Hyppää pääsisältöön

Narek Hakhnazaryan: "Kilpailut ovat auttaneet minua olemaan pelkäämättä konsertteja"

sellisti Narek Hakhnazaryan
sellisti Narek Hakhnazaryan Kuva: www.marcoborggreve.com Narek Hakhnazaryan

"Tšaikovskin Rokokoo-muunnelmat ovat olleet kanssani miltei siitä lähtien, kun aloin opetella sellonsoittoa. Olin suunnilleen kuusi tai seitsemän, kun isäni toi kotiin videonauhan, jolla Yo-Yo Ma soitti teoksen Juri Temirkanovin johtamien Leningradin filharmonikkojen kanssa. […]. Vaikka olin niin nuori, pystyin aistimaan hänen ilmaisunsa vapauden, luovuuden ja sen tavan, jolla hän reagoi Temirkanoviin; se oli yhtä shokeeraavaa kuin vaikuttavaakin, ja tiesin silloin, että sellon soittaminen tuollaisella ilmaisuvoimaisella tavalla oli se, miten halusin viettää loppuelämäni." (The Strad 2020)

Yo-Yo Man ja Rokokoo-muunnelmien järisyttävästä alkuelämyksestä on kasvanut esiin huikea ura. Armenialainen Narek Hakhnazaryan (s. 1988) on noussut 2010-luvun aikana yhdeksi sukupolvensa kiitetyimmistä sellisteistä. Läpimurron siivittäjinä ovat hänenkin tapauksessaan olleet kilpailumenestykset, niistä tärkeimpänä maineikkaan Tšaikovski-kilpailun voitto 2011. Mikään kilpailujen ystävä hän ei silti ole. "Kilpailuissa ei voi tehdä virheitä. Konserteissa voit soittaa niin kuin haluat. Kilpailut ovat auttaneet minua olemaan pelkäämättä konsertteja", hän on todennut.

Jerevanissa viulisti-isän ja pianisti-äidin lapsena syntynyt Hakhnazaryan aloitti sellonsoiton kuusivuotiaana. Kun hän oli 11-vuotias, hän muutti äitinsä kanssa Moskovaan, jossa hän opiskeli vuodesta 2006 lähtien paikallisessa konservatoriossa Aleksei Seleznjovin johdolla. Isä jäi Jerevaniin ja järjesti pojalleen taloudellista tukea. Myöhemmin Hakhnazaryan opiskeli Bostonissa Uuden Englannin konservatoriossa Lawrence Lesserin oppilaana ja suoritti diplomin 2011. Myös sellolegenda Mstislav Rostropovitš on toiminut hänen mentorinaan.

Hakhnazaryan on esiintynyt huippuorkesterien solistina ja kamarimuusikkona eri puolilla Eurooppaa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa ja kerännyt ylistäviä kritiikkejä. "Dazzinginly brilliant" (häikäisevän briljantti) (The Strad), "nothing short of magnificent" (täydellisen suurenmoinen) (San Francisco Chronicle) sekä "outstanding musicianship" (erinomainen muusikkous) ja "technically impeccable" (teknisesti moitteeton) (Guardian) ovat tyypillisiä kommentteja hänen soitostaan.

Keskeisen konsertto-ohjelmiston lisäksi Hakhnazaryan on esittänyt myös uusia sekä harvemmin kuultuja teoksia (Auerbach, Panufnik, Sharafyan). Solistiesiintymisillä ja resitaaleilla on pääpaino Hakhnazaryanin uralla, mutta myös kamarimusiikilla on oma tärkeä roolinsa hänen työssään. "Se parantaa musiikillisia taitoja, ja voit oppia jotakin muilta soittajilta, varsinkin jos he ovat hienoja muusikoita", hän on todennut. Hakhnazaryanin diskografia koostuukin kamarimusiikista ja sisältää Mendelssohnin, Schumannin, Beethovenin, Brittenin, Šostakovitšin, Brahmsin ja Dvořákin teoksia.

Hakhnazaryan lähestyy teoksia kunnioittaen mutta haluaa säilyttää tulkinnoissa oman näkökulmansa: "Yritän olla rehellinen säveltäjän musiikille. En niinkään halua herättää yleisön huomiota. Nuotit eivät vaadi muutoksia, sillä ne ovat jo nerokkaita. Muusikko on vain kertoja, ja käsikirjoitus on jo valmiina. Kaikki riippuu siitä, miten luet sitä. Se on niin kuin Shakespearella: on miljoonia näyttelijöitä jotka tekevät erilaisia asioita hänen alkuperäisillä teoksillaan."

Covid 19 –pandemia on vaikeuttanut myös Hakhnazaryanin työtä, mutta hän toteaa, että ilman virtuaalikonsertteja tilanne olisi vielä surkeampi: "Jos pitää valita elävän konsertin ja kameran edessä esiintymisen välillä, valitsen tietenkin todellisen esityksen, kommunikoimisen yleisön kanssa, todellisen energian, mutta nykyisissä oloissa online-konsertit ovat ainoa tapa jakaa musiikkia yleisön kanssa ja tarjota musiikinrakastajille hyviä hetkiä."

Kimmo Korhonen


VIERAANAMME NAREK HAKHNAZARYAN -KONSERTIT

  • RSO konsertoi naisten ja tyttöjen puolesta 4.11.

    Esiintymässä mm. Emma Salokoski, Anu Komsi ja Marzi Nyman

    Radion sinfoniaorkesterin Nenäpäivä-konsertin teemana ovat tyttöjen ja naisten oikeudet. Kitaristi Marzi Nymanin ja RSO:n kauden teemasäveltäjä Outi Tarkiaisen suunnittelemassa konserttiohjelmassa on teoksia niin Kaija Saariaholta, Lotta Wennäkoskelta kuin Tarkiaiselta itseltäänkin.

  • RSO juhlii 70-vuotiasta Kaija Saariahoa

    12.10. konsertin ohjelmassa Saariahon lyömäsoitinteos.

    Kaija Saariaho täyttää 70 vuotta 14.10.2022. Juhlan kunniaksi RSO:n konsertissa 12.10. kuullaan Saariahon lyömäsoitinteos Six Japanese Gardens, jonka solistina esiintyy Naoki Yasuda.

  • RSO levytti Thomas Adèsin musiikkia

    Kaikki levyn teokset ovat ensilevytyksiä.

    RSO ja ylikapellimestari Nicholas Collon ovat taltioineet Thomas Adèsin ennen levyttämätöntä musiikkia Ondine-levymerkille.