Hyppää pääsisältöön

Koronavuosi nosti uuden kaartin Oscareiden parrasvaloihin

Näyttlijä Carey Mulligan roolissaan Cassandra Thomas elokuvassa Lupaava nuori nainen
Lupaava nuori nainen saa ensi-iltansa Suomen elokuvateattereissa toukokuun alkupuolella. Näyttlijä Carey Mulligan roolissaan Cassandra Thomas elokuvassa Lupaava nuori nainen Kuva: BFA / Alamy Lupaava nuori nainen,Carey Mulligan

Pandemia tai ei, Oscar-gaala tulee, nyt jo 93. kerran. Erikoinen vuosi 2020 toi mukaan poikkeuksellisen suuren määrän ensikertalaisehdokkaita kisaan. Juhlittavana on loistavia elokuvia ja moninaisin tekijäjoukko Oscareiden historiassa. Oscar-fani, elokuva-asiantuntija Anna Möttölä esittelee joukon parrasvaloihin astuneita ehdokkaita, joista kuullaan vielä paljon.

Ennennäkemätön kisakausi, sitä ovat Oscar-analyytikot toistelleet pitkin kevättä. Syitä poikkeukselliseen ehdokaskattaukseen on useita. Moni iso elokuva joutui pandemian iskettyä jäämään odottelemaan helpompia aikoja ja teattereiden laajamittaista avautumista. Näihin lukeutuvat esimerkiksi seitsemänkertaisen Oscar-ehdokkaan Wes Andersonin tähtien täyteinen The French Dispatch ja Oscar-rohmu Steven Spielbergin uusi West Side Story -musikaalisovitus.

Pandemian ja Yhdysvaltain yhteiskunnallisten myrskyjen keskellä palkintokampanjoiden sävyä hillittiin. Vaikka kukaan ei ole elokuva-alalla koronasta hyötynyt, niin kilpailussa tilasta Oscar-kentällä yhteinen ahdinko tasoitti peliä pienemmille töille ja uusille tekijöille.

Näyttelijät Carey Mulligan ja Emerald Fennell
Näyttelijä Carey Mulligan ja ohjaaja Emerald Fennell. Näyttelijät Carey Mulligan ja Emerald Fennell Kuva: JA/Everett Collection/All Over Press Carey Mulligan,Emerald Fennell

Naisten vuosi

Vuosi 2021 on Oscar-kisaa seuraavassa mediassa laajalti nimetty naisten vuodeksi – ja ennätysvuosi tämä onkin: 70 naista nappasi yhteensä historialliset 76 ehdokkuutta eri kategorioissa.

Ehdokkuuksista neljä kuuluu häikäisevän lahjakkaalle Chloé Zhaolle, joka itseoikeutetusti johtaa Oscareiden uutta kaartia. Zhaon eleginen draama Nomadland kisaa kaikkiaan kuudesta palkinnosta.

Zhao itse on paitsi elokuvan ohjaaja, myös käsikirjoittaja, leikkaaja ja yksi tuottajista – ja voi hyvin voittaa jokaisen kategoriansa. Ohjausvoitto tekisi Zhaosta kaikkien aikojen toisen naisen, joka on voittanut tuon pääkategorian. Kiinalaissyntyinen Zhao on myös kategorian ensimmäinen aasialaistaustainen nainen ja ensimmäinen rodullistettu nainen.

Nomadland on vasta Zhaon kolmas pitkä elokuva ja luomisvauhti hengästyttää: seuraava elokuva, Marvel-sarjakuvasovitus Eternals on jo jälkituotannossa ja ensi-iltaa odotellaan marraskuussa. On jännittävää nähdä, millaisen kierteen tämä persoonallinen ohjaaja antaa megabudjetin franchiselle. Lisää Zhaosta voit lukea Kulttuuricocktailin tuoreesta haastattelusta.

Ohjauksen kategoriassa historiaa Zhaon rinnalla tekee ikätoveri, englantilainen Emerald Fennell. Näyttelijänä tähän asti parhaiten tunnettu Fennell esitti prinssi Charlesin rakastettua Camilla Parker Bowlesia menestyssarja The Crownin kolmannella ja neljännellä tuotantokaudella ja vastasi tv-sarja Killing Even kiistellyn toisen kauden käsikirjoituksesta.

Karkkiväreissä ilakoiva feministinen kostotrilleri Lupaava nuori nainen sai viisi ehdokkuutta ja teki Fennellistä ensimmäisen naisen, joka on esikoiselokuvallaan ehdolla parhaaksi ohjaajaksi. Lupaava nuori nainen on provokatiivinen musta komedia ja väkevä puheenvuoro raiskauskulttuurista. Samalla se purkaa valkoisen naiseuden kuvastoa.

Zhaon tavoin Fennell on elokuvassaan monessa roolissa: ohjaajana, käsikirjoittajana ja tuottajana – ja ehdolla kaikissa kategorioissa. Voitto näissä saattaa jäädä, mutta naispääosaa esittävä Carey Mulligan käy tiukkaa kisaa Oscarista Nomadlandin Frances McDormandin ja Ma Rainey’s Black Bottomin Viola Davisin kanssa.

Tässä näyte Lupaavan nuoren naisen tyylilajista (ei tekstitystä).

Oscareiden yli 90-vuotisessa historiassa on nyt ensimmäistä kertaa ehdolla kaksi naista parhaasta ohjauksesta. Samalla ohjauksesehdokkuuden saaneiden naisten määrä kaiken kaikkiaan nousi kerralla viidestä seitsemään. Tämä herättää syystäkin suurta iloa ja innostusta – mutta samalla naurattaa absurdiudellaan. Vertailun vuoksi: Oscareiden historia tuntee seitsemän miestä, joilla yksinään on seitsemän tai useampi ohjausehdokkuus.

Toivon mukaan Zhao ja Fennell sekä edeltäjänsä Lina Wertmüller, Jane Campion, Sofia Coppola, Kathryn Bigelow ja Greta Gerwig saavat seuraajia heti ensi vuonna ja jokaisena vuonna siitä eteenpäin.

Nokkeluudellaan hurmaava monitaituri Fennell voitti pari viikkoa sitten elokuvallaan kotimaansa elokuva-akatemian arvostetun BAFTA-palkinnon parhaasta brittiläisestä elokuvasta ja alkuperäiskäsikirjoituksesta. Hänen seuraaviin projekteihinsa kuuluu – Zhaon tavoin – suuren budjetin sarjakuvaelokuva: Fennell käsikirjoittaa DC Comics -sankari Zatannan ensimmäisen valkokangasseikkailun.

Oscar juliste 2021
Tämän vuoden Oscareissa on panostettu myös julistetaiteeseen. Oscar juliste 2021 Kuva: A.M.P.A.S Oscar-gaala
David Rubin julkistaa Oscar-ehdokkaita kameran edessä
Elokuva-akatemian puheenjohtaja David Rubin. David Rubin julkistaa Oscar-ehdokkaita kameran edessä Kuva: Wawrychuk/A.M.P.A.S./Shutterstock/All Over Press 93rd Academy Awards,Oscar-palkinto,David Rubin

Kohti yhdenvertaisempaa elokuva-alaa

Sukupuolijakaumaltaan sekä etniseltä ja maantieteelliseltä taustaltaan aiempaa moninaisempi ehdokasjoukko on paitsi pandemiavuoden, myös akatemian tietoisen työn tulosta.

Miehisenä ja valkoisena tunnettu Yhdysvaltain elokuva-akatemia on 2010-luvulla kohdannut yhä voimistuvaa kritiikkiä ja nyt itsekin vakuuttunut, että säilyäkseen maailman merkittävimpänä elokuvapalkintona myös tulevaisuudessa, Oscareiden täytyy muuttua. Tärkeä osa akatemian pyrkimyksiä onkin ollut uusien näkökulmien tuominen järjestöön ja ehdokasvalintaan äänestäjäkuntaa moninaistamalla.

Päämääränä ei ole nostaa tekijöitä ehdokkaaksi sukupuolensa tai etnisen taustansa vuoksi vaan niistä huolimatta, ja tukea moninaisen lahjakkuuden ja erilaisten tarinoiden tunnustamista.

Jos halutaan palkita parhaat elokuvat, pitää ehdokkaita etsiä avoimin silmin mahdollisimman laajalti.

Oscareiden ehdokas- ja palkitsemishistoriaa – kuten elokuva-alaa ylipäänsä – määrittävät syrjivät rakenteet ja erilaiset konkreettiset ja ajatukselliset esteet, jotka vuosikymmen toisensa jälkeen ovat toistuvasti jättäneet naiset ja erilaisista vähemmistöistä tulevat tekijät palkintojuhlien sivurooliin. Eikä kyse ole siitä, ettei sopivia ehdokkaita olisi ollut.

Tämä ei tarkoita, etteivätkö Oscar-historian lukuisat ja taas lukuisat valkoiset ja miehiset voittajat olisi tehneet palkinnon arvoista työtä. Kyse on sen tunnistamisesta, että mitä Oscar-kisaan tulee, heillä oli alun perinkin usein pitkä etumatka.

Jos halutaan palkita parhaat elokuvat, pitää ehdokkaita etsiä avoimin silmin mahdollisimman laajalti. Kun palkintojen muka-neutraaleja normeja puretaan, kuva ja ajatus siitä, kuka voi olla Oscar-voittaja ja millainen on Oscar-elokuva, laajenee. Ei menetetä, vaan saadaan lisää.

Säveltäjäduo tuplaehdokkaana

Vuosikymmenen yhdessä elokuvien parissa työskennelleet säveltäjät Trent Reznor ja Atticus Ross eivät varsinaisesti ole tulokkaita – he saivat ensimmäisen Oscar-ehdokkuutensa ja samalla voiton jo vuonna 2010 David Fincherin Facebook-draamasta The Social Network.

2021 voidaan kuitenkin nähdä vuotena, jolloin he lopullisesti vakiinnuttivat paikkansa Hollywood-säveltäjien eliitissä: duo ansaitsi parhaan musiikin ehdokkuudet peräti kahdesta elokuvasta, saavutus, johon ovat aiemmin yltäneet muun muassa Alexandre Desplat ja John Williams. Tuplaehdokkuuden miehille toivat Pixarin valloittava animaatio, muusikosta kertova Soul – Sielun syövereissä ja Hollywoodin kultakauteen sukeltava draama Mank.

Projektit osoittavat päivätyönään industrial rockyhtye Nine Inch Nailsin muodostavan duon kunnianhimoisuuden ja monipuolisuuden elokuvasäveltäjinä.

Muusikot Atticus Ross ja Trent Reznor
Atticus Ross ja Trent Reznor Muusikot Atticus Ross ja Trent Reznor Kuva: Jim Smeal/BEI/Shutterstock/All Over Press Atticus Ross,Trent Reznor
Muusikko Trent Reznor Nine Inch Nails -yhtyeestä
Nine Inch Nailsin Trent Reznor lavalla. Muusikko Trent Reznor Nine Inch Nails -yhtyeestä Kuva: EPA-EFE/HUGO MARIE Trent Reznor,Nine Inch Nails

Koko perheen Soul on isoihin teemoihin tarttuva kepeä ja humaani tarina, jonka synteettiseen sävelmaailmaan svengaavaa jazzia tuo sen kolmas säveltäjä, kaksikon rinnalla ehdolla oleva mestarillinen Jon Batiste.

Epookkielokuva Mankin musiikki puolestaan on perinteisempää instrumentaalityyliä. Se kumartaa kuvaamalleen aikakaudelle ja 1930-luvun elokuvamusiikille, luisumatta kuitenkaan pastissiksi. Mank on Reznorin ja Rossin neljäs yhteistyö Fincherin kanssa, väliin mahtuvat trillerit The Girl with the Dragon Tattoo (2011) ja Gone Girl (2014).

Tuplaehdokkuus kertoo akatemian laajasta arvostuksesta, mutta voitonhaaveiden kannalta se ei välttämättä ole hyvä asia. Äänet voivat jakautua kahden vahvan projektin kesken, jolloin joku muu ehdokkaista saattaa livahtaa ohi voittoon. Tällä hetkellä Oscar-kisaa herkeämättä seuraavat alan suurlehdet The Hollywood Reporter ja Variety kuitenkin povaavat Soulin tyylittelevän voittoon.

Henkilöt animaatioelokuvassa: Joe Gardner (ääni: Jamie Foxx), cat: Mr. Mittens, 2020.
Soul on elokuva persoonallisuuden synnystä ja musiikista. Henkilöt animaatioelokuvassa: Joe Gardner (ääni: Jamie Foxx), cat: Mr. Mittens, 2020. Kuva: �Disney+/Courtesy Everett Collection/All Over Press Jamie Foxx,Disney+,Pixar,Soul - Sielun syövereissä

Uusi tarinankertoja

Parhaan musiikin lisäksi Soulin tekijät jännittävät Oscar-iltana voittoja parhaan pitkän animaatioelokuvan ja parhaan äänen kategorioissa. Soul pohtii ihmisyyden suuria kysymyksiä persoonallisuuden synnystä elämän tarkoitukseen ja esittelee kuningasstudio Pixarin ensimmäisen afrikkalaisamerikkalaisen päähenkilön, jazzpianistin urasta haaveilevan Joen.

Elokuvan menestyksen avaimia on yksi sen käsikirjoittajista ja Pete Docterin kanssa elokuvan ohjannut Kemp Powers – niin ikään Pixarin ensimmäinen afrikkalaisamerikkalainen pitkän elokuvan ohjaaja-käsikirjoittaja.

Tämä on Powersin läpimurtovuosi. Työskenneltyään parikymmentä vuotta journalistina ja omistaen viikonloput haaveelleen urasta luovana kirjoittajana, Powers on äkkiä Oscareiden valokeilassa. Samaan aikaan Soulin tekemisen kanssa hän nimittäin sovitti kankaalle omaa näytelmäänsä One Night in Miami…, josta on nyt käsikirjoitusehdokkaana. Elokuva sai lisäksi ehdokkuudet miessivuosasta ja parhaasta laulusta.

Powersin dialogi on iskevää ja älykästä.

One Night in Miami… on Powersin esikoisnäytelmä, joka sai ensiesityksensä vuonna 2013. Näytelmän päähenkilöinä on neljä afrikkalaisamerikkalaisen historian suurnimeä: nyrkkeilijä Cassius Clay, laulaja-lauluntekijä Sam Cooke, kansalaisoikeustaistelija Malcom X ja NFL-pelaaja Jim Brown.

One Night in Miami… sijoittuu keskelle Yhdysvaltain kansalaisoikeustaistelua, yhteen helmikuiseen yöhön vuonna 1964. Se kertoo kuvitteellisen tarinan näiden nuorten miesten kokoontumisesta miamilaiseen hotellihuoneeseen juhlistamaan Clayn tuoretta maailmanmestaruutta. Samalla Clay kertoo aikeestaan tulla muslimiksi ja liittyä Malcom X:n tavoin Nation of Islam -yhteisöön, ottaen nimekseen Muhammad Ali. Yön aikana nelikko keskustelee kiivaasti rooleistaan, velvollisuuksistaan ja metodeistaan kamppailussa saavuttaa Yhdysvaltain mustalle väestölle tasavertaiset oikeudet ja parempi tulevaisuus.

Käsikirjoittaja Kemp Powers kahden jalkalampun välissä seisomassa.
Kemp Powers Käsikirjoittaja Kemp Powers kahden jalkalampun välissä seisomassa. Kuva: Dan Wooller/Shutterstock/All Over Press Kemp Powers,One Night in Miami...

Powersin dialogi on iskevää ja älykästä. Valkokangasohjaajana debytoiva näyttelijä Regina King kääntää asetelman näytelmämäisyyden eduksi, tuoden dynaamisuutta ja fokusoiden hahmoihin. Tuloksena on kiinnostava tutkielma maskuliinisuudesta ja aktivismista.

Elokuva on myös tässä ajassa vahvasti resonoiva välähdys yhteiskunnallisesta rasismista erityisesti Yhdysvalloissa, seikka, jonka Powers Los Angeles Timesin tuoreessa haastattelussa kertoo kokevansa masentavaksi. Alun perin hän kirjoitti näytelmän innostaakseen nuoria yhteiskunnalliseen toimintaan. ”Odotan päivää, jolloin näytelmä on aikakapseli”, hän sanoo haastattelussa.

Voittaapa hän sunnuntaiyönä Oscarin tai ei, 47-vuotias Powers on vasta pääsemässä vauhtiin. Seuraavaksi hänkin hyppää sarjakuvamaailmaan: juuri julkistetun tiedon mukaan Powers on yksi vuoden 2018 Spider-Man: Into the Spider-Verse -menestysanimaation jatko-osan ohjaajista. Ensi-iltaa odotellaan ensi vuoden lopulle.

Näyttelijä Kingsley Ben-Adir roolissa Malcolm X elokuvassa One Night in Miami
Näyttelijä Kingsley Ben-Adir Malcolm X:n roolissa elokuvassa One Night in Miami. Näyttelijä Kingsley Ben-Adir roolissa Malcolm X elokuvassa One Night in Miami Kuva: STELLA Pictures / Splash News One Night in Miami...,Kingsley Ben-Adir

Irlantilaiset animaatiomestarit

Pitkän animaatioelokuvan kategoria tarjoaa usein Oscareiden hienoimpia teoksia, eikä tämä vuosi ole poikkeus. Ennakkosuosikki Soulille kovimman vastuksen antaa irlantilaisen Cartoon Saloon -studion uusin lahja maailmalle, lumoava ja vauhdikas Susikansa (Wolfwalkers).

Animaatiostudion perustivat vuonna 1999 Tomm Moore, Nora Twomey ja Paul Young. Kilkennyssa sijaitseva Cartoon Saloon on kasvanut pienestä pajasta suurtekijäksi, joka nykyisin työllistää 300 eri puolilta maailmaa tullutta animaattoria.

Susikansa on irlantilaisstudion neljäs pitkä elokuva, parhaan animaatioelokuvan ehdokkuus on tullut jokaisesta. Lisäksi plakkarissa on ehdokkuus parhaasta lyhytanimaatiosta parin vuoden takaa.

Susikansan on ohjannut nyt kolmikertainen Oscar-ehdokas Moore yhdessä Ross Stewartin kanssa. 1600-luvun Irlantiin sijoittuva satuseikkailu kertoo kapinallisesta englantilaistyttö Robynista, joka kohtaa metsässä salaperäisen Mebh-tytön, jonka henki muuttuu unessa sudeksi.

Piirrosanimaation Susikansa hahmo metsässä
Susikansa perustuu irlantilaiseen mytologiaan. Piirrosanimaation Susikansa hahmo metsässä Kuva: /All Over Press Wolfwalkers,Oscar-gaala,piirrosanimaatioelokuvat,Susikansa

Elokuva päättää Mooren irlantilaisesta kansanperinteestä ponnistavan trilogian, jonka aiemmat osat olivat hienot The Secret of Kells (2009) ja Song of the Sea (2014). Omaperäisestä ja huikean kauniista, kelttiläistä kansanperinnettä, taiteellista kädenjälkeä ja nykyteknologiaa yhdistelevästä animaatiotyylistä ei voi erehtyä, se on taattua Cartoon Saloon -laatua.

Kuten esimerkiksi tämän vuoden ehdokkaisiin kuuluva koreanamerikkalainen draama Minari, myös Susikansa onnistuu kertomaan kulttuurisesti spesifin ja rikkaan tarinan, joka on samalla täysin universaali. Ei ihmekään, että Cartoon Saloonin teoksia on eetokseltaan usein verrattu Japanin legendaariseen Studio Ghibliin.

Studion seuraava suurtyö on Nora Twomeyn luotsaama, amerikkalaiseen lastenkirjaklassikkosarjaan perustuva My Father’s Dragon. Netflixille tehtävän elokuvan on määrä saada ensi-iltansa ensi vuonna. Viimeistään nyt on selvää, että Pixarin ja Disneyn kannattaa pitää varansa.

Suomalainen äänitaikuri Oscar-elokuvien kulisseissa

Suomalaiselokuvia ei tänä vuonna ehdokkaaksi yltänyt, mutta yhdellä suomalaisella on useammassa gaalan elokuvassa tärkeä osa.

Maamme kansainvälisesti menestyneimpiin elokuva-ammattilaisiin kuuluva foley-taiteilija Heikki Kossi on nimittäin tehnyt äänitehosteet ehdokaselokuviin Sound of Metal, Hillbilly Elegy ja The United States vs. Billie Holiday. Kossi sai jännittää myös viime vuonna, kun hänen työstämänsä Ad Astra kilpaili Oscarista.

Erityisesti Sound of Metalissa äänimaailma on kokemuksen keskiössä. Koskettava draama onkin ehdolla uudessa parhaan äänen kategoriassa. Varsinainen ehdokkuus on äänisuunnittelija Nicolas Beckerin ja hänen lähitiiminsä nimissä ja ennusmerkit näyttävät, että Becker myös pääsee palkinnon pokkaamaan.

Näyttlijä, muusikko Riz Ahmed elokuvassa Sound of Metal
Riz Ahmed Sound of Metal -elokuvassa. Näyttlijä, muusikko Riz Ahmed elokuvassa Sound of Metal Kuva: STELLA Pictures / Splash News Riz Ahmed,Sound of Metal

Uudet valkokangasidolit

Tämän vuoden näyttelijäkategorioiden yhteensä 20 ehdokkaasta peräti 11 on ensimmäistä kertaa mukana kisassa – esimerkiksi viime vuonna ensikertalaisia oli vain viisi. Yhdysvaltojen lisäksi ehdokkaat tulevat Iso-Britanniasta, Etelä-Koreasta ja Bulgariasta.

Kaksi magneettista uutta tähteä löytyy mieskategorioista. Iso-Britannia on antanut elokuvamaailmalle monta huikeaa näyttelijää – tänäkin vuonna ehdolla ovat muun muassa Oscar-voittajat Sir Anthony Hopkins, Gary Oldman ja Olivia Colman – ja viimeistään nyt paikkansa eturivissä ottavat Riz Ahmed ja Daniel Kaluuya.

Vasta-alkajia he eivät suinkaan ole, kumpikin on työskennellyt brittielokuvassa ja -televisiossa jo toistakymmentä vuotta. Molemmat ovat muutaman vuoden sisällä myös lyöneet läpi Hollywoodissa.

Kaluuya sai ensimmäisen Oscar-ehdokkuutensa ilmiöksi nousseesta elokuvasta Get Out vuonna 2018. Hänet tunnetaan myös muun muassa jättihitistä Black Panther (2018) sekä väkevästä draamasta Queen & Slim (2019).

Nyt vasta kolmekymppinen Kaluuya on ehdolla – ja vahva voittajasuosikki – roolistaan historiallista draamaa ja rikostrilleriä yhdistelevässä elokuvassa Judas and the Black Messiah. Hiukan erikoisesti sekä Kaluuya että hänen vastanäyttelijänsä LaKeith Stanfield ovat ehdolla sivuosakategoriassa, vaikka kyseessä on pikemminkin kaksi pääosaa.

Näyttelijä Daniel Kaluuya
Daniel Kaluuya Näyttelijä Daniel Kaluuya Kuva: EPA-EFE/NEIL HALL Daniel Kaluuya,Oscar-gaala

Ilmeikäs Kaluuya esittää vallankumouksellisen Mustat pantterit -puolueen karismaattista johtohahmoa ja väkevää puhujaa Fred Hamptonia. The New York Timesin maaliskuisessa haastattelussa Kaluuya kertoo tietävänsä antaneensa roolille kaikkensa. ”Ihmiset voivat sanoa mitä tahansa esityksestäni ja tunnen silti olevani vapaa.”

Pääosa kuuroutuvana rumpalina, jonka on etsittävä elämälleen uusi suunta toi Kaluuyan maanmiehelle Riz Ahmedille ehdokkuuden draamasta Sound of Metal. Ahmedin roolisuoritus on vavahduttava.

Rooleihinsa intensiivisesti heittäytyvä näyttelijä tunnetaan muun muassa mustasta brittikomediasta Four Lions (2010), Star Wars -seikkailusta Rogue One (2016) sekä tv-sarjoista The Night of (2016) ja Girls (2012-2017).

Ahmed on pakistanilaisbrittiläinen monilahjakkuus, joka tekee rap-musiikkia nimellä Riz MC ja hänen ensimmäinen käsikirjoittamansa pitkä elokuva Mogul Mowgli sai ensi-iltansa ja kriitikoiden ylistyksen viime vuonna.

Tämä on Ahmedin ensimmäinen Oscar-ehdokkuus, mutta voittoa hän saanee vielä odottaa. Miespääosasta ehdolla on nimittäin myös suuri Chadwick Boseman, joka menehtyi traagisesti syöpään viime vuoden elokuussa vain 43-vuotiaana.

Nimiroolistaan Black Pantherissa parhaiten tunnettu Boseman sai ensimmäisen Oscar-ehdokkuutensa postuumisti viimeisestä elokuvastaan Ma Rainey’s Black Bottom. Uran jatkuessa ehdokkuuksia olisi varmasti tullut lisää, ja voitto nyt olisi paitsi ansaittu myös kaunis kunnianosoitus harvinaislaatuisen lahjakkuuden muistolle.

Anna Möttölä on Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalin toiminnanjohtaja ja Ylen Oscar-kommentaattori. Oscar-gaala nähdään Yle Teemalla ja Areenassa suorana lähetyksenä sunnuntain ja maanantain välisenä yönä 26.4. klo 01.30 alkaen ja suomeksi tekstitettynä jo samana iltana klo 21.

Kommentit

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa