Hyppää pääsisältöön

Anne Teikarin kolumni: Klassisen musiikin laatu ei voi kärsiä tasa-arvon lisäämisestä, koska laadulla ei ole tunteita – toisin kuin asemaansa puolustavalla ihmisellä

Hienot miehet piirissä Sibelius-monumentin ympärillä.
Hienot miehet piirissä Sibelius-monumentin ympärillä. Kuva: Antti Ollikainen / Yle KulttuuriCocktail,Jean Sibelius,Sibelius-monumentti,klassinen musiikki

Klassisessa musiikissa taide on ihmisestä erillinen neronleimaus, jota on suojeltava. Todellisuudessa ei ole mitään irrallista taiteen laatua, vaan se syntyy ihmisten ajatuksista ja tunteista. Laatuun vetoaminen on keppihevonen, jolla puhuja haluaa varmistaa paikkansa laaturaadissa vastedeskin, kirjoittaa musiikkitoimittaja Anne Teikari.

Kun klassisen musiikin piirissä tavoitellaan tasa-arvoa, sille asetetaan usein ehto: taiteen laatu ei saa kärsiä.

Minä sitten aina mietin, että kuka siinä oikein kärsii.

Taidetta ei nimittäin voisi vähempää kiinnostaa. Biisi ei voi loukkaantua tai kärsiä, koska sillä ei ole tunteita. Ihmisillä on.

Taiteen laatua ei näissä lausunnoissa avata mitenkään, ja se on tarkoituksellista. Sen määritteleminen voisi paljastaa jotain, mikä halutaan pitää piilossa.

Biisi ei voi loukkaantua, koska sillä ei ole tunteita.

Puhumalla taiteen laadusta sanoja väistää vastuunsa: ”Aika vähän minä voin tälle tasa-arvolle tehdä, kun Taiteen Laatu on aina päättänyt kaikesta”. Samalla hiivitään pellonsyrjään Sibeliusta hellimään.

Taiteen laatua on yritetty määritellä niin kauan kuin taidetta on tutkittu. Yleensä luotetaan monialaiseen vertaisarviointiin. Silloin taidetta arvioivat taideinstituution hyväksymät asiantuntijat, kollegat ja portinvartijat. Sekin merkitsee, mitä varten taiteen laatua tarvitsee arvioida: onko kyseessä sävellyskilpailun teoshaku, apurahan myöntäminen vai taidekritiikki.

Laatu perustuu ihmisten näkemyksiin taiteesta. Olennaista on, ketkä näissä komiteoissa istuvat.

Tasa-arvoon pyritään ja siitä puhutaan, jotta kuka vain voisi ja pääsisi tekemään klassista musiikkia. Voisi ajatella, että mitä enemmän alalle tulee tekijöitä eri elämän alueilta, kilpailu kiristyy ja laatu nimenomaan terävöityy ja kirkastuu.

Taiteen laadun puolustajat taas olettavat, että tasa-arvon edistäminen ohittaa taiteen sisällön.

Taiteen laatuun vetoaminen perustuu klassisessa musiikkikulttuurissa vakiintuneeseen ajatukseen musiikista jonain ”absoluuttisena”. Silloin taide ja sen tekijä erotetaan toisistaan: taiteeseen suhtaudutaan ilmassa lilluvana, ihmisistä erillisenä löllönä.

Ulospäin taiteen laatua puolustavat sanovat, ettei sukupuolella tai muilla ”musiikin ulkopuolisilla” tekijöillä ole mitään merkitystä sen kannalta, kenen musiikki katsotaan laadukkaaksi klassiseksi musiikiksi.

Oletus on, että valkoiset länsimaalaiset miesoletetut ovat parhaita tekemään klassista musiikkia.

Jostain syystä muistoihimme jääneet klassiset muusikot, säveltäjät ja kapellimestarit ovat kuitenkin viime vuosiin asti olleet 99,9-prosenttisesti valkoisia länsimaalaisia miesoletettuja.

Tästä on syntynyt oletus, että valkoiset länsimaalaiset miesoletetut ovat 99,9-prosenttisesti parhaita klassista musiikkia tekemään.

Hyvin pitkään klassisen musiikin laatua ovatkin määritelleet 99,9-prosenttisesti nämä samat jäbät. Vetoamalla taiteen laatuun jotkut heistä yrittävät oikeuttaa valta-asemansa jatkossakin.

Taiteellinen laatu on kuitenkin onneton keppihevonen, sillä taiteellinen laatu ei ole mitään pysyvää. Ajassa elää taiteen laadusta erilaisia käsityksiä, koska taidetta arvioi sen yleisö, eli ihmiset. Siksi taiteilijat aina jännittävät, miten heidän taiteensa vastaanotetaan – palaute koskettaa heitä, ihmisinä.

Vai oletteko kuulleet huonosti tehdystä maalauksesta, joka oli niin loukkaantunut saamastaan kohtelusta, että meni kulttuurisivuille siitä itkemään?

Anne Teikari

Keskiviikkona 14. huhtikuuta Kulttuuricocktail Livessä keskustellaan siitä, millaista on oikea taide. Vieraina ovat somevaikuttaja Jenni Rotonen ja taidekriitikko Sanna Lipponen. Yle TV1 klo 20–20.30 ja jatkot Yle Areenassa klo 20.30–21.00. Osallistu keskusteluun: yle.fi/kc.

Kommentit