Hyppää pääsisältöön

Christoph Graupner sävelsi tarkoituksenmukaista pääsiäistaustaa

Christoph Graupner urakoi Darmstadtin hovisäveltäjänä 1400 kantaattia. Christian Bonathin johtama Pulchra Musica -barokkiorkesteri on poiminut niistä neljä, jotka kuljettavat kiirastorstaista pitkäperjantain kautta pääsiäisen riemuun. Ennen levyttämätön valikoima ei ehkä ole Graupnerin parasta passiomusiikkia, mutta yhtä kaikki tarjolla on värikästä, elävää taustaa pääsiäispyhiin.

Christoph Graupner: Easter Cantatas
Christoph Graupner: Easter Cantatas Uudet levyt

Itse arvostan Graupneria etenkin sointivärimaalarina, mutta pienelle soitinryhmälle, yksittäisille solisteille ja poikakuorolle sävelletyt kantaatit paljastavat, että hän sai paljon musiikkia irti myös tarkoituksenmukaisesta kokoonpanosta. Pitkäperjantain kantaatti Eröffnet euch piirtää surua ohuilla, tarkoilla jousenvedoilla, kun taas ensimmäisen pääsiäispäivän kantaatti Der Sieg ist da ilmaisee suurta riemua ihmeellisellä keveydellä.

Tenori Sebastian Hübner ja baritoni Johannes Hill hoitavat soolonsa vakaalla saksalaisella passiolaadulla, mutta kontratenori Jan Jerlitschkalta puuttuu se auktoriteetti, joka kohottaisi tämän ihan tavallisen musiikin osaksi pääsiäisjuhlan sanomaa.

Sulavalinjainen, tunteikas ja hienoja aariahelmiä sisältävä kokonaisuus kuitenkin muistuttaa, miksi Leipzigin kunnanviskaalit halusivat tuomaskanttoriksi nimenomaan Graupnerin eivätkä Bachia.

Christoph Graupner: Pääsiäiskantaatteja. - Sebastian Hübner, tenori, Johannes Hill, baritoni, ja Jan Jerlitschka, kontratenori, sekä Pulchra Musica -barokkiorkesteri ja Capella Vocalis -poikakuoro/Christian Bonath. (Capriccio, C5411)

Kuuntele Uudet levyt 1.4.2021, toimittajana Kare Eskola.

  • Stabat mater täynnä tunnetta

    Levyarvostelu

    Giovanni Battista Pergolesin Stabat Mater on yksi barokin tunnetuimpia kappaleita, nuorena kuolleen säveltäjän koskettava joutsenlaulu. Vuosien varrella olen kuullut Pergolesin Stabat materista alati koskettavampia levytyksiä, kun muusikot ovat yhä paremmin ymmärtäneet barokin intonaation, tyylin ja affektiivisuuden saloja, ja Ensemble Resonanzin uutuus menee taas kärkeen. Näin murheissaan ei äiti ole aiemmin seissyt poikansa ristin juurella.

  • Viulutähti Kopatchinskaja lumoaa lausujanakin

    Levyarvostelu

    Arnold Schönbergin melodraama Pierrot lunaire on hänen esitetyimpiä teoksiaan, mutta itse olen aina vierastanut sen vaatimaa puhelaulua. Ammattilaulajan esittämänä siihen kertyy hienoa äänenmuodostusta, joka on liian kaukana puheesta; näyttelijä puolestaan ei pysy musiikin kyydissä niin hyvin, että pystyisi reagoimaan musiikin tapahtumiin ja karaktääreihin. Uuden levyn perusteella ylivertainen ratkaisu tähän ongelmaan on viulistitähti Patricia Kopatchinskaja, jonka rohkeus, musikaalisuus ja taituruus takaavat parhaan Pierrot lunaire -elämyksen ikinä.

  • Kujeilevat kapriisit

    Levyarvostelu

    Paholaisen viuluniekka Niccolo Paganini omisti kuuluisat kaksikymmentäneljä kapriisiaan "agli artisti" eli taiteilijoille. Sittemmin niitä on kuitenkin käytetty lähinnä viulutekniikan hiomiseen ja mittaamiseen, mikä on rapauttanut niiden arvoa. Onneksi viulistit ovat nykyään alkaneet levyttää kapriiseja siinä vaiheessa, kun opinnoista ja kilpailuista on tarpeeksi aikaa - pirullisiin vaikeuksiin nimittäin kätkeytyy nokkelaa musiikkia, joka paljastaa paitsi taidot myös ominaisuudet taiteilijana. Niin käy myös Alina Ibragimovan kujeilevalla kapriisilevytyksellä.

  • Rohkea osallisuus kuuluu Valkeajoen harmonikka-Lindbergissä

    Levyarvostelu

    Kolmisen vuotta sitten kuulin konsertissa, kuinka Janne Valkeajoki soitti harmonikalle sovittamaansa Magnus Lindbergin musiikkia. Esityksen intensiteetti ja luontevuus tekivät vaikutuksen jo silloin, ja nyt Valkeajoen esikoislevyllä ne vielä korostuvat. Maamme paras nuori harmonikansoittaja ja kapellimestarinakin pätevä Janne Valkeajoki selvästi haluaa ja osaa soittaa Magnus Lindbergiä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua