Jos et erotu, sinua ei huomata. Merkityksesi kasvaa, kun kerrot rohkeasti, mitä mieltä olet asioista. Reippaan brändipersoonallisuuden kanssa halutaan asioida. Näin voi väittää markkinointiviestinnän oppeja mukaillen. Aristoteleen kantapään taustatoimittaja innostui tekemään huumorimielellä ohjeistuksen henkilökohtaisten iskulauseiden rakentamiseen.
1. Riimittele, iske silmää perinteille ja käytä runomittaa
“Ota hota – ei pakota”, sanottiin vanhoissa lääkemainoksissa. Sloganin tarkoitus on kiteyttää brändin ainutlaatuinen lupaus iskevään ja helposti muistettavaan muotoon. Ehkä loppusointu voi auttaa sinuakin erottumaan kilpailijoista.
Voit rakentaa tarttuvan riimin oman nimesi eli tuotemerkkisi ympärille esimerkiksi seuraavilla tavoilla: Kuuntele Liisaa, niin onnistumisia piisaa. Hannu on hyvä jannu. Usko Satua, ei tarvitse katua.
2. Reagoi nopeasti ja ole hauskalla tavalla ajankohtainen
Mieti, mitä ominaisuuksia haluat itsestäsi korostaa. Joustokykyä ja ketteryyttä voit osoittaa reagoimalla hetkessä. Nopeutta vaaditaan kiihtyvässä huomiokisassa aina vaan enemmän.
Toki iskulauseita voi miettiä valmiiksi jo etukäteen vaikka vuodenaikoihin tai juhlapyhiin liittyen. Artikkelin kirjoittajan oma sukunimeen liittyvä slogan on ajankohtainen vuosittain yhden vuorokauden ajan helmikuussa: Laskiainen on vain kerran vuodessa, Nousiainen on joka päivä.
3. Kosketa kertomalla syvempää viestiä
Brändin tarve jäädä ihmisten mieliin voi täyttyä myös sukeltamalla syvään päähän. Mieti, mikä on sinun brändisi ydin ja persoonallisuus. Iskulauseen täytyy tukea sitä, mistä sinä haluat puhua. Älä ole yhdentekevä.
Voit erottua vaikka valitsemalla omaperäisen huolestumisen tai kiinnostuksen kohteen. Sinä voit olla henkilöbrändi, joka muistetaan iskulauseista: Minä välitän muurahaisista. Älä hylkää soutuvenettä syksyllä. Pyh porkkanalle ja kunnia kukkakaalille.
4. Ole napakka ja ymmärrä, että lyhyys on nykyään valttia
Kiteytys on tärkeää myös henkilöbrändeihin liittyvissä viesteissä. Ole nokkela ja keksi slogan, joka jää elämään hokemana. Artikkelin kirjoittaja tekstasi lapsena kouluvihkoihin: Lasse is the best!
Voit ottaa mallia maailmalta ja osoittaa, että henkilöbrändisi ei ole nurkkakuntainen.
Valitse esikuviksi mahdollisimman suuria menestystarinoita, koska olet sen arvoinen.
Just do it!
5. Haasta vastaanottaja ja uskalla ärsyttää tarkoituksella
Mieti, mikä on sinun roolisi yhteiskunnassa. Oletko persoona, joka haluaa osoittaa muille, että tällä brändillä on vahvoja mielipiteitä?
Jos henkilöbrändin merkitys kasvaa olemalla jotain mieltä, voit miettiä, haluatko jopa tarkoituksella ärsyttää. Aina ei toki tarvita provosoivia tai hupsuja kannanottoja.
Huomion saa myös osoittamalla välinpitämättömyyttä kieliopista. Voit laittaa iskulauseen sekaan kielikorvaan sattuvan virheen. Minun Sonera on tästä naseva esimerkki.

Slogan on kuitenkin vain yksi osa brändiä tai persoonaa. Vaikka kohderyhmä määrittää paljon tekemistäsi, olemalla aina ystävällinen tulet muistetuksi parhaiten. Kiltti ja kiva on jatkuvasti käyttökelpoinen slogan meille jokaiselle.
Aristoteleen kantapäässä keskustellaan iskulauseista. Vieraana on kolumnisti ja taiteellinen johtaja Anssi Järvinen. Minkälaisia haasteita digitaalisuus on synnyttänyt iskulauseille? Ohjelman ovat toimittaneet Pasi Heikura ja Lasse Nousiainen.