettiin vuodesta 2022 alkaen Veikkaus-voittovarojen supistumisen takia. Lähivuodet tulemme elämään erittäin vaikeita aikoja, vaikka korona voitettaisiinkin pian.

Päätelmä on siten selvä niin tekijöille, yleisölle kuin päättäjille: emme voi suhtautua taiteeseen ja kulttuuriin itsestäänselvyytenä, vaan sen asemasta, vapaudesta ja ekosysteemin rikkaudesta on jatkossa pidettävä parempaa huolta kuin tähän asti.

Nyt on oikea hetki antaa äänen kuulua

Haastan erityisesti omat kollegani, jotka toimivat näkyvissä asemissa kapellimestareista taiteellisiin johtajiin ottamaan kantaa keskusteluun niin julkisuudessa kuin taustakeskusteluissa – nyt on tärkeä hetki astua esiin ja tehdä vaikuttamistyötä koko yhteisen kulttuurielämän eteen. Nostan hattua ja kiitän erityisesti Hannu Lintua ja Erik Söderblomia, jotka ovat pitäneet vaikeita ja akuutteja keskustelunaiheita julkisuudessa.

Haastan yleisön ja kulttuurin kuluttajat olemaan myös aktiivisia omien päättäjiensä ja verkostojensa suuntaan: nyt on oikea hetki antaa äänen ja palautteen kuulua oman rakkaan harrastuksen ja taidemuodon puolesta.

Me kaikki teemme parhaamme pitääksemme suomalaisen kulttuurin ja taiteen toimintakykyisenä ja elinvoimaisena myös pandemian jälkeiseen aikaan, mutta apua tarvitaan nyt yhtenäisenä rintamana.

Näin Ville Matvejeff vastasi kysymyksiin koronapandemian puhjettua keväällä 2020.

Taiteilija toisena koronakeväänä 2021