Hyppää pääsisältöön

Olen päässyt esiintymään normaalisti jo pitkään, kertoo Pietarin Mariinski-teatterin tanssija Marko Juusela – Taiteilija toisena koronakeväänä 2021

Balettitanssija Marko Juusela
"Sairastuin koronaan syyskuussa. Sillä pelkäsin etten pystyisi tanssimaan pitkään aikaan, mutta näin ei onneksi käynyt." Balettitanssija Marko Juusela Kuva: Marko Juusela balettitanssijat,Marko Juusela

Ensimmäisenä suomalaistanssijana Pietarin Mariinski-teatteriin kiinnitetty balettitanssija Marko Juusela palasi työpaikalleen viime syyskuussa. 20-vuotias Juusela kertoo olevansa kiitollinen siitä, että on koronapandemiasta huolimatta voinut harjoittaa ammattiaan melko normaalisti, sillä esitykset Pietarissa ovat pyörineet syksystä 2020 lähtien.

Keväällä 2021 elämme yhä poikkeuksellisia aikoja. Koko maailma ja sen mukana oma musiikkielämämme on ollut jo vuoden seisahtuneena koronapandemian vuoksi. Kukaan ei tiedä kuinka kauan tilanne jatkuu.

Kun koronapandemia alkoi, kysyimme suomalaisilta muusikoilta ja säveltäjiltä, miten he viettivät poikkeuksellista kevättä. Nyt kysymme, miten he ovat selvinneet jo vuoden mittaiseksi venyneestä hiljaisesta ajasta. Mitä he ajattelevat nykytilanteesta ja tulevaisuudesta.

Balettitanssija Marko Juusela vastaa

Missä olet juuri nyt?
Mariinski-teatterin balettisalissa, Pietarissa. Palasin Pietariin viime syyskuussa.

Miten koronapandemia on viimeisen vuoden aikana vaikuttanut elämääsi?
Suurin vaikutus elämääni on ollut se, etten ole pystynyt vapaasti kulkemaan Suomen ja Venäjän välillä. En ole nähnyt perhettäni sitten viime syyskuun. Eikä vieläkään ole varmaa, milloin voin nähdä heitä seuraavan kerran.

Työt ovat minun osaltani jatkuneet Mariinski-teatterissa normaalisti syyskuusta 2020 alkaen.

Oletko pystynyt jatkamaan työtäsi? Miten?
Töitä olen pystynyt jatkamaan normaalisti Pietariin palattuani, sillä teatterini on jatkanut toimintaa melkein läpi koko koronavuoden.

Suomessa kevään ja kesän ollessani pidin tanssikuntoa yllä mm. opettamalla Raija Lehmussaaren balettikoulussa Turussa.

Toki syyskuussa paluuni jälkeen meillä oli vähemmän esityksiä kuin aikaisemmin, mutta nyt olemme normaalissa rytmissä, eli noin 4-7 esitystä viikossa.

Mariinski-teatteri testaa esiintyvät taiteilijat kahden viikon välein. Tartuntatapauksia on ollut, mutta talo on voitu pitää toiminnassa. Teatterissa ollessaan pitää pitää maskia, mutta ei harjoituksissa ja esityksissä.

Millainen on ollut mielialasi?
Suurimmat mielialan ailahtelut minulla olivat kotona Suomessa ollessani. Rajat olivat kiinni, kun Mariinski-teatteri aloitti esitykset, enkä tiennyt milloin pääsen takaisin Pietariin. Silloin tilanteen epävarmuus ja epäselvyys saivat minut stressaantumaan.

Olin myös itse hieman huolissani silloin, kun itse syyskuussa sairastuin koronaan, sillä pelkäsin että en pystyisi tanssimaan pitkään aikaan. Mutta näin ei onneksi käynyt.

Mielialani on tietenkin auttanut se, että olen päässyt esiintymään normaalisti jo pitkään. Ja olen siitä erittäin kiitollinen.

Jo vuosi sitten sanottiin, että paluuta entiseen maailmaan ei ole. Mitä ajattelet asiasta nyt?
Paluuta entiseen maailmaan ei tietenkään ole, eikä paluuta sinne olisi myöskään siinä tapauksessa, jos koronapandemiaa ei olisi tapahtunutkaan. Maailma muuttuu joka tapauksessa, jatkuvasti.

Uskon kuitenkin, että kulttuuritoiminta palautuu ennalleen. Ja on hienoa, että taide on entistä näkyvämmin netissä. Vaikka netti ei pystykään korvaamaan sitä elämystä, jonka saa, kun menee nauttimaan kulttuurista paikan päälle, oli se sitten balettia, oopperaa tai museokäyntiä, on netti hyvä vaihtoehto.

Millaisen viestin haluat lähettää julkisuuteen nykyisessä tilanteessa? Millaiset terveiset haluat lähettää yleisölle?
Kutsuisin kaikki Pietariin, laajan kulttuuritarjonnan äärelle... mutta se ei onnistu juuri nyt. Koronan jälkeen kylläkin!

Jos jotain omasta tilanteesta pitäisi sanoa niin koen olevani hyvin etuoikeutetussa tilanteessa, sillä elämäni on palannut normaaliin jo kauan sitten, ja olen siitä erittäin kiitollinen.

Näin Marko Juusela vastasi kysymyksiin koronapandemian puhjettua keväällä 2020.

Taiteilija toisena koronakeväänä 2021

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.