Hyppää pääsisältöön

Folktähti Donovan livenä Paimion savusaunalla 1966 – TV2:n ehdottama panssarimuseo ei innostanut pasifistilaulajaa

Skottilaulaja Donovan saapui Suomeen kesäkuussa 1966 juhannusesiintyjäksi ja TV2:n Ohimennen-ohjelman vieraaksi. Yle olisi halunnut viedä rauhanaatteen kannattajaksi tiedetyn artistin Parolaan laulamaan jykevien aseiden seassa. Tähden manageri parahti: "Miten maailmassa he keksivät niin älyttömän idean?"

Glasgow'ssa 1946 syntynyt Donovan Phillips Leitch nousi vuonna 1965 pinnalle melodisilla ja runollisilla laulelmillaan. Hänen varhaisimpia hittejään olivat Catch the Wind, Colours ja kanadalaisen Buffy Sainte-Marien kirjoittama Universal Soldier. Julkisuudessa hänet tavattiin mainita Iso-Britannian vastaukseksi folkmusiikkibuumin johtavalle nimelle Bob Dylanille.

Kukaan folkin kansainvälisistä suuruuksista ei 1960-luvun Suomessa noussut myyntilistojen kärkipäähän. Donovan nautti kuitenkin popnuorison keskuudessa sen verran suosiota, että promoottori Leo Heinonen päätti tuoda "maailman nimekkäimmän Folk-laulajan" maahamme kahden eri juhannusjuhlan tähtiesiintyjäksi. Samalla hänestä tehtäisiin kokonainen jakso Ohimennen-musiikkisarjaan.

Vuotta aiemmin nimekkäänä juhannusvieraana oli Yyterissä esiintynyt The Rolling Stones. Tulevina mittumaareina rahdattiin yleisön nähtäväksi mm. amerikkalaisten tv-sarjojen kuuluisuuksia.

Mielipidelaulaja rantautuu

Donovanin vierailu koettiin niin merkittäväksi, että radion uutistoimitus lähetti toimittaja Pekka Peltolan seuraamaan Tukholmasta saapuvan "pop-nuorison top-tähden" maihinnousua Helsingin Eteläsatamaan torstaina 23. kesäkuuta. Tapaus ei ollut ensimmäinen laatuaan mutta silti melko harvinainen.

Universal Soldier ja eräät muut sodanvastaiset kappaleet olivat leimanneet Donovanin protestilaulajaksi, jolla oli "asioita sanottavana jokaisessa laulussaan". Lehdistötilaisuudessa häneltä udeltiinkin kantaa mielenosoituksiin, istumalakkoihin ja Vietnamin sotaan.

Mies on kuin joulukuusi. Mutta ilmeisesti ammatti asettaa omat vaatimuksensa.― Radiotoimittaja Pekka Peltola

Taiteilijan seurueeseen kuuluivat hänen sydänystävänsä "Gypsy Dave" Mills, manageri Ashley Kozak sekä tämän Anita-vaimo. Suomalaiset tuntuivat hiukan oudoksuvan vieraiden ulkoista olemusta. Peltola piti räikeinä "mielipidelaulajan" monia sormuksia, kukkapaitaa, sinertävää takkia, punaisia samettihousuja ja mokkasiineja.

Iskelmä-lehden tarkkasilmäinen Erkki Pälli puolestaan huomasi tähden hiusjuurissa siellä täällä hilsettä. Anita Kozak oli hänestä räikeästi maalattu ja vaikutti "muutenkin boheemilta". Pop-lehden kirjoittajan mielestä Donovanilla oli "suurimmat korvat mitä olen nähnyt".

Vastaanottokomiteaan kuului tietenkin myös joukko faneja. Peltolan haastattelemat tytöt korostavat suosikkinsa laulujen kauneutta Dylanin levytysten rinnalla. Samaa polemiikkia käytiin ajankohdan nuortenlehdissä: skottitrubaduurin vastustajat pitivät tätä amerikkalaisen kollegansa epäaitona jäljittelijänä, kannattajat taas ylistivät häntä lempeäksi ja herkäksi verrattuna "raakaan" ja "itsekeskeiseen" Dylaniin. Omissa muistelmissaan Donovan sanoo olleensa "kukkaislapsi" ennen kuin koko käsite levisi hippiliikkeen myötä.

Seurueen visiittiä edelsi pari viikkoa aiemmin tapahtunut, Britanniassa näyttävästi uutisoitu poliisiratsia, jossa Donovan ensimmäisenä sikäläisenä poptähtenä pidätettiin huumeiden hallussapidosta. Aiheesta kyseltäessä hän luonnollisesti kiisti käyttävänsä kiellettyjä aineita. Stump-lehdessä koko jupakka leimattiin "mainostempuksi".

Pullo lentää Vääksyssä

Lehti-ilmoitus Donovanin esiintymisestä Espoon Otaniemessä 1966.
Otaniemen juhannusjuhlan ilmoitus Helsingin Sanomissa. Lehti-ilmoitus Donovanin esiintymisestä Espoon Otaniemessä 1966. Kuva: Osmo Asikaisen kokoelma Donovan,lehti-ilmoitukset,1966

Aattoiltana 24. kesäkuuta Donovan esiintyi Espoon Otaniemen juhannustapahtumassa toisena päätähtenä sekä sotainvalidien järjestämillä suurilla juhannusjuhlilla Vääksyssä. Manageri Kozak kehui ruotsalaiselle Idolnytt-lehdelle keikkojen onnistuneen loistavasti verrattuna Tukholman Gröna Lund -tivoliin, jossa Donovan oli laitteiden melun ja riittämättömän äänentoiston vuoksi keskeyttänyt konserttinsa jo kahden kappaleen jälkeen.

Managerin harrastama yleisön hyssyttely tulkittiin ainakin Stumpin jutussa tärkeilyksi, mutta taustalla saattoivat olla myös huonot kokemukset kiljuvien yleisöjen ja alkeellisten PA-systeemien murheellisesta yhteisvaikutuksesta.

Myös Otaniemessä Kozak vannotti yleisöä pysymään hiljaa, mutta Päivis-lehti kirjoitti Donovanin pehmeän äänen nytkin "hajonneen kesäyön valoon". Hän lauloi luvatut 60 minuuttia, mutta kuulijoiden mielenkiinto herpaantui artikkelin perusteella jo kauan ennen esityksen päättymistä. Vanhemman polven tanssittajat Mauno Kuusisto ja Kalevi Korpi olivat monille paljon suurempia vetonauloja.

Olisi voinut kuulla nuppineulan putoavan.― Manageri Ashley Kozak Donovanin yleisöstä Vääksyn juhannusjuhlilla

Vääksyssä väentungos oli Kozakin mukaan niin valtava, että järjestäjillä oli apunaan sotaväkeä ja poliisit ympäröivät lavan "suurien koirien kanssa". Se ei ollut pasifistiselle laulajalle mieleen mutta osoittautui hyvinkin tarpeelliseksi. Manageri sai, vahingoniloisen Stumpin riemuksi, otsaansa haavan poliisia kohti viskaistusta pullosta.

Muutamasta humalikosta huolimatta väki oli kuulemma suurenmoista, ja Donovanin esiintyessä vallitsi "kuolemanhiljaisuus", Kozak kiitti. Jos väite pitää paikkansa, suomalaisen juhannusyleisön on pitänyt yltää uskomattomalta kuulostavaan suoritukseen.

"Don ei ole mikään Barry Sadler!"

Donovan, ohjaaja Jarmo Porola, juontaja Markku Veijalainen ja kotimainen folklaulaja Jukka Kuoppamäki tekemässä Ohimennen-ohjelmaa Paimion motellin savusaunalla.
Tähden ympärillä neuvonpidossa tv-ohjaaja Jarmo Porola, juontaja Markku Veijalainen ja kotimainen folklaulaja Jukka Kuoppamäki. Donovan, ohjaaja Jarmo Porola, juontaja Markku Veijalainen ja kotimainen folklaulaja Jukka Kuoppamäki tekemässä Ohimennen-ohjelmaa Paimion motellin savusaunalla. Kuva: Yle/Antero Tenhunen Donovan,Jarmo Porola,Markku Veijalainen,Jukka Kuoppamäki,Ohimennen,Paimio,1966,folkmusiikki
Naamioitsija Kristina Partio meikkaa folklaulaja Donovania Ohimennen-ohjelmaan Paimion motellin savusaunalla.
Kristina Partio meikkaa Donovania. Maastoon on pystytetty suuret Ohimennen-kirjaimet. Naamioitsija Kristina Partio meikkaa folklaulaja Donovania Ohimennen-ohjelmaan Paimion motellin savusaunalla. Kuva: Yle/Antero Tenhunen Donovan,Paimion parantola,savusaunat,1966,Ohimennen

Donovanin tv-spesiaalin teko aloitettiin jo juhannusaattoa edeltävänä päivänä. Ohimennen-tiimin alkuperäisenä ideana oli kuvata ohjelma Parolan Panssarimuseossa – kaiketikin Universal Soldierin innoittamana. Ajatus tuntuu hieman samansukuiselta vitsiltä kuin ohjaaja Jarmo Porolan toisessa yhteydessä keksimä musiikkisketsi, jossa samaisen laulun suomeksi levyttänyt Hector pantiin näyttelemään hiihto-onnettomuuteen joutunutta "palkkapotilasta".

Televisio-ohjelman tekijöiden tarkoituksena oli saada Donovan joko panssarimuseon suojiin tai rannikkolinnakkeelle filmaukseen mutta suunnitelmat epäonnistuivat moneen kertaan.― Helsingin Sanomat 27.6.1966

Ilmeni kuitenkin, että laulaja vierasti esiintymistä kaikenlaisten sotalaitteiden seassa. Stumpin kauttaaltaan tölvivässä raportissa hänen reaktiotaan pilkattiin avoimesti: "Lavastukset olivat valmiina ja taustalla oli pari antiikkitykkiä. Nämä Donovan näki ja sanoi: 'Aseita, ei voi, pahaa.'" Suhtautumisen ei kuitenkaan olisi pitänyt olla kovin suuri yllätys, koskapa Donovan jo etukäteen tiedettiin antimilitaristiksi.

"Koristeena oli vanhoja kanuunoita. Miten maailmassa he keksivät niin älyttömän idean? Eihän Don ole mikään Barry Sadler", Kozak päivitteli Idolnyttille. Hän viittasi amerikkalaiseen laulavaan kersanttiin, jonka suurin hitti The Ballad of the Green Berets ylisti Vietnamissa taistelevia USA:n erikoisjoukkoja.

Kuvauksia yritettiin jatkaa Aulangon puistossa, mutta – Stumpin ivallisin sanoin – "muurahaiset ja ankat häiritsivät liikaa Donovania joka ei voinut keskittyä tärkeään tehtäväänsä". Promoottori Heinoselta herahti muutama "tappion kyynel", mutta mikäli Helsingin Sanomien artikkeliin on uskomista, Porola ja juontaja Markku Veijalainen eivät "suuremmasti suuttuneet Donin toilauksista".

Intiimi tuokio savusaunalla

Folklaulaja Donovan Ohimennen-ohjelman kuvauksissa Paimion motellin savusaunan edustalla. Motelli kuvassa taka-alalla.
Donovan Paimion motellin savusaunalla. Valmiissa ohjelmassa moderni majoituslaitos ei häirinnyt luonnonläheistä tunnelmaa. Folklaulaja Donovan Ohimennen-ohjelman kuvauksissa Paimion motellin savusaunan edustalla. Motelli kuvassa taka-alalla. Kuva: Yle/Antero Tenhunen Donovan,Ohimennen,savusaunat,Paimio,motelli,folkmusiikki,1966

Donovanin viimeisenä vierailupäivänä ohjelma saatiin lopulta purkitettua Paimiossa, jonne kuvausryhmä joutui joka tapauksessa siirtymään taltioidakseen materiaalia sikäläisiltä messuilta. Laulaja esiintyi juhannushenkisesti paikallisen motellin savusaunan edustalla taustanaan valikoima vihtoja.

Kappale Catch the Wind antoi hänelle nimen "Tuulen lapsi".― Markku Veijalainen Ohimennen-ohjelmassa

Markku Veijalainen kertoo alkuspiikissään Donovanin romanttisista kulkurivuosista. "Hän on usein protestoinut, mutta nykyisin hän on sitä mieltä, että protestilauluilla ei voi maailmaa parantaa", juontaja kertoo. "Nykyisin hän haluaa vain esittää maailmalle, miten kaunis se loppujen lopuksi on." "Kauneuden apostoliksi" häntä nimitettiin myös Päiviksen jutussa. Donovan oli itse asiassa koko kevään valmistellut käänteentekevää albumia Sunshine Superman, jolla hän siirtyi menestyksekkäästi psykedeelisen folkrockin pariin.

Ohimennen-taltioinnissa Donovan laulaa kuitenkin enimmäkseen jo edellisen vuoden aikana julkaistuja folk-kappaleitaan, kuten Colours, Hey Gyp, Josie ja hippikulttuuria ennakoiva Sunny Goodge Street. Toiseksi viimeinen laulu Celeste kuultiin seuraavana syksynä bändiversiona Sunshine Supermanilla.

Tuuli puhkuu välillä suojuksettomaan mikrofoniin, ja luontokokemusta voimistavat runsaat kameraotokset puunrungoista ja koivujen oksista. Donovan virittelee välillä kitaraansa, ja kaikkiaan musiikkituokio on kiireetön ja epämuodollinen. Sormien kosketukset kieliin kuuluvat kuin vieressä istuen. Eleetön esiintyminen, läsnäolon tuntu ja tuulen suhina tuovat sympaattisesti mieleen intiimin kotivideon.

Artikkelin lähteitä: Donovan kävi täällä, Pop 7–8/1966; Donovanin värikkäitä hetkiä maassamme, HS 27.6.1966; Mikael Huhtamäki, Live in Finland 1955–1979, Gummerus 2013; Pi Ann Murray, Donovan på våran gård, Idolnytt 17/1966; Erkki Pälli, Tinasotilasko vain?, Iskelmä 7/1966; Risti Donovan, Stump 5–6/1966.

Lisää ohjelmasta