Hyppää pääsisältöön

Händelin Brockes-passiossakin on pari hittiaariaa

Saksalainen barokkirunoilija Heinrich Brockes kirjoitti Jeesuksen kärsimystarinasta oman versionsa, jonka tunteelliset pohdinnat, monipuoliset henkilöhahmot ja dramaattiset dialogit innoittivat monia säveltäjiä. Myös Georg Friedrich Händel tarttui Brockesin librettoon, mutta tuloksena syntynyt liki kolmetuntinen passio ei ole saavuttanut merkittävää nykysuosiota. Arcangelo-yhtyeen ja laatusolistien uusi levytys puhaltaa teokseen henkeä, muttei todellakaan horjuta Bachin asemaa barokin passiomestarina.

Händel: Brockes-Passion
Händel: Brockes-Passion Uudet levyt

Bach itse piti Händelin Brockes-passiota suuressa arvossa - hän kopioi siitä osia, lainasi siitä aarioita ja esitti sen elämänsä loppupuolella. Onneksi Bach ei kuitenkaan omaksunut Händelin passion lievästi pönöttävää, perusturvallista ja laimeaa sävyä. Händel värittää aariansa paljon haaleammilla soinneilla kuin Bach, kuorolle hän säveltää välikkeitä eikä kohtauksia, ja tarinankuljetuksessa on vähemmän dramatiikkaa kuin Bachin evankelistan resitatiiveissa.

Jonathan Cohenin johtama Arcangelo-yhtye kuoroineen tekee laadukasta jälkeä ja yrittää selvästi kaivaa teoksesta sekä monumentaalisia passiotehoja että henkilökohtaista kokemuksellisuutta. Sopraano Sandrine Piaun hallittu, vetoava ääni paljastaa muutamien aarioiden hittipotentiaalin, ja tenori Stuart Jackson kuljettaa tarinaa aivan kelvollisesti, mutta kokonaisuus tuntuu sirpaleiselta ja tehottomalta. Kuvaavaa on, että lähes kaikki aariat kestävät kaksi, korkeintaan kolme minuuttia, aivan kuin Händel olisi itsekin ymmärtänyt, ettei musiikillinen materiaali kannattele pidempää mietiskelyä, vaan on pakko siirtyä eteenpäin. Lisäksi kuorokohtauksien liiallinen vibrato synnyttää lievästi pönöttävän vaikutelman.

Georg Friedrich Händel: Brockes-passio. - Sandrine Piau, sopraano, Stuart Jackson, tenori, ja Konstantin Krimmel, baritoni, sekä Arcangelo/Jonathan Cohen. (Alpha, ALPHA644)

Kuuntele Uudet levyt 1.4.2021, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua